Monopol

Google in Meta skupaj obvladujeta trg spletnega oglaševanja

M.M./STA
11. 3. 2022, 14.49
Posodobljeno: 11. 3. 2022, 15.05
Deli članek:

EU in Velika Britanija sta sprožili protimonopolno preiskavo dogovora med ameriškima tehnološkima velikanoma Google in Meto iz leta 2018, ki naj bi utrdil njuno prevlado na trgu spletnega oglaševanja.

Profimedia
Obe družbi sta pod hudim pritiskom založnikov in oglaševalskih tekmecev, saj skupaj obvladujeta trg spletnega oglaševanja v večjem delu sveta.

Bruselj in London želita ugotoviti, ali je bil t. i. dogovor Jedi Blue uporabljen za omejevanje in izkrivljanje konkurence, so sporočili iz Evropske komisije. Kot izhaja iz obtožb, je bil namen dogovora Jedi Blue izriniti konkurenco z manipuliranjem dražb oglasov. Gre za izjemno zapleten sistem, ki na podlagi anonimiziranih profilov internetnih uporabnikov določa, kateri oglasi se prikazujejo na spletnih straneh.

V okviru dogovora se je Facebook (zdaj Meta) strinjal, da bo zmanjšal svoje spletne oglaševalske storitve v zameno za "informacije, hitrost in druge prednosti", ki bi jih pridobil z uporabo Googlovih dražb oglasov. Ena največjih prednosti je bila domnevna vnaprejšnja kvota o tem, koliko dražb oglasov bo Facebook dobil v primerjavi z drugimi tekmeci, ki uporabljajo Googlovo izmenjavo oglasov.

Ameriški sodni dokumenti so razkrili, da so bili pri odobritvi domnevno nezakonitega posla iz leta 2018 neposredno vključeni najvišji predstavniki Googla in Facebooka. Slednji se je lani sicer preimenoval v Meto.

V pravnih dokumentih, vloženih na sodišču v New Yorku, so jasno navedeni vodja Googlovega matičnega podjetja Alphabet Sundar Pichai ter izvršna direktorica Facebooka Sheryl Sandberg in glavni izvršni direktor Mark Zuckerberg - čeprav so njihova imena zakrita.

Evropska komisarka za konkurenco Margrethe Vestager je pojasnila, da je dogovor, če bo potrjen, služil izkrivljanju konkurence, saj je omejeval konkurenčna oglaševalska tehnološka podjetja, založnike "in na koncu tudi potrošnike".

Svojo preiskavo dogovora je začel tudi britanski urad za varstvo konkurence, oba organa pa bosta pri preiskavi "tesno sodelovala", so sporočili iz Bruslja. Oba velikana spletnega oglaševanja sta se s podobnimi obtožbami soočila tudi v tožbah v ZDA, ki jih je Google zavrnil kot "zavajajoče" in brez "verodostojne podlage".