Pristop, največja domača komunikacijska agencija, že dve desetletji velja za pomembnega igralca na domači politično-gospodarski sceni. V tem času so Pristopova podjetja z državo in njenimi družbami ustvarila številne posle. Toda letos spomladi je agencija, ki je v večinski lasti direktorja Primoža Pusarja, doživela hladen tuš.
Na ministrstvu za okolje, prostor in energijo so namreč marca letos prekinili pogodbo s Pristopovim podjetjem Digitalna agencija. To je bilo eden od 14 partnerjev v več kot 27 milijonov evrov vrednem projektu LIFE IP Care4Climate, ki je namenjen ozaveščanju, izobraževanju in usposabljanju pri trajnostni mobilnosti in gradnji, učinkoviti rabi energije v stavbah in na drugih »zelenih« področjih. Na ministrstvu, ki ga vodi Bojan Kumer, so se tako odločili zaradi zamud pri projektu, ki ga v pomembni meri sofinancira EU.
Le tri mesece pozneje, konec junija letos, je ministrstvo našlo novega partnerja za izpeljavo manjšega dela projekta. To je postal Matej Klepec, nekdanji direktor Digitalne agencije, torej podjetja, s katerim je ministrstvo pred tem pogodbo prekinilo. Ministrstvo je Klepcu izplačalo 33.400 evrov (skupaj z DDV) – in to za izdelavo analize, ki v projektu pred tem nikoli ni bila predvidena. Kako je to mogoče?
Uradnica, ki deli posle
Naše preverjanje je pokazalo, da vse poti v tem poslu vodijo do ene od dolgoletnih uradnic na ministrstvu. Gre za Nives Nared, zaposleno na direktoratu za podnebne politike, ki od leta 2019 vodi projekt LIFE IP Care4Climate. Ta je po naših podatkih pripravila dokumentacijo za izvedbo evidenčnega javnega naročila, ki ga je ministrstvo objavilo 15. junija. Z njim je želelo najti pripravljavca »primerjalne analize rezultatov EU-projektov, ki naslavljajo spremembo vedenja končnih potrošnikov za zmanjšanje emisij toplogrednih plinov, povezanih z aktivnostmi v okviru projekta LIFE IP Care4Climate«. Edino merilo za izbiro je bila najnižja cena.
Na povabilo ministrstva so se odzvali trije ponudniki: ob podjetju De:novo skupina, ki je v lasti Mateja Klepca, še družbi Opt Systems, registrirani za računalniško programiranje, in Kronia, ki jo vodi Katja Čurin. Že teden pozneje, 22. junija, je ministrstvo naročilo oddalo Klepcu, pet dni zatem pa z njim sklenilo pogodbo. Kot so nam pojasnili na ministrstvu, je pogodbo podpisal vodja direktorata Andrej Gnezda, njena skrbnica pa je Nives Nared. Analiza je bila končana v dveh mesecih, zanjo pa je Klepec septembra letos prejel 33.400 evrov (skupaj z DDV).
V dveh mesecih do 33 tisoč evrov
Kaj vse je pri tem sporno? Prvič, Klepec je nekdanji direktor podjetja, ki je z ministrstvom pod taktirko Nives Nared sodelovalo od začetka projekta. Na čelu Digitalne agencije je bil do leta 2021, ko je odšel s položaja enega od dveh direktorjev podjetja (drugi je Pusar). Do konca tega leta je ministrstvo Pristopovemu podjetju, ki ga je vodil Klepec, za delo pri projektu nakazalo več kot 1,7 milijona evrov.
Glavni očitek, zaradi katerega je ministrstvo Digitalni agenciji odpovedalo pogodbo, so bile zamude pri projektu v letih 2019 in 2020, torej v času, ko jo je vodil Klepec. A to dejstvo očitno ni motilo vodje tega projekta in drugih uradnikov na ministrstvu. Ravno nasprotno, Klepcu so na hitro dali nov posel – in to pri istem projektu. Kot so nam pojasnili na ministrstvu, so »sredstva za izvedbo storitve, ki je predmet te pogodbe, načrtovana (...) na proračunski postavki Sklad za podnebne spremembe in na ukrepu LIFE IP Care4Climate«.
Drugo vprašanje je, ali je ministrstvo analizo, ki jo je naročilo, sploh potrebovalo. Sama analiza po naših podatkih nikoli ni bila predvidena v tem projektu. Prav tako ni jasno, zakaj je ministrstvo ni pripravilo samo. Dokument, ki ga je za 33 tisočakov pripravil Klepec, je namreč v enem delu zgolj predstavitev do zdaj sprejete zakonodaje na področju trajnostnega poročanja podjetij.
Do večine poslov prek naročilnic
Ministrstvo bi takšno analizo verjetno lahko naročilo pri komu od 13 partnerjev pri projektu. Med njimi so recimo ministrstvo za infrastrukturo, Univerza v Mariboru, Eko sklad, Zavod za gradbeništvo Slovenije, Gozdarski inštitut Slovenije, Znanstveno-raziskovalni center Slovenske akademije znanosti in umetnosti (ZRC Sazu), društvo Focus, okoljevarstvena organizacija Umanotera, kjer je pred prihodom na ministrstvo delal Andrej Gnezda, vodja direktorata, pristojnega za projekt ...
Namesto tega so se raje odločili, da bodo poiskali pomoč pri Klepcu oziroma njegovemu podjetju De:novo skupina. To ima enega zaposlenega, letno pa ustvari okoli 400 tisoč evrov prihodkov. Kdo so njegove stranke, iz javnih virov ni znano. V preteklosti je že delalo za državo, največ za ministrstvo za okolje. Kot smo neuradno izvedeli, se Nives Nared in Matej Klepec osebno poznata še iz obdobja pred skupnim projektom.
Na ministrstvu so tako Klepčevo podjetje De:novo skupina leta 2017 izbrali za »pripravo osnovnega opisa projekta za oddajo projektne prijave 2017 LIFE Integralni projekt Podnebne spremembe – blaženje podnebnih sprememb«. Bil je edini ponudnik, s čimer si je zagotovil 24 tisoč evrov vreden posel. Toda plačil je bilo bistveno več. V zadnjih desetih letih je podjetje De:novo skupina od ministrstva za okolje, ki ga je v tem času vodilo pet ministrov, prejelo več kot 164 tisoč evrov, večino na podlagi naročilnic. Ves ta čas je bil Klepec eden vodilnih uslužbencev Digitalne agencije, ki ji je nato uspel veliki met s projektom LIFE IP Care4Climate.
Nacionalni projekt, katerega glavni cilj je zmanjšanje emisij toplogrednih plinov in ga s sedmimi milijoni evrov podpira Evropska unija (EU), traja od januarja 2019 do decembra 2026, torej kar osem let. Obsega različne aktivnosti. Med njimi so priprava raziskav, strokovnih in drugih gradiv, pa tudi pomoč pri spremembah zakonodaje in sistemskega okolja, predavanja, delavnice ekskurzije, razstave ...