Prometna zagata

Bomo kaos in težave v prometu reševali na plečih najrevnejših?

Žiga Kariž
9. 7. 2024, 08.17
Posodobljeno: 9. 7. 2024, 08.17
Deli članek:

Kljub začetku šolskih počitnic v Sloveniji ne mine dan brez prometnih zastojev. Težav nimamo samo mi, ampak večina Evrope. Evropska komisija pripravlja rešitve, ki pa lastnikom avtomobilov ne bodo pogodu.

Sašo Švigelj
Kar 20 odstotkov krajev po Sloveniji med počitnicami in ob koncih tedna nima primernih avtobusnih povezav.

Poletje je tu in z njim tradicionalni prometni zastoji. Če smo bili v preteklosti vajeni, da so se dolge kolone vozil valile po naših cestah zgolj ob koncih tedna in da so zastoji nastajali zgolj zaradi slabo načrtovanih del na cesti, smo se v zadnjih letih navadili, da je med letom na cestah hudo, poleti katastrofalno, nato gre jeseni še malce na slabše. In tako se v spirali, kot kaže, počasi bližamo dnevu, ko bo vse skupaj obstalo ter se bodo ceste spremenile v parkirišča.

Slovenci ljubimo avtomobile

Hitrih rešitev za te razmere ni. Da bi jih lahko pripravili, je treba najprej poznati vzroke. Statistika kaže, da Slovenci nismo nič kaj trajnostno naravnani. Po podatkih Eurostata smo po številu avtomobilov na prebivalca na desetem mestu med državami EU, ob tem pa je treba poudariti, da smo za seboj pustili večino držav, ki nas prekašajo po ustvarjenem BDP. Tako nam lahko število jeklenih konjičkov zavidajo v Avstriji, Franciji, Španiji, Belgiji, Nizozemski, Danski ... Res je sicer, da so naši konkretno starejši in bolj utrujeni, a imamo jih več kot naši bolje razviti kolegi.

Najraje z avtom

Ob tem se Slovenci nikakor ne znamo v večji meri navezati na javni promet; 90 odstotkov vseh poti opravimo z avtomobili in le 10 odstotkov z avtobusi in vlaki, kar je nad povprečjem EU, ki je pri 87,2 odstotka. Najbolj so na avtomobile navezani v Litvi in na Portugalskem, najbolj pa javnemu potniškemu prometu zaupajo na Madžarskem. Projekcije in cilji, ki so zastavljeni na podlagi nekaterih že sprejetih ukrepov za povečanje trajnostne mobilnosti, napovedujejo, da bo delež potniških kilometrov z osebnim avtomobilom leta 2030 še vedno 88 odstotkov, leta 2050 pa naj bi se zmanjšal na 74 odstotkov.

GURS
Dostop do večjih krajev z javnim potniškim prometom

Pri prevozu ne skoparimo

Ob pregledu statistike, povezane z mobilnostjo, pri Slovencih najbolj izstopa podatek, kolikšen delež vseh izdatkov v gospodinjstvu namenimo za prevoz. Slovenci smo med vsemi državami EU s 16,9 odstotka daleč na prvem mestu, s 15,8 odstotka nam sledijo v Litvi in Luksemburgu, večina držav pa je med 14 in 12 odstotki. Najmanj za prevoz namenijo Slovaki. Podatki Eurostata kažejo, da le 6,6 odstotka.

Prevozna revščina

Slovencem torej ne bi škodilo, če bi imeli kakšnega jeklenega konjička manj in če bi kakšno pot več naredili z javnim potniškim prevozom. A mirno lahko zapišemo, da javni potniški promet v naši državi ni ravno zgleden. Raziskava, opravljena v sklopu preučevanja prometne revščine v Sloveniji, je pokazala, da večina Slovencev javnega potniškega prometa za pot na delo ne uporablja, ker jim v času odhoda oziroma vrnitve z dela ni na voljo. Drugi najpogostejši razlog je, da se za pot porabi preveč časa, in tretji, da javni prevoz ni dovolj pogost. Statistični podatki, ki so jih še zbrali v okviru te raziskave, razkrivajo tudi, da imamo v Sloveniji znaten delež prevozno revnih prebivalcev, to so tisti, ki si prevoza bodisi ne morejo privoščiti bodisi jim ni na voljo. Med vikendi, ko je število avtobusnih in železniških povezav manjše, se delež prevozno revnih prebivalcev v nekaterih regijah, kot so pomurska, savinjska in posavska, povzpne celo na 15 odstotkov ali več.

SURS
Zakaj Slovenci ne uporabljamo javnega prevoza

Avto bo luksuzna dobrina

A iz ukrepov, ki se nam za povečanje trajnostne mobilnosti obetajo v prihodnje, ni razbrati, da bi se vlada, podjetja, ki se ukvarjajo s prevozom, in lokalne oblasti kaj dosti trudili, da bi javni prevoz postal bolj privlačen. Ukrepi naj bi se namreč razvijali v tako smer, da bo vožnja z avtomobilom manj privlačna. Torej manj voznih pasov, manj parkirišč in dražje parkiranje, dražje cestnine, višji davki, dražje gorivo, plačevali pa bomo bojda tudi za avtomobilske izpuste ogljikovega dioksida. Predvidena je namreč vzpostavitev ločenega sistema za trgovanje z emisijami iz cestnega prometa, ki bo bolj prizadela socialno šibkejše posameznike. Tako se bo torej delež prevozne revščine le še povečal.

Estrada

Blaž Švab, Jasna Kuljaj, Z Jasno in glasno
Z Jasno in glasno

Kaj si Blaž Švab misli o velikem hitu poletja, pesmi Brajde

Sophia Loren
Jubilej

Diva Sophia Loren slavi že 90 let: Iz revščine v Hollywood

Kesha
Nihče ne želi imeti opravka z njim

Pevka Kesha zaradi tega incidenta preoblikovala besedilo

lady gaga gucci-gucci
Soočila se je na drugačen način

Lady Gaga spregovorila o govoricah z začetka svoje kariere, da je moški

kraljica Margareta II
Na opazovanju

Nekdanja danska kraljica Margareta II. končala v bolnišnici

peter-kočjaž, maja-oderlap
Triletna plovba

Iskreno z Majo Oderlap: Peter in Natalija sta prodala vse in se odpravila okoli sveta

Zanimivosti

supet-luna, sankt-peterburg
Mini luna

Zemlja bo za kratek čas dobila še eno luno

HUAWEI Watch GT 5-6
Zanimivosti

Vau! Huawei predstavil nove naprave!

IMG_2113
Mednarodni festival

Speculum Artium 2024: Kjer se srečajo umetnost, znanost in virtualna resničnost

cryptocoin, kriptovaluta, mining, rudarjenje, kripto
Zanimivosti

Najboljši načrt za zaslužek s kriptovalutami: CrytocoinMiner vam omogoča zaslužek vsak dan

kovanec
Izjemno redka zbirka

Po stotih letih začeli s prodajo kovancev "kralja masla", za enega iztržili 1,2 milijona evrov

avto, henry ford
Model T

Avto je vse pregnal s ceste