Ladja Zlatoperka se je v torek odpravila na prvo letošnjo misijo prevažanja potnikov in kolesarjev od Pirana do Izole, Kopra in Ankarana ter spet nazaj v Piran. Lani je ni bilo, saj je bila na generalnem popravilu, a ker Regionalni razvojni center Koper, organizator potniške zgodbe, ni uspel pridobiti denarja za ladijsko linijo, je poletje minilo brez priljubljene morske povezave med istrskimi mesteci.
Letos je drugače. Regionalni razvojni center Koper je v sklopu projekta Adrion Cycle Tour in programa Interreg VI-A Italija-Slovenija 2021-2027 na morje vrnil ladijski potniški prevoz in tudi Zlatoperka je nazaj.
Zlatoperka bo počivala le ob ponedeljkih
Vozila bo vse dni v tednu, le ob ponedeljkih bo počivala. Vožnjo bo vsako jutro pričela v Piranu pri rdečem svetilniku, se ustavila v Izoli, nadaljevala do Kopra in pot zaključila v Valdoltri v Ankaranu, nakar se bo obrnila in pot ponovila ter dan sklenila v Piranu. Morska potniška zgodba bo trajala vse do 3. septembra.
“Vsako leto je več zanimanja za potovanje z ladjo, je pa top zgodba, ki se postopoma gradi. Ljudje se najprej seznanijo z novostjo, nato se nanjo privajajo in potem postane njihova navada. Presenetilo nas je, da so nas že februarja začeli klicati in spraševati, ali bomo znova izpeljali ladijski potniški prevoz, kar nas, seveda, zelo veseli,” pojasnjuje Heidi Olenik iz Regionalnega razvojnega centra Koper.
Zlatoperka je registrirana za 70 potnikov in ima tudi deset nosilcev za kolesa. Urnik voženj je dostopen na spletu, v turističnih informacijskih centrih in tudi pristaniščih, kjer bo prevzela potnike. Vozovnica stane med dvema in petimi evri, odvisno od tega, kje se na ladjo vkrcamo, za kolo pa je treba odšteti še en evro.
Kolesarji, ki hvalijo naše kolesarske poti
“Izola nam je zelo všeč, mislim, da je že deseto leto, kar v njej preživljamo počitnice,” začne naša sogovornica Györgyi iz Madžarske. “Smo pa danes prvič na ladji Zlatoperka in je čudovito. Všeč so nam morje, zrak, narava - prav vse.” Ob njej sedijo prijatelji Madžari, ki pa živijo na Švedskem. “Tolikokrat so nam opisovali, kako lepa je Izola, da smo se jim letos pridružili na počitnicah,” doda Viktor. Posebej podčrta, kako posebne so izolske plaže, saj niso samo lepe in čiste, ampak tudi brezplačne, kar očitno na drugih koncih sveta ni tako samoumevno. Pohvali tudi dobre restavracije in trgovinice.
Stopimo do zakonskega para Jonje in Janeza iz Nazarij v Savinjski dolini, ki sta se na Zlatoperko vkrcala z obema kolesoma in nameravata iz Valdoltre odkolesariti v Trst, kjer bosta na Velikem trgu spila aperol spritz, in nazaj v Piran, ki jima med dopustom nudi streho nad glavo. “Zlatoperko že poznava, saj sva se z njo peljala že pred dvema letoma,” povesta zakonca. Ko pa ju vprašamo, kako (ne)varne so istrske ceste za kolesarje, se veselo nasmehneta in odvrneta: “Bravo! V primerjavi z našimi konci imate krasno urejene kolesarske steze,” zatrdi Janez.
Pa ne le to. Po nedeljskem koncertu ob dnevu državnosti, ki so ga v Piranu soorganizirale vse štiri istrske občine in ga je oplemenitila skupina Laibach, navdušeno pohvalita sodelovanje med občinami: “Ne morem verjeti, da vaši župani delajo skupaj in da so še Laibach izbrali. Pri nas bi bilo to povsem nemogoče.”
Domov za kosilo
“Mi pa smo Koprčani. Rekli smo si, da je vreme nalašč za to, da se malo zapeljemo. Tudi prejšnja leta smo se peljali in zmeraj je bilo lepo. Gremo do Ankarana, pa do Pirana in nazaj v Koper. Zakaj pa ne. Domov bomo ravno za kosilo,” še pove domačin, upokojenec Peter, ki sta se mu na izletu pridružili še soproga in družinska prijateljica.
Med potniki je tudi Elvis Vižintin iz ankaranske občinske uprave: “Prvo leto je bil projekt ladijskega prevoza bolj poskusne narave in z zanimanjem smo ugotavljali, da je interes obiskovalcev res velik. Lani, ko ladja ni vozila, so bili ljudje zelo razočarani.” Letos je projekt dobil novo evropsko finančno spodbudo, ki pokriva 80 odstotkov vrednosti projekta, svoje pa prispevajo tudi vse štiri občine. “Smo enakopravno soudeležene, saj je nenazadnje v vsaki občini po eno pristanišče, v katerem se ladja ustavi. Veseli smo, da je že sedaj jasno, da bo ladijski potniški prevoz živel tudi prihodnje leto,” še doda.
Zadnjo besedo ima kapitan
“Za nas je ladijski potniški prevoz dodaten vir zaslužka in držimo pesti, da bo sezona tako uspešna, kot si želimo,” za krmilom, s pogledom uprtim v daljavo, doda Sandi Radolovič, kapitan in lastnik Zlatoperke. Vso lansko leto je bila ladja, s katero si družina Radolovič pozimi služi ribiški kruh, na velikem popravilu v izolski ladjedelnici - paluba in vse, kar je nad njo, je novo, kapitanova kabina pa “le” prenovljena. Zanima nas, če si zapomni svoje potnike, kapitan pa pritrdi: “Spomnim se stalnih potnikov, na primer gospe iz Kopra, ki se je vsak dopoldan peljala do Ankarana na kopanje in popoldan nazaj. Seveda sem jih vesel in se z njimi tudi spoprijateljim.”
Na vprašanje, ali smo v Istri kaj bližje ideji o rednem ladijskem prevozu tudi izven turistične sezone, Sandi Radolovič odkrito pove: “Mislim, da smo od tega zelo daleč. Če bi politična volja šla v to smer, bi se kakšen ladjar tudi odločil in kupil primernejše plovilo - hitrejše in zaprto ob straneh. Luka Koper, na primer, ima ogromno delavcev, ki prihajajo iz Pirana in Izole. Vsi bi se lahko v službo pripeljali z ladjo. Ampak saj pravim, manjka politična volja.”