"Še več desetletij bo na naših cestah dodatnih 100 milijonov avtomobilov, ki bodo zelo onesnaževali zrak, čeprav obstajajo stroškovno učinkoviti načini za zmanjšanje njihovega vpliva na kakovost zraka," je sporočil Focus. Evropska komisija (EK) je po njihovem poročanju namreč zavrnila nasvet svoje lastne strokovne skupine glede novih pravil za emisije zračnih onesnaževal (Euro 7), ki jih izpuščajo vozila.
"S to odločitvijo, zaradi katere bodo proizvajalci lahko lažno zeleno oglaševali dodatnih 100 milijonov vozil, ki močno onesnažujejo zrak in ki bodo prodana v desetletju do leta 2035, se je postavila na stran avtomobilskih lobistov. Poleg tega je EK v zadnjem trenutku razrahljala tudi predloge pravil glede onesnaževanja s trdimi delci za težka vozila in se s tem uklonila dodatnemu pritisku proizvajalcev tovornjakov," seznanjajo javnost.
Stroka jasna, kako škodljivo je
Katjuša Šavc iz okoljske organizacije Focus je podala oceno odločitve: "Šokantno je, da je šibek predlog komisije prišel ven dobro leto po tem, ko je Svetovna zdravstvena organizacija objavila posodobljene smernice in priporočila o kakovosti zraka, iz katerih sledi, da imajo onesnaževala v zraku škodljiv vpliv na zdravje že pri nižjih koncentracijah, kot so predpisane v obstoječi zakonodaji." Kot pravijo pri organizaciji Transport & Environment (T&E), je zdaj ključnega pomena, da Evropski parlament te neverjetno nizke standarde bodisi okrepi ali pa jih preprosto zavrne.
"Predlogi za avtomobile so tako šibki, kot da bi si jih napisala sama avtomobilska industrija. Proizvajalci avtomobilov so kljub svojim rekordnim dobičkom komisijo uspešno zavedli, da si ambicioznega standarda Euro 7 ni mogoče privoščiti. Tragično je, da zaradi strupenega onesnaženja iz cestnega prometa vsako leto umre 70.000 ljudi, ta predlog pa tega praktično v ničemer ne preprečuje. Na naše ceste bo zato prišlo še dodatnih 100 milijonov avtomobilov, ki močno onesnažujejo zrak in bodo po cestah vozili še desetletja," pa je povedala Anna Krajinska, vodja za področji emisij vozil in kakovosti zraka pri T&E.
Toliko Slovencev ubije, kar dihamo
Katjuša Šavc z okoljske organizacija Focus je odločitev komisije postavila v kontekst Slovenije: "Glede na polžjo hitrost, s katero se slovenska mesta lotevajo ukrepov trajnostne mobilnosti in naraščajočo stopnje motorizacije v Sloveniji, so pravila glede izpustov onesnaževal vozil zadolžena za levji del zmanjšanja zračnih onesnaževal z naslova prometa. Naj spomnimo, da je promet poleg individualnih kurišč glavni krivec za izpuste zračnih onesnaževal v Sloveniji. Onesnažen zrak letno v Sloveniji povzroči 1700 prezgodnjih smrti. Vse kaže, da avtomobilska industrija v prihodnjem desetletju ne bo bistveno pripomogla k izboljšanju te statistike," je poudarila neobhodno dejstvo.
Za pol manj onesnaženja, oni pa...
Proizvajalci avtomobilov so zatrjevali, da bi bili v primeru strožjih standardov prisiljeni investirati v nove tehnologije motorjev in izpušnih sistemov, s čimer bi finančna sredstva preusmerili stran od električnih vozil. V resnici pa tehnologije, za katere niso potrebne nikakršne strojne spremembe motorjev in s katerimi bi bilo mogoče izpolniti strožje omejitve, s tem pa strupeno onesnaževanje zmanjšati za 50 odstotkov, že obstajajo. V organizaciji T&E opozarjajo, da je po presoji vplivov, ki jo je izvedla sama EK, povprečni strošek za znatno zmanjšanje onesnaževanja 304 evre, kar je manj od stroška barvanja Renaultovega clia.