Čeprav so bili prav zgodnjespomladanski meseci primerni za izletništvo in so bili precej bolj naklonjeni vožnji s kolesom ali motorjem kot denimo mesec maj ali trenutno junij, ne dvomimo, da bo časa za te užitke še na pretek. A pri tem ne pozabimo, da je mrtva sezona nedvomno pustila nekaj posledic. Kljub vadbi na sobnem kolesu boste morali znova preizkusiti svoje treking ali dirkalno kolo, preveriti lastno ravnotežje in stanje kolesa. Vsekakor pa ne smete pozabiti na varnostno opremo, kamor spadajo čelada, odsevniki, kolesarska obutev in pri nekaterih tudi kolesarska zaščita. Nič kaj drugače ne bo pri motoristih, saj so imeli motorji skoraj dva meseca več zimskega spanca, zaradi česar je treba še toliko podrobneje preveriti brezhibnost vozila, prav tako pa na nova odkrivanja postopno in previdno pripraviti sebe. Potem ko ste preverili delovanje motorja, količino motornega in zavornega olja, delovanje zavor, luči in smernikov ter potrdili brezhibnost, je čas za prvi »sprehod«.
Previdno in postopoma
Neustavljiva želja po novih poteh in cestnih avanturah od vsakega motorista zahteva tudi veliko zbranosti, zato je še kako pomembno, da se na daljša potovanja pripravite z vožnjami na krajše razdalje ter nove cestne poti in kraje odkrivate postopoma in počasi. Za začetek izberite manj zahtevne vožnje, na katerih boste hitro spet pridobili lanski motoristični občutek in znova postali eno z motorjem. Ne pozabite, da se motor premika zelo hitro, dogodki si zato sledijo bliskovito, vaše telo in um pa jih morata procesirati in se ustrezno odzvati.
Osnovni pregled
Še preden se odpravite na prvo daljšo vožnjo, ne pozabite podrobno pregledati motorja. Preverite delovanje zavor in stanje zavornih diskov ter raven zavorne tekočine. Dolgo stanje motorja na enem mestu lahko povzroči manjšanje tlaka v pnevmatikah, zato pred daljšo vožnjo preverite tlak pa tudi ustreznost pnevmatik, saj je lahko že manjša poškodba pnevmatike usodna. Preverite, v kakšnem stanju je veriga, in jo po potrebi podmažite ali navijte ter, kot zadnje, ne pozabite na brezhibnost svetlobnih signalov.
Na pot zmeraj spočiti
Ni treba poudarjati, da je prav vsaka vožnja nevarna, ne glede na to, ali je kratka ali dolga. Zato morajo biti vozniki motornih koles zmeraj stoodstotno pripravljeni na vožnjo in osredotočeni na dogajanje tako na cesti kot v okolici, pa tudi na nebu. Že sekunda neprevidnosti je lahko usodna. Na pot se ne odpravljajte v neugodnih vremenskih razmerah, kot so plohe in nevihte, ter upoštevajte nasvete o odmorih v poletnih mesecih, saj se telo kljub vetru in hitrosti pod debelo motoristično opremo hitro pregreva. Nikar ne zanemarjajte znakov utrujenosti, ki se kažejo tudi kot bolečine; najpogosteje se pojavijo v zadnjici, v hrbtu med lopaticama, v stegnih, vratu ali v ramenih. Ko začutite bolečino, se ustavite in naredite premor, ki naj bo dolg najmanj 15 minut, šele nato nadaljujte vožnjo.
Kolesarji so del prometa
Ne pozabimo, da so tudi kolesarji del prometa in da je, če ni kolesarske poti, njihova pot cesta, namenjena tako avtomobilom kot drugim prometnim udeležencem. Vsak kolesar mora poznati in spremljati prometno razvrstitev in signalizacijo, prav tako se mora obnašati odgovorno in strpno do drugih udeležencev v prometu. Policija navaja, da so kolesarji v več kot polovici hujših prometnih nesreč povzročitelji nesreče, najpogosteje zato, ker ne upoštevajo pravil prednosti.
Kaj je sharrow?
Sharrow je izraz, ki bi ga moral poznati vsak kolesar. Gre za souporabo voznega pasu, ki je označen s piktogramom kolesa ter dveh puščic v smeri vožnje. Na teh cestah lahko tudi kolesarji vozijo po sredini pasu in si ga tako enakovredno delijo z motornimi vozili.
Kaj, če ni kolesarske steze?
V mestih ali predelih, kjer ni kolesarske steze, pogosto opazimo, da se kolesarji vozijo po pločniku. Je to pravilno? Ne, vožnja po pločniku ni dovoljena. Na predelih, kjer ni kolesarske steze, bi moral kolesar voziti po vozišču, in sicer ob desnem robu voznega pasu. Razen če signalizacija to prepoveduje. Ne sme pa voziti po pločniku. Kaj pa smer vožnje? Ne glede na to, ali gre za kolesarsko stezo ali ne, lahko kolesarji vozijo drug za drugim zgolj v smeri vožnje in nikakor obratno.
Postopoma in s pripravljenim kolesom
Tudi s kolesarjenjem začnite postopoma in si nikar ne zadajte prevelikih zalogajev takoj na začetku. Poskrbite za dobro vidljivost na kolesu, ne pozabite na odsevna oblačila, ki so opremljena z odsevnimi trakovi, na kolesarsko čelado, rokavice in po potrebi tudi kolesarske čevlje ter drugo zaščitno opremo. Da bo pot res varna, seveda poskrbite za brezhibnost kolesa, ki mora imeti delujočo sprednjo in zadnjo zavoro, belo luč spredaj in rdečo zadaj, odsevnike na pedalih, zvonec, pravilno napolnjene pnevmatike ter primerno nastavljena krmilo in sedež.
Vožnja z električnim skirojem
V zadnjih letih so električni skiroji najhitrejša mobilna rešitev za premagovanje kratkih razdalj. Skoraj preplavili so ulice mest, srečujemo jih na pločnikih, kolesarskih stezah in cestah; kam spadajo, zakonodaja še ni natanko opredelila. Tako je vožnja sicer uradno še prepovedana, a ob normalni uporabi ni sankcionirana. Tudi pravila o tem, kje naj bi se vozili z električnim skirojem, še ni. Zato morate za lastno odgovornost in varnost vseh preostalih udeležencev v prometu poskrbeti sami.
Prilagodite se razmeram
Hitrost vožnje električnega skiroja lahko doseže tudi 25 kilometrov na uro, a nikar ne divjajte, temveč se zavedajte, da je vaša vožnja tiha, zato se lahko hitro zgodi, da vas pešec ali kolesar presliši. Ne pozabite, da ima skiro majhna kolesa, kar pomeni, da lahko že manjše luknje in nepravilnosti na cestišču zamajejo vaše ravnotežje.
Varnost
Za vožnjo z električnim skirojem žal še ni predpisanih varnostnih ukrepov. Tako za vožnjo ne potrebujete čelade, prav tako ne odsevne obleke, a zato potrebujete toliko več zbranosti in treznega premisleka, da se izognete morebitnim nesrečam, ki pretijo na cestah. Naj bosta red in disciplina ključnega pomena, ne samo med vožnjo, ampak tudi kadar se ustavite, in ne nazadnje, kadar parkirate. Pogosto se »parkirani« skiro znajde kar na pločniku ali pa lastnika čaka privezan na prometni znak ali javno razsvetljavo. Parkirajte tako, da ne bo oviral pešcev in kolesarjev, in tako tudi ne bo privlačil pozornosti tatov.
Na pot z avtomobilom ali avtodomom
Če se boste na daljšo pot ali izlet odpravili z avtomobilom oziroma avtodomom, ne pozabite, da morate biti ustrezno pripravljeni tako vi kot vozilo. Daljše potovanje zahteva temeljit pregled vozila, saj boste le tako lahko potovali mirno in brez presenečenj; na pot naj se primerno pripravijo tudi vozniki in sopotniki.
Preglejte avtomobil
Pred začetkom poti preverite količino olja in zavorne tekočine. Ne pozabite doliti sredstva za pranje vetrobranskega stekla ter preveriti delovanja svetlobnih teles in akumulatorja. Po potrebi zamenjajte obrabljene brisalce. Nikar ne pozabite pregledati pnevmatik in po potrebi dodati nekaj zraka. Preverite stanje rezervne pnevmatike in upoštevajte, da bo avto verjetno zaradi potovalne opreme na poti bolj obremenjen. Tlak tako povečajte za 0,2 bara. Ne pozabite preveriti delovanja klimatske naprave ter jo po potrebi prečistiti in dopolniti.
Ne pozabite dokumentov
Za brezskrbno pot si ne pozabite urediti potrebnih dokumentov, med katere zagotovo spadajo veljavno prometno in vozniško dovoljenje ter tako imenovana zelena karta. Preverite podrobnosti poti, razdalje in čas vožnje ter posebnosti držav, kamor potujete. Poučite se o valutah, cestninah, prometnih predpisih. Za volan zmeraj sedite spočiti. Če ste postali utrujeni ali zaspani, se ustavite na počivališču in si privoščite vsaj 15-minutni postanek na zraku. S seboj imejte dovolj tekočine, morda tudi kakšen prigrizek in nikar ne hitite. Vozite umirjeno, upoštevajte prometno signalizacijo in predpise. Le tako bo vožnja varna in prijetna.