Že tako dolgi čakalni roki za nove avtomobile so se lani še podaljšali, saj je vojna v Ukrajini otežila dobavo polprevodnikov in nekaterih drugih sestavih delov. Marsikateri kupec tako ni dobil želenega avtomobila, vse to pa je razvidno iz prodajnih številk novih avtomobilov na slovenskem trgu.
AMZS analiza kaže, da so avtomobilski trgovci lani pri nas prodali le 46.339 novih osebnih avtomobilov, kar je 7649 manj kot v letu 2021 in pomeni upad prodaje za 14,17 odstotka.
Povpraševanje večje od ponudbe
Velik upad je bil tudi pri prodaji lahkih gospodarskih vozil, saj je bilo lani prodanih 7139 lahkih gospodarskih vozil – 2548 oziroma 26,3 odstotka manj kot leta 2021.
Ob tem so na AMZS zapisali: "Z načinom prodaje novih avtomobilov smo se tako vrnili v čase in razmere v nekdanji državi, ki se jih spomnijo le starejši: do novega avtomobila je bilo težko priti, pa čeprav je kupec imel denar. Takšno stanje je vplivalo tudi na cene novih avtomobilov, in sicer na dva načina: cene novih avtomobilov so se povečale tako zaradi višjih stroškov energije, cen sestavnih delov in stroškov dela kot zaradi zmanjšanja popustov, ki jih avtomobilski trgovci običajno ponujajo kupcem novih avtomobilov. Ker je bilo povpraševanje večje od ponudbe, so lahko trgovci avtomobile prodajali brez ali z minimalnimi popusti. To je pomenilo, da so trgovci dosegli višje marže oziroma razlike v ceni, kot bi jih ob običajnih razmerah na trgu, to pa je seveda vplivalo na njihove rezultate poslovanja. Kljub manjši prodaji so finančni rezultati slovenskih avtomobilskih distributerjev in trgovcev v letu 2022 nadpovprečno dobri. Jasno sliko bodo sicer pokazale šele bilance poslovanja za leto 2022, a ob tem je treba upoštevati, da je večina distributerjev avtomobilov v Sloveniji v tuji lasti in da imajo tuji lastniki veliko manevrskega prostora za prikrojitev rezultatov poslovanja v skladu z davčno optimizacijo."
Ker so bile pri izdelavi in prodaji električnih avtomobilov enake razmere, so se tudi električni avtomobili prodajali po visokih cenah in praviloma brez popustov. Podatki kažejo, da je bilo lani v Sloveniji prodanih 2293 električnih avtomobilov, kar je v primerjavi z letom poprej 570 več. A med vsemi novimi lani prodanimi osebnimi avtomobili so električni avti še vedno predstavljali le 4,94-odstotni delež.
Najbolj prodajani novi osebni avtomobil v Sloveniji leta 2022 je škoda octavia – prodali so 1808 avtomobilov –, ki je s prestola izrinila renaulta clia. Njegova prodaja se je zmanjšala za več kot polovico, prehitel pa ga je tudi VW T-roc, najbolje prodajani cestni terenec.
Vzrok za nizko prodajo novih avtomobilov v letu 2022 je tudi manjši izvoz novih, pri nas prvič registriranih avtomobilov, na tuje trge, opozarja AMZS, kamor je običajno našlo pot do tretjine novih avtomobilov. Trgovcem se je namreč bolj splačalo avtomobile prodati na slovenskem trgu, saj so s tem več zaslužili, kot če bi avte izvozili.
Previsoke cene
Daljši dobavni roki za nove avtomobile pa so vplivali tudi na dogajanje na trgu rabljenih vozil, pri katerih so cene v zadnjih letih prav tako poskočile, saj je na trgu manko rabljenih. AMZS ugotavlja tudi, da se je lani v primerjavi z letom 2021 pri nas uvoz rabljenih avtomobilov iz tujine zmanjšal za pet odstotkov – na novo je bilo registriranih 35.529 rabljenih avtomobilov iz tujine.
Po njihovih se je lani jeseni obisk pri trgovcih z rabljenimi avtomobili precej zmanjšal, kar je znak ohlajanja trga, ki preprosto ni več hotel sprejeti tako visokih cen rabljenih avtomobilov.