Koliko tovornjakov je na slovenskih avtocestah, postane najbolj očitno, ko se na njih nekaj zgodi. Sneg ali kakšna prometna nesreča – in že se po avtocesti vije skorajda neskončna kolona tovornih vozil, ki tako ali drugače zasedejo vozne pasove, s tem pa preostalemu prometu ostane na voljo le še prehitevalni pas avtoceste. Nesreče, povezane s tovornimi vozili, so tako rekoč na dnevnem redu. Zamisli, kako rešiti te težave, ni malo, a do uresničitve bo preteklo še zelo veliko časa.
Vozniki so zelo izpostavljeni tveganjem
A ob tem ne smemo pozabiti, da so prav vozniki tovornjakov med najbolj izpostavljenimi udeleženci v prometu. Delodajalci jih silijo v nedovoljeno dolge vožnje, plačila so vse prej kot sanjska, zato jih tudi v evropskem merilu primanjkuje na vsakem koraku. Da bi se varneje vozili po naših cestah, pa so ravno te dni začeli prvo od treh akcij poostrenega nadzora nad avtobusi in tovornimi vozili.
Pritrjevanje tovora, ustreznost pnevmatik in karakteristike vozil so ključni
Po trenutnih podatkih so bili v letu 2022 vozniki tovornih vozil udeleženi v 2528 prometnih nesrečah. Povzročili so jih 1627, to je 64 odstotkov vseh nesreč, v katerih so bili udeleženi. V posledicah teh nesreč je življenje izgubilo sedem oseb, od tega šest voznikov tovornih vozil, 49 ljudi je bilo huje, 380 pa lažje poškodovanih. Agencija za varnost prometa je pred začetkom akcije za vse policijske uprave zagotovila 2000 pripomočkov za pravilno pritrjevanje tovora, ki jih bodo razdeljevali ob poostrenem nadzoru. Na vse šole vožnje je agencija naslovila dopis s pozivom, naj kandidate za voznike, ki opravljajo usposabljanje za pridobitev vozniškega izpita kategorij C, C1, D in D1, še posebej opozorijo na vse elemente, potrebne za njihovo varno udeležbo v prometu. Zelo kritično je, tako poudarjajo pri AVP, ustrezno pritrjevanje tovora, pa tudi same karakteristike vozil, od mrtvega kota do dolžine zavornih poti.
Simona Felser, v. d. direktorja Agencije za varnost prometa, je ob tem dejala: »V letu 2022 so bili vozniki tovornih vozil udeleženi v vsaki sedmi prometni nesreči na slovenskih cestah. V zadnjih petih letih je zaradi voznikov tovornih vozil umrlo največ pešcev (10 oseb) ter voznikov tovornih vozil samih (20 oseb). Število prometnih nesreč z udeležbo voznikov tovornih vozil se je do leta 2019 povečevalo, v letu 2020 je bil zabeležen padec, kot posledica ukrepov za zajezitev epidemije covida-19 in manjšega obsega prometa. V letih 2021 in 2022 se je število prometnih nesreč z udeležbo tovornih vozil ponovno začelo zviševati.«
Vozniki avtobusov se morajo zavedati odgovornosti
Pod drobnogled bodo vzeli tudi voznike avtobusov. V letu 2022 so bili vozniki avtobusov udeleženi v 312 prometnih nesrečah oziroma 19 odstotkih več kot leto prej. Povzročili so 92 prometnih nesreč ali sedem več kot v letu 2021. Število prometnih nesreč z udeležbo voznikov avtobusov se je do leta 2019 povečevalo, prav tako število prometnih nesreč, ki jih je zakrivil voznik avtobusa. Na slovenskih cestah lani v prometni nesreči, ki jo je povzročil voznik avtobusa, ni umrl noben udeleženec cestnega prometa, trije so bili huje poškodovani, 37 pa lažje poškodovanih. Pet voznikov avtobusa je v prometnih nesrečah utrpelo lažje poškodbe.
Pri voznikih avtobusov je bilo v letu 2022 ugotovljenih 865 kršitev cestnoprometnih predpisov, najpogostejše kršitve so povezane s hitrostjo, sledijo uporaba mobilnega telefona, neuporaba varnostnega pasu in neustrezna varnostna razdalja.
Smrtno nevarna utrujenost za volanom
Kako nevarna je utrujenost in zaspanost voznikov, govori kaj nekaj zanimivih podatkov. Če namreč voznik spi manj kot pet ur na noč, se za kar 4,5-krat poveča verjetnost udeležbe v prometni nesreči. Če pa ostane buden več kot 24 ur, dela podobne napake, kot če bi imel v krvi 1 mg/l alkohola. Utrujenost za volanom se še stopnjuje ponoči, takrat vozniki do 6-krat bolj tvegajo, da bodo udeleženi v prometni nesreči.