Medtem ko si trgovci, gostinci in drugi podjetniki že manejo roke, pa župan koprski opozarja, da poleg pozitivnih učinkov ne gre zanemariti stroškov, ki jih lokalni skupnosti povzročajo prihodi potniških ladij. Kakor koli. Začnimo s statistiko, ki vselej pritegne pozornost. S prvo potniško ladjo, 228-metrsko Viking Sky, je danes v Koper prispelo 900 potnikov in 700 članov posadke. Priplula bo iz Zadra in odplula proti Benetkam.
Oktobra spet štiri ladje naenkrat
Sezono bo 23. decembra sklenila 330-metrska ladja Norwegian Epic. Turisti bodo krenili iz Trsta, se ustavili v Kopru in nato odpluli proti Dubrovniku. Za 4100 potnikov bo skrbelo 1725 članov posadke. To je tudi ladja, na kateri počitnikuje največ turistov. Najmanj, le 60 potnikov, pa sprejme 68-metrska ladja Monet.
Ladjarji bodo letos na krovu 81 potniških ladij pripeljali približno 124.000 turistov in dobrih 61.000 članov posadke. Za primerjavo: lani je Koper gostil 65 ladij za križarjenja, s katerimi je v Koper pripotovalo približno 78.000 potnikov. Največ potniških ladij se bo v Kopru zvrstilo oktobra, ko je predvidenih kar 19 prihodov. Med drugim bodo 5. oktobra v Koper znova priplule štiri potniške ladje naenkrat. V poletnih mesecih bo Koper gostil skupno 35 ladij.
V Luki večji dobiček s tovornimi ladjami
Minule dni je v Miamiju potekal tradicionalni sejem Seatrade Cruise Global, ki se ga med drugim udeležujejo tudi predstavniki Luke Koper in koprske občine ter različni turistični agenti. Na sejmu se običajno sklepajo dogovori za prihode potniških ladij v prihodnjih letih. So v Luki Koper ladjarjem že potrdili, da so dobrodošli tudi v prihodnje? “Jasnejša slika za sezono 2024 bo znana v prihodnjih dneh. Pričakujemo, da bo podobna letošnji,” menijo v Luki.
Poznavalci sektorja so do takih pojasnil nekoliko skeptični, saj se menda na sejmu sklepajo dogovori že za leto 2025. Sploh pa ni skrivnost, da Luki večji dobiček prinašajo tovorne ladje, medtem ko jim potniške ladje za nižji zaslužek zasedajo terminal.
Zadovoljni gostinci, trgovci, agencije ...
V koprski občinski upravi zadovoljno ugotavljajo, da smo na turističnem zemljevidu zapisani kot vse bolj uveljavljen cilj. To potrjuje tudi dejstvo, da se v Koper vedno znova vračajo 'stari' ladjarji, med letošnjimi napovedanimi prihodi pa je tudi 11 potniških ladij, ki nas doslej še niso obiskale.
“Obiskov potnikov s križark se zagotovo razveselijo gostinci in trgovci v mestnem središču, pa tudi prevozniki, turistične agencije in organizatorji izletov celotne regije. Gre za pomemben del naše turistične ponudbe, kar smo še zlasti občutili v času omejitvenih ukrepov, ko prihodi križark niso bili dovoljeni. Zato letos z zadovoljstvom pričakujemo rekordno sezono,” meni koprski župan Aleš Bržan.
Direktor Zavoda Koper otok David Tomovski, ki združuje nekatere podjetnike v mestnem središču, pravi, da obisk potniških ladij zagotovo vpliva na zaslužek mestnih podjetnikov. “Nekateri s turisti s križark zaslužijo več, drugi manj. Na splošno se zdi, da takrat najbolje poslujejo trgovine z oblačili in spominki ter gostinci,” ocenjuje. Meni, da je stopnja potrošnje odvisna tudi od tega, iz katerih držav prihajajo turisti in koliko so odšteli za križarjenje.
Izet Durmišević iz gostilne Park na koprski tržnici pravi, da si turisti z ladij pri njih običajno privoščijo kavo in pivo, hrano pa bolj redko. “Verjetno zato, ker imajo obroke na ladji,” ugiba. Pravi, da pogosteje obedujejo člani ladijskih posadk. “Potniški turisti so vljudni in prijazni gostje. Lepo je, ko pridejo, ker mesto kar zaživi,” meni Durmišević.
Navdušeni nad avtentičnimi izleti
Tudi v trgovini Piranske soline se vselej razveselijo njihovega obiska. Navdušeni so, ker lahko potipajo različne vrste soli in začutijo razliko v strukturi, kar je za njih posebno doživetje. “Običajno kupijo vrečke tradicionalne Piranske soli, solnega cveta ali začimbno sol, pa tudi izdelke iz naše kozmetične linije,” pravi Tereza Dani.
Ivan Tratnik, direktor agencije in trgovine Istranka, ki je specializirana za izlete za goste s križark, je zelo zadovoljen, ker je ta turistični segment znova zaživel. “Naš najbolj priljubljen produkt je kratek poldnevni vodeni izlet v Piran. Avtentičnih izletov v zaledje prodamo sicer manj, so pa gostje ob vrnitvi neizmerno navdušeni nad videnim in doživetim. Za izlete se sicer bolj odločajo Američani, Kanadčani, Avstralci in Novozelandci,” pravi Tratnik. Pri artiklih, ki pristanejo v nakupovalnih vrečkah turistov, pa prednjačijo magneti, razglednice, vrečke s sivko.
Turistična taksa za potnike na ladjah?
“Želimo si, da bosta tako Luka kot občina v enakem obsegu kot do zdaj podpirali ta segment turizma v Kopru,” se nadeja Tomovski.
Ob siceršnjih pozitivnih učinkih za gospodarstvo Bržan ne skriva, da ima tudi nekaj zadržkov do tega turističnega segmenta. Opozarja zlasti na stroške, ki jih prihodi potniških ladij povzročajo lokalni skupnosti. “Občina jih zdaj pokriva sama iz proračuna. Gre za stroške, kot so na primer čiščenje potniškega terminala, uporaba električne energije izključno za namen ladijskega potniškega turizma, parkiranje avtobusov, vzdrževanje prodajnih mest, animacije potnikov in podobno,” župan niza podatke.
Pripomni, da večja evropska mesta, ki so pomemben del ladijskega potniškega prometa, za te stroške zaračunavajo pristojbine. “V Sloveniji pa nam zakonodaja tega ne omogoča. Zato smo na ministrstvo za gospodarstvo, turizem in šport naslovili pobudo, da zakon o spodbujanju razvoja turizma spremeni in dopolni tako, da med zavezance za plačilo turistične takse uvrsti tudi potnike na krožnih potovanjih v mednarodnem ladijskem prometu,” pravi župan Bržan. V ministrstvu napovedujejo, da bodo pobudo preučili v okviru priprav sprememb zakona o spodbujanju razvoja turizma, ki so potrebne zaradi prilagoditve novi strategiji slovenskega turizma 2022-2028.