Sintetično gorivo ni nobena novost v svetu mobilnosti, a smo v desetletjih naftnega izobilja skorajda pozabili nanj. Zdaj je seveda vse bolj aktualno, saj naj bi pri zgorevanju v okolje oddajalo manj škodljivih snovi, hkrati pa zagotavljalo enake lastnosti in doseg kot naftni motorji. A pot do sintetike bo dolga in zelo draga, to pa lahko prinese nove velike težave.
Blaž Poženel, odgovorni urednik AMZS Motorevije, je pojasnil: »Nekateri sintetična goriva označujejo za rešilno bilko ogljično nevtralne mobilnosti, za druge pa so zapravljanje energije in naravnih virov. Kot pri večini tovrstnih dilem je resnica nekje vmes. Poraba energije za izdelavo sintetičnih goriv je res visoka, a v nekaterih delih sveta je to mogoče: tam, kjer lahko električno energijo proizvajajo na trajnostni način, je izdelava sintetičnih goriv smiselna, pa četudi je energetsko potratna.«
Prednost sintetičnega goriva je seveda njegova tesna sorodnost s klasičnimi naftnimi gorivi, transport na dolge razdalje je dokaj preprost, vsa preostala infrastruktura že obstaja in tudi vozila ne bi potrebovala večjih predelav in prilagajanja. A se vrag skriva v podobnostih, na to opozarja Poženel, ki dodaja, da je cena proizvodnje sintetičnih goriv tako visoka, da se v večini evropskih držav, kjer električno energijo zelo težko pridobivajo na trajnostni način, v resnici ne izplača.
Kaj je sintetično gorivo
Sintetično gorivo je dejansko gorivo, narejeno iz vode in ogljikovega dioksida, ki se s pomočjo elektrike spremeni v nekakšno surovo gorivo, z rafiniranjem le-tega pa naredijo bencin, dizelsko gorivo, parafin in podobno. »Iz vode z elektrolizo dobijo vodik, ogljikov dioksid pa pridobijo iz ozračja ali na primer kot stranski proizvod v tovarnah cementa. S posebnimi kemičnimi in toplotnimi postopki se nastale molekule ogljikovega monoksida z molekulami vodika sprimejo v ogljikovodikove verige oziroma gorivo,« še pojasnjuje Poženel.
Tako gorivo je po svojih osnovnih lastnostih povsem primerljivo z naftnim gorivom, bencin pa je vsaj v teoriji ogljično nevtralen, saj je za izdelavo uporabljen ogljikov dioksid iz ozračja oziroma okolja, nekaj težav je le pri dizelskem gorivu, ki zaenkrat še ni atestirano za uporabo v klasičnih motorjih.
Že zdaj bolj čist kot naftni bencin
Sintetična goriva so partnerski avtomobilski klubi preizkušali v testnem laboratoriju ADAC s petimi različnimi avtomobili, ki so morali prevoziti cikel Ecotest. Rezultati so pokazali, da so razlike med sintetičnimi in naftnimi gorivi večje pri dizelskih kot bencinskih gorivih. »Sintetična goriva delujejo brez težav in stranskih učinkov, a le če so motorji avtomobilov ustrezno prilagojeni za njihovo rabo. To ne velja za sintetični bencin, saj ustreza veljavnemu standardu, zato ga lahko vsi avtomobili z bencinskimi motorji uporabljajo že zdaj,« dodaja Blaž Poženel.
Izpusti škodljivih snovi pri sintetičnih gorivih niso nič slabši kot pri fosilnih gorivih, dejansko so celo za nekaj odstotkov boljši. Ob tem velja poudariti, da so preizkušali prototipna sintetična goriva, ki še niso na voljo na trgu, zato lahko proizvajalci ta goriva še izboljšajo, sploh kar zadeva izpuste trdnih delcev.
Lahko ju tudi mešamo
Preizkus je pokazal, da je sintetika povsem primerljiva naftnim gorivom in da bi jo lahko že danes uporabljali v sodobnih avtomobilih. »A kot nakazuje trenutno dogajanje v globalni in evropski mobilnostni politiki, sintetična goriva ne bodo rešitelj naše osebne mobilnosti, kot se morda kažejo danes,« je izpostavil Poženel, »postopno uvajanje sintetičnih goriv in istočasno postopno uveljavljanje električne mobilnosti bo verjetno najbolj učinkovit recept za čistejše okolje in zagotavljanje mobilnostne svobode.«
Prav tako lahko mešamo naftna in sintetična goriva in bi lahko sčasoma že v litru goriva za običajnega uporabnika povečevali delež sintetičnega goriva. Tehnologija torej omogoča tudi uporabo sintetičnih goriv, največja in verjetno tudi ena najpomembnejših neznank pa je njihova cena. Ta se trenutno giblje pri vrtoglavih štiri do šest evrov za liter.