Za državljane in pravne osebe, ki načrtujejo investicije v sončne elektrarne ali trajnostne oblike mobilnosti, bodo letos na voljo izdatna sredstva za subvencioniranje njihovih načrtov na skoraj vseh področjih zelenega prehoda. Eko sklad je v začetku aprila objavil nov javni poziv za občane, s katerim so na voljo sredstva za kreditiranje nakupa novih ali rabljenih osebnih avtomobilov na električni, hibridni in plinski pogon. Pri tem je letna obrestna mera za kredite lahko fiksna, v višini 2,8 odstotka, ali spremenljiva s trimesečnim euriborjem in 1,5-odstotnim pribitkom. V času odplačevanja kredita pa bo imel kreditojemalec možnost zamenjati fiksno obrestno mero za spremenljivo in obratno, odplačilna doba je lahko največ deset let. Pri tem lahko posamezni kredit znaša največ 70 tisoč evrov. V ta namen je skupno na voljo 10 milijonov evrov.
Prodaja električnih vse večja
Po podatkih Avto-moto zveze Slovenije (AMZS) je bil v letu 2023 vsak deseti prodani avtomobil v Sloveniji že električen. Lani je bilo tako v Sloveniji prodanih 4330 električnih avtomobilov, kar je 97-odstotno povečanje glede na leto 2022. Kot so še zapisali na spletni strani AMZS, je pri tem najbolj priljubljena znamka električnih avtomobilov ameriška Tesla – lani je v Sloveniji prodala 1394 avtomobilov, kar jo v skupni razvrstitvi prodajalcev avtomobilov vseh vrst uvršča na 14. mesto, pred znamko Ford in za Mercedes-Benz. Med prodanimi električnimi avtomobili pa ima Tesla tretjinski tržni delež. In sicer sta med slovenskimi kupci električnih avtomobilov najbolj priljubljena njena modela Model Y in Model 3, sledijo VW ID.4, Škoda Enyaq in VW ID.3. Medtem je imel hibridni pogon že vsak šesti prodani avtomobil.
Borzen razvezuje malho
Družba Borzen, ki je skladno z vladnimi načrti že novembra lani od Eko sklada prevzela tudi podeljevanje spodbud za samooskrbne sončne elektrarne, bo letos na različnih področjih zelenega prehoda izvedla 12 razpisov, v sklopu katerih bodo samo letos razdelili več kot 80 milijonov evrov. Borzen bo svoje nove naloge izvajal tudi prek svetovalnih pisarn po vsej Sloveniji, ki jih bo do konca junija predvidoma že 30. V nasprotju z Eko skladom, kjer je zaradi velikega interesa državljanov prihajalo do zastoja pri obravnavi vlog, naj bi na Borzenu hitrejšo obravnavo omogočil tudi elektronski sistem oddaje vlog.
Prvi pozivi že objavljeni
Tako je Borzen že objavil javni poziv za sofinanciranje samooskrbnih elektrarn in kombinacije elektrarn s hranilnikom, ki bo še izveden po tako imenovanem sistemu net metering. Vrednost poziva je 14 milijonov evrov, ki bodo zagotovljeni iz Sklada za podnebne spremembe. Še trije razpisi pa so predvideni maja in junija. Tako bo 30 milijonov evrov namenjenih za sofinanciranje samooskrbne elektrarne in kombinacije elektrarn s hranilnikom, ki so bile priklopljene po novi uredbi o samooskrbi. Sredstva bodo namenjena tako za projekte fizičnih kot pravnih oseb. Za fizične osebe pa bosta skupno na voljo še dva milijona evrov za sofinanciranje hranilnikov, ki so bili prigrajeni k samooskrbni elektrarni po stari uredbi. Kot so še zapisali pri Borzenu, bo sprejetju novega energetskega zakona sledila še objava drugega javnega poziva za pospeševanje uvajanja obnovljivih virov energije. Namenjen bo pravnim osebam in skupnostim za sofinanciranje gradnje sončnih elektrarn v skladu z zakonom o spodbujanju rabe obnovljivih virov energije. V ta namen bo razpoložljivih 45 milijonov evrov.
Subvencije za lepše kamione
V začetku marca je Borzen objavil tudi prvi letošnji razpis državne pomoči za spodbujanje okolju prijaznejšega prevozništva v cestnem prometu. Razpis vključuje dva ukrepa, prvi subvencionira nakup ali predelavo tovornih vozil ter avtobusov na sintetični plin in biometan ter s pogonom na elektriko in vodik, drugi pa nadgradnjo oziroma predelavo tovornih vozil z aerodinamičnimi deli za zmanjšanje zračnega upora, po domače spojlerji. Junija bodo predvidoma objavljeni še trije razpisi za spodbujanje trajnostne mobilnosti. Med njimi razpis za subvencioniranje nakupa e-polnilne infrastrukture (dva milijona evrov) in sofinanciranje nakupa e-vozil (15 milijonov evrov). Razpis bo financiran s sredstvi programa RePowerEU. Borzen pa bo objavil še dva razpisa za sredstva Sklada za podnebne spremembe. Prvi bo namenjen za subvencioniranje investicij fizičnih oseb v mestna električna kolesa, električna zložljiva kolesa in električna tovorna kolesa. V sklopu razpisa bodo do junija 2026 podelili skupno štiri milijone evrov. Drugi razpis bo namenjen pravnim osebam za subvencioniranje investicij v TEN-T polnilno infrastrukturo za avtocestni krak. V tem sklopu bo do junija 2026 skupno podeljenih šest milijonov evrov.
Nočejo subvencionirati nakupov športnih koles
Ker je v javnosti novica o subvencioniranju električnih koles odprla precej vprašanj, so na ministrstvu za okolje, podnebje in energijo, ki ga vodi Bojan Kumer, glede tega že pojasnili, da bo razpis omogočil subvencijo v višini 30 odstotkov prodajne cene, pri tem naj bi veljali strogi pogoji, saj je namen subvencije spodbujanje dnevne mobilnosti, in ne nakupov športnih koles. Na ministrstvu ocenjujejo, da bi z ukrepom spodbudili nakup 8000 električnih koles na leto, medtem ko se danes v Sloveniji letno proda okoli 16.000 električnih koles.