Na koncu šteje le znanje
Ne glede na to, kako bodo učenci nabirali znanje, na koncu šolskega leta ni pomembno, ali je učitelj poučeval tudi z delovnim zvezkom ali ne, temveč da učenci dosežejo standarde znanja in učne cilje, ki so za vsak predmet posebej predpisani v učnih načrtih v določenem razredu. Prvošolci morajo denimo pri matematiki ob koncu šolskega leta znati računati do dvajset.
Ali bo učitelj zahteval delovne zvezke ali ne, je njegova avtonomna odločitev. Odločitev mora ravnatelju sporočiti pravočasno, na primer maja, in bo veljala za naslednje šolsko leto. Delovne zvezke je treba kupiti nove, medtem ko si učenci učbenike izposodijo iz šolskega učbeniškega sklada.
Poudarek na grafomotoriki
Marija Velkovrh Petrič, učiteljica Osnovne šole Livada v Ljubljani, vsaj že pet let uporablja učne liste oziroma drugo gradivo namesto delovnih zvezkov pri poučevanju prvega in drugega razreda. Svojo odločitev utemeljuje: »V prvih dveh razredih je poudarek na urjenju grafomotorike – da otroci veliko izrezujejo, barvajo, rišejo. V ta namen jim dam nalogo, da recimo v reklamnih letakih poiščejo kak predmet, ga izrežejo, rešijo labirint iz revije in podobno. V delovnem zvezku pa je običajno treba kaj obkrožiti, vstaviti številko. Lahko bi rekla, da po svoje delovni zvezek poleni otroka.«Sogovornica omeni še po njenem mnenju dve negativni lastnosti delovnih zvezkov, in sicer torba je težja, poleg tega se nemalokrat zgodi, da delovni zvezek ni rešen v celoti. »Medtem ko delo z učnimi listi omogoča, da se učitelj bolj posveti individualnim potrebam otroka. V prvi razred namreč pridejo otroci z različnim predznanjem. Eni že tekoče berejo, drugi še svinčnika ne znajo držati v roki. Učitelj pa mora z njimi tako delati, da napredujejo in ne stagnirajo,« nadaljuje Velkovrh Petričeva. Starši nad njenim delom nimajo negativnih pripomb.
Bolj motivirani učenci
Tak korak bo v prihajajočem šolskem letu ubral tudi učitelj fizike v eni izmed mariborskih osnovnih šol, ki želi ostati neimenovan. Enako kot predhodnica se je za tak način poučevanja odločil zaradi večje diferenciacije poučevanja. Naloge bo lahko prilagodil posameznemu učencu glede na njegove sposobnosti, snov deloma drugače prerazporedil, sestavil več raznolikih nalog, denimo od bolj razmišljajočih do preprostih, kjer gre zgolj za računanje. Pričakuje, da bodo učenci bolj motivirani s takim šolskim delom in se ga lotili z večjim veseljem. Da pa se listi z nalogami ne bodo porazgubili, jih bodo učenci lepili v zvezke, in ne vstavljali v mape. Če bo znova uveden pouk na daljavo, pa učitelj pravi, da bo delo prilagodil situaciji. Učenci bodo bodisi prepisali naloge, fotografirali izpolnjeni list in naložili v spletno učilnico. Druga možnost je, da bodo že v taki obliki prejeli nalogo, da je ne bo treba prepisovati, temveč jo bodo rešili prek računalnika in naložili v spletno učilnico. Enako, kot so to počeli v času pouka na daljavo, in takrat ni bilo nobenih težav. Sogovornik izpostavi, da so nekateri novi učbeniki kakovostno prenovljeni, da v prihajajočem šolskem letu pri nekaterih predmetih učitelji sploh ne bodo uporabljali delovnih zvezkov, prav tako ne bodo sami sestavljali učnih listov.
Opuščanje delovnih zvezkov
Ali vse več učiteljev posega po učnih listih namesto po delovnih zvezkih? Goran Popović, ravnatelj Osnovne šole Livada, odgovarja: »Če so pred leti posamezni učitelji opuščali delovne zvezke, je danes takih na razredni stopnji naše šole tretjina. Glede na pogovore s kolegi v bližnji prihodnosti pričakujem, da bo takih učiteljev vse več. Na naši šoli je torej opazen trend opuščanja delovnih zvezkov, kar podpiram.« Po njegovem mnenju uporaba delovnih zvezkov ni samo negativna, a ta način poučevanja učiteljsko delo po eni strani olajša na škodo večje samostojnosti učencev.
Enak trend opaža tudi Leonida Gavez Šerbinek, učiteljica na Osnovni šoli Miklavž na Dravskem polju. Kot pravi, v zadnji triadi na njihovi šoli delovne zvezke zahteva približno manj kot polovica učiteljev. Ob tem učiteljica Davorka Pregl z Osnovne šole Slave Klavore (tudi z delovnimi zvezki poučuje v prvi triadi) pripominja, da četudi učitelj pri poučevanju uporablja delovni zvezek, lahko doda za popestritev ali individualizacijo pouka učni list, prilagojen snovi in učencem. Poleg tega sodobni delovni zvezki v primerjavi s predhodnimi ponujajo možnost individualizacije pouka. V njih so namreč opredeljene stopnje zahtevnosti nalog – utež je simbol za težjo nalogo, pero za lažjo.