Velikokrat je mogoče slišati, da v sodobnem prometu ženske povzročajo takšne in drugačne težave, moški pa z agresivnostjo in alkoholom za volanom po svoje ogrožajo sebe in druge udeležence v prometu. Slab ali vsaj nespameten in nepredvidljiv voznik ali voznica ni stvar spola ali starosti, ampak vsakega posameznike posebej. Pravil dejansko ni, so le vozniki, ki delajo več napak, in vozniki, ki delajo manj napak. To je kruta realnost sodobnega prometa.
Klicev v slogu »saj ni čudno, ta in ta za volanom«, plaz komentarjev ob kakšnem nerodnem parkiranju ženske, vožnja v rdečo luč starejšega gospoda, prehitevanje čez dvojno črto prenapetega mladostnika, telefon na ušesu in šminka v roki mlajše damice – vse to samo pripomore k še dodatnemu utrjevanju predsodkov.
Predsodki torej pravijo, da so moški agresivnejši ter naredijo več prekrškov in napak, ženske pa bolj previdne, preudarne, varnejše. Pa to drži?
Vklopiti zdravo pamet
Toda kaj sploh pomeni biti dober voznik? Voziti hitro, mojstrsko parkirati ali voziti po predpisih, se jih držati kot pijanec plota in se slepo držati izključno pravil. Resnica naj bi bila nekje vmes, pa s tem ne želimo nikogar napeljevati na kršitve predpisov, le opozoriti na to, da je treba v prometu voziti z odprtimi očmi in ušesi ter vsemi ostalimi čutili in »vklopljeno« zdravo pametjo.
Pri nas ima vozniško dovoljenje približno 1,4 milijona posameznikov, od tega je za približno sto tisoč več moških kot žensk.
V nesrečah udeleženih več moških
Zato po svoje ne preseneča niti statistika, ki jo vodi policija. Leta 2022 je bilo v prometnih nesrečah udeleženih 22.307 moških, od tega je bilo 11.226 povzročiteljev prometnih nesreč. V prometnih nesrečah je bilo udeleženih tudi 10.338 žensk, od tega je bilo 4123 povzročiteljic prometnih nesreč. »Pri obravnavi prometnih nesreč moški večkrat kot ženske vozijo prehitro in večkrat so pod vplivom alkohola,« pravijo na policiji. Iz tega je razvidno, da so moški, vsaj po udeležbah v nesrečah, kot povzročitelji približno trikrat bolj nevarni kot ženske.
Kakšne so torej glavne razlike med moškimi in ženskami za volanom? Na kratko bi lahko rekli, da so moški pogojno bolj spretni pri obvladovanju vozila, ženske pa bolj umirjene. Matjaž Mozetič pravi:
»Varni in dobri vozniki so tako ženske kot moški, nevarni vozniki pa prav tako. Moški so praviloma spretnejši pri obvladovanju tehnike vožnje, vendar preveč agresivni in drzni ter nagnjeni k tveganju in precenjevanju svojih sposobnosti. Ženske pa so malenkost šibkejše na področju obvladovanja tehnike vožnje, vendar bolj umirjene in preudarne voznice. Posamezniki sicer vse te moje trditve postavijo na glavo. Vsem pa manjka samokritičnosti. Voznice in vozniki menimo, da smo sami vsaj dobri vozniki, če ne celo odlični.«
Ženske lahko prekašajo moške, ni pa nujno
V Avtošoli Ježica pravijo, da marsikatera ženska v vožnji avta prekaša moškega. »V našo avtošolo pridejo večinoma ženske brez izkušenj, kar se velikokrat izkaže, da je dobro. Vožnje z osebnim vozilom se začnejo učiti od samih osnov dalje, medtem ko nekateri mlajši moški že 'znajo' voziti. Med povratniki kandidatov za opravljanje izpita pa je le deset odstotkov žensk,« dodajajo.
V Ljubljanskem potniškem prometu so nam postregli z drugimi zanimivi podatki. Trenutno imajo zaposlenih 576 voznikov, od tega 562 moških in le 14 žensk. »Glede na izkušnje razlik med vozniki in voznicami ni. Kakovost dela je najbolj pogojena z značajem posameznika in ni vezana na spol delavca. Voznice situacijo v prometu obvladujejo enako dobro kot vozniki, pa naj bo to vsakodnevna gneča ob prometnih konicah ali morebitni izredni dogodki,« pravijo v LPP.
Moški se torej v povprečju hitreje odzivajo in so boljši v zaznavnomotoričnih nalogah, kjer sprejemajo informacije prek instrumentalnih prikazovalnikov. Po drugi strani so ženske v povprečju boljše, kjer je treba obdelati informacije simbolične in semantične narave. Če že obstajajo razlike v ravnanju v prometu med ženskami in moškimi, je to predvsem zaradi razlik v osebnostnih lastnostih in manj zaradi razlik v sposobnostih ali telesnih razlikah.