Navodila Nacionalnega inštituta so jasna; treba je paziti na osebno higieno, sploh rok, treba jih je temeljito umiti z milom (roke drgnemo vsaj eno minuto), tudi razkuževati.
Pristojni so izdali tudi navodila za preventivna ravnanja na mestih, kjer se giblje ali zadržuje več ljudi, zato smo preverjali, kako trgovine in bencinske črpalke skrbijo za zaščito svojih zaposlenih in seveda strank.
Začnimo s trgovci. Pozitivno je presenetilo ljubljansko trgovsko središče E.Leclerc. Na vhodu imajo postavljenih več razkužil, za katere se je izkazalo, da jih skoraj vsak obiskovalec trgovine tudi uporabi. Sicer je omenjeni trgovski center, ki je v lastni družbe Rudnidis, sprejel še kar nekaj drugih ukrepov, ki so videti tako: blagajničarke si gredo enkrat na uro temeljito umiti roke z antiseptičnim milom. Sicer imajo pri sebi, tako kot vsi ostali zaposleni v trgovini, tudi žepno razkužilo, s katerim si pogosto razkužujejo roke. Zaradi tega se je močneje povečala uporaba antiseptičnih pršil, iz česar sledi, da ga morajo tudi več zagotoviti, kar bo družbi Rudnidis zvišalo poslovne stroške.
»Imamo zalogo razkužil za osebno uporabo in čiščenje za dva meseca. Na dan porabimo kar nekaj razkužil, tudi ker čistilni servis vsako uro pobriše in razkuži vse kljuke, stikala in druge izpostavljene površine,« razložijo Andreja Kljun z oddelka za odnose z javnostmi omenjenega podjetja, Nejc Križan, direktor sektorja splošne službe in Tjaša Doblekar, strokovna sodelavka za nadzor kakovosti.
Strogi ukrepi pri prevzemu
Pojasnijo, da so izdatno previdni tudi poslovanju z dobavitelji oziroma ob prevzemu. »Ko k nam pride tovornjak z blagom, poteka prevzem pod posebnimi ukrepi. Izpostavim lahko na primer to, da voznik tovornega vozila, sploh če pripelje iz tujine, med raztovarjanjem ostane v kabini tovornjaka,« pojasnijo naši sogovorniki.
Iz Hoferja so nam sporočili, da so tudi tu uvedli številne preventivne ukrepe. »Površine, ki se jih kupci dotikajo, kot so ročaji vrat, področje blagajne, oddelek pekarne, zlagalne police in podobno, razkužujemo vsakih nekaj ur. Posebno pozornost namenjamo tudi ročajem nakupovalnih vozičkov in košar. V kratkem bodo v trgovinah na voljo tudi postaje za razkuževanje rok, med tem časom pa si lahko kupci roke razkužijo ob blagajni, kjer imajo zaposleni na voljo ustrezna razkužila,« so pojasnili.
Številne preventivne ukrepe so uvedli tudi na področju uprave in skladišča, do nadaljnjega pa so prilagodili tudi nekatera organizacijska vodila; zmanjšali so število sestankov, preložili vse nenujne poti, izobraževanja in podobno, so dejali.
Več nakupov prek spleta
Iz Mercatorja so nam sporočili, da glede na trenutno epidemiološko situacijo, ki ne narekuje izrednih ukrepov, nimajo posebnih omejitev, so pa pripravljeni tudi na zaostrene razmere. Za zaposlene so pripravili navodila o preventivnih ukrepih, še posebej za tiste, ki majo več stika z ljudmi in živili. Izdali so tudi navodilo, da zaposleni, če zbolijo oziroma se slabo počutijo, ostanejo doma. To velja, tudi če zbolijo njihovi ožji družinski člani.
»Za kupce pa veljajo priporočila pristojnih organov, da čim bolj dosledno upoštevajo splošne higienske ukrepe, posebej higieno rok in higieno kašlja, v trgovinah pa pri stiku s svežimi živili priporočamo uporabo rokavic za enkratno uporabo. V vseh trgovinah pa tudi razkužujemo delovne površine in opremo, ki jo uporabljajo kupci, kot so vozički, košare, hitre blagajne, blagajniški pulti.« Povedali so še, da, kar je očitno posledica tega, da se ljudje ne želijo tako izpostavljati, beležijo nekaj več prodaje v njihovi spletni trgovini, kar vključuje tudi dostavo na dom.
Ohranjanje razdalje
Tudi družba Petrol je dobro pripravljena z načrtom aktivnosti za neprekinjeno poslovanje. Osnovali so poseben koordinacijski tim za koronavirus. »Zavedamo se, da se moramo obnašati odgovorno, saj naši kupci in širša družba to od nas pričakujejo,« so izpostavili. Založeni so z vsemi predvidenimi zaščitnimi sredstvi za zaposlene, pripravljene imajo načrte, politike, protokole, navodila in obvestila, ki jih uvajajo in izvajajo glede na faze razvoja širjenja okužbe.
Zavedajo se, da so prodajna mesta stičišča, na katerih se odvija pretok ljudi od vsepovsod. Za stranke so zato pripravili poseben infoplakat, ki jih ozavešča, kako ravnati v skrbi za zdravje. »Ozaveščamo jih o higieni kašlja ter ohranjanju razdalje in jim tako dajemo prijazno vedeti, da imamo v skrbi za zdravje vseh v preprečevanju širjenja okužb v mislih tudi njih,« sporoča družba Petrol.
Na črpalkah so že zaščitna okna
Povedali so, da se zavedajo, da se bo v primeru večje razširjenosti okužb pojavila želja tako zaposlenih kot naših strank, da je stik karseda zmanjšan. V ta namen so bile pripravljene različne rešitve zaščitnega okna na prodajnih pultih. »Minuli vikend smo tako v Metliki in Mariboru že namestili tovrstno zaščito, s čimer testiramo tako rešitev kot tudi odziv strank in zaposlenih.«