Urejanje prometa
Na Policijski upravi Koper pojasnjujejo, da na nekaterih točkah, predvsem v Ilirski Bistrici, občasno, ko je najbolj povečan promet med vikendom, skrbijo za spoštovanje postavljenih obveznih preusmeritev iz mesta na mejni prehod Jelšane. Pri urejanju prometa sicer na vseh dostopnih cestah v kritičnem času pomagajo upokojenci prek Zveze ZŠAM Slovenije, pravijo na Policijski upravi Koper.
»Kaj bi se pritoževali, saj je vsako poletje enako in po tolikih desetletjih nima več smisla. Avtoceste, ki bi edina rešila te kolone, ni na vidiku, tako da se tudi v prihodnje ne bo nič bistveno spremenilo. Delamo, kot smo vajeni – poleti ne rinemo k sosedom in čez vikend se z avtom razen po nujnih opravkih ne vozimo,« je prometne razmere na Bistriškem orisala ena izmed tamkajšnjih prebivalk. Kolona proti mejnemu prehodu Jelšane je bila tako v soboto kot v nedeljo res dolga, na trenutke do Dolenjskega potoka, v nedeljo že skoraj do Ilirske Bistrice.
Tudi letos krožna rešitev
Nekatere vasi so bile lani zaradi preverjanja pogoja PCT na mejnih prehodih in turistov, ki so v izogib gneči poiskali tudi druge poti čez občino, mnogo bolj prizadete.
Novokračine, Sušak in Zabiče so bili del sezone zablokirani, saj so mnogi turisti čez mejo prehajali na mejnem prehodu Novokračine. Tamkajšnje ceste pa še zdaleč niso namenjene ne tako gostemu prometu ne kolonam turistov, ampak lokalnemu prebivalstvu, ki je tako na trenutke ostalo skoraj prometno odrezano od ostale občine.
Rešitev se je našla v vzpostavitvi neke vrste krožnega prometa, ki je vsak konec tedna v avgustu tranzitni promet iz Ilirske Bistrice speljal prek Kosez na mejni prehod Jelšane, turiste iz Hrvaške pa so usmerili na mejni prehod Novokračine in nato proti Ilirski Bistrici čez Podgoro.
Enako rešitev so vzpostavili letos, sporočajo z državne direkcije za ceste.
Še vedno bi raje avtocesto
To je sicer v precejšnji meri razbremenilo omenjene vasi. Tudi v soboto tako večje gneče ni bilo videti. »Tako je tudi prav,« pravi domačin. Lani je bilo namreč tako hudo, da krajani niso mogli niti iz hiš, kaj šele po opravkih ali v službo.
»Res je, da je letos sicer precej bolje kot lani, ko do nas praktično ne bi mogli priti niti reševalci, če bi bilo treba. A kljub temu zadnje tri sobote stanje ni bilo dobro,« pravijo v Krajevni skupnosti Novokračine. Ceste skozi omenjene vasi, pa tudi tista od mejnega prehoda Novokračine, namreč niso narejene za turistični promet, sploh za avtomobile s prikolicami ali plovili ali celo tovornjake.
»Del cest je ponekod celo neutrjen, vozišče je malo več kot enopasovno, tako da se dva avtomobila že težko srečata. Cesta skozi Novokračine je že tako prepotrebna obnove, na katero čakamo,« pojasnjujejo v Krajevni skupnosti Novokračine. »Ta cesta, ki vodi do Zabič, ne zdrži takšnega prometa. Tudi hitrost voznikov je neprilagojena. Pogosto marsikdo ustavi, obrne, se zagozdi na dvorišču kakega domačina, nekateri za seboj puščajo smeti ...« opisujejo v krajevni skupnosti.
»Potrebujemo avtocesto,« je slišati tudi tokrat. A te zagotovo še nekaj časa ne bo. Izvedba avtoceste naj bi glede na resolucijo o nacionalnem programu razvoja prometa stekla šele po letu 2030
Dolga kolona
Medtem se za krajane vasi ob glavni cesti iz Ilirske Bistrice do MP Jelšane stanje ni bistveno spremenilo. V soboto in tudi nedeljo je kolona vozil segala do Dolenjskega potoka, gneča je bila tudi v mestu Ilirska Bistrica, kjer so promet proti Jelšanam sicer usmerjali policisti.
Ti tudi sicer, kot so pojasnili na Policijski upravi Koper, na nekaterih točkah, predvsem v Ilirski Bistrici, občasno, ko je najbolj povečan promet med vikendom, skrbijo za spoštovanje postavljenih obveznih preusmeritev iz mesta na mejni prehod Jelšane. Pri urejanju prometa sicer na vseh dostopnih cestah v kritičnem času pomagajo upokojenci prek Zveze ZŠAM Slovenije, pravijo na PU Koper.
Prihodnje leto bo v shengensko območje vstopila tudi Hrvaška. Kar pomeni, da mejnih prehodov s Slovenijo v zdajšnji obliki ne bo več. To bi sicer lahko pomenilo, da bi promet brez nadzora na mejnih točkah lahko stekel hitreje, a si mnogi krajani občine tega ne upajo z gotovostjo napovedati. »Promet iz Hrvaške dobesedno na meji preide z njihove avtoceste na slovensko 'navadno' cesto, kar bo tudi v prihodnosti predstavljalo ozko grlo in najbrž tudi kolone,« je prepričan domačin.