Kaj je v škatli

Slovenski dostavljalci: paket s pajki in dostava žare kar naravnost na pogreb

P.K.
26. 1. 2024, 19.14
Posodobljeno: 14. 10. 2024, 07.53
Deli članek:

Podatki Statističnega urada Republike Slovenije (Surs) kažejo, da prek spleta nakupuje pol prebivalstva Slovenije v starosti od 16 do 74 let. Pri tem zapravijo od 100 do 300 evrov na nakup. Kurirske službe imajo temu primerno veliko dela. Še več, spletna prodaja – in v tem okviru dostavne storitve oziroma njihovo število – iz leta v leto narašča.

Profimedia
Napram ostalim mesecem v letu, imajo dostavne službe v novembru in decembru za 30 odstotkov več dela.

Zakaj Slovenci prek spleta sploh nakupujejo tako množično? V anketi Sursa so povedali, da zaradi prihranka časa (82 odstotka vprašanih), 56 odstotkov jih je kot razlog spletnega nakupa navedlo denarni prihranek, 35 odstotkov vprašanih pa se je tako odločilo, ker želenih izdelkov ali storitev drugje (v Sloveniji) niso našli. Gre za izsledke ankete iz leta 2022. Večina e-kupcev, kar predstavlja več kot 800 tisoč Slovencev, je najpogosteje kupovala oblačila, športno opremo jih je kupovalo 25 odstotkov, kozmetiko ali izdelke za sprostitev 24 odstotkov, enak delež je kupcev pohištva in izdelkov za dom in vrt, prav tako v kategoriji zdravil in prehranskih dopolnil. Od tega so 81 odstotkov nakupov opravili pri slovenskih prodajalcih, 50 odstotkov jih je nakupovalo po spletnih trgovinah znotraj EU, 22 odstotkov kupcev pa je spletni nakup opravilo pri prodajalcih zunaj EU.

Konec leta še posebno naporen

Največ nakupov prebivalci Slovenije opravijo novembra in decembra. Ena največjih dostavnih služb pri nas, GLS Slovenia, tako v tem času beleži kar 30-odstotno povečanje obsega dela. Iz tega podjetja so sporočili, da se morajo na ta del leta pripraviti z dodatnim kadrom, reorganizacijo dela, dodatnimi organizacijskimi sestanki in tehnološkimi rešitvami, ki jim pomagajo optimizirati procese dela. »To obdobje je za nas seveda najbolj stresno in obremenjujoče,« so dejali in dodali, da se zaradi tega pojavlja več napak in reklamacij, »a gre glede na ogromno povečanje prometa za minimalna odstopanja«, so povedali.

Poslali bi ličinke

O najzanimivejših pošiljkah, ki so jih pripeljali do naslovnikov, ne morejo povedati veliko, saj kot izvajalec dostave nimajo pravice vpogleda v vsebino paketov. Kaj je v pošiljki, izvedo le, če je paket poškodovan, neustrezno pakiran, ali iz kakšnega drugega specifičnega razloga. So se pa naročniki dostavnih storitev pri njih med drugim zanimali tudi za prevoze živih bitij, na primer ličink, a zaradi splošnih pogojev poslovanja to ni mogoče. DPD Slovenia točnih podatkov o lani dostavljenih paketih prav tako ni želel deliti, a so razkrili okvirno število: »V letu 2023 smo na lokalni ravni dostavili več kot 5,5 milijona paketov.« Po njihovih navedbah imajo največ dela novembra (okoli črnega petka) pa vse do konca decembra ali celo do sredine januarja.

Orožje in posmrtni ostanki

Tako kot pri GLS so tudi tu – zaradi vsesplošne priljubljenosti spletnega nakupovanja, popustov in naraščajoče potrebe po paketni distribuciji v poslovnem segmentu – novembra in decembra zaznali 30-odstotno povečanje števila paketov v primerjavi z drugimi meseci. Sicer pa so v dvajsetih letih, odkar so prisotni v Sloveniji, dostavili kar nekaj pošiljk z nenavadno vsebino, pri čemer izpostavijo, da pošiljanje določenih stvari ni dovoljeno. To so: denar, vrednostni papirji, plemenite kovine, orožje, žive ali mrtve živali, človeški ali živalski ostanki, posmrtni ostanki, pokvarljiva živila … Seveda pa, ker nimajo vpogleda v vsebino paketa, nikoli zares ne vedo, kaj (morda nenavadnega) si ljudje pošiljajo oziroma kaj naročajo. Pri naključnih pregledih, ki jih njihov pravilnik dovoljuje, pa so na primer našli paket z živimi živalicami – v njem so bile tarantele, še bolj neobičajen je bil paket z žaro, za katero je bila predvidena dostava kar na pogreb. Vse pošiljatelje nedovoljenih vsebin so kontaktirali in jim izrekli opozorilo.