Od meseca avgusta so cene goriv na podlagi gospodarske rasti in velikih pričakovanj strmo rasle in skoraj vsakih 14 dni je vlada objavljala nove višje cene goriv. Ob tem je prišlo tudi do preobrata, ki ga Slovenci nismo vajeni. Dizel je postal dražji kot 95-oktanski bencin. A z začetkom oktobra se je na svetovnih trgih pojavila presežna ponudba nafte. Jesen je topla, rast gospodarstva se je umirila, sankcije, ki so jih ZDA uvedle proti Iranu, pa ne tako ostre, da iranska nafta ne bi prišla do končnih porabnikov. Cena nafte je začela vrtoglavo padati in namesto pričakovanih 100 dolarjev za sod pristala pri 60 dolarjev za sod, kolikor je nazadnje stala lansko jesen.
Kaj pa gorivo?
Sprememb na svetovnih trgih v Sloveniji ne občutimo takoj, saj vlada cene pogonskih goriv oblikuje vsake dva tedna. Cene so oblikovane na podlagi povprečnih cen v obdobju 14 dni, kar pomeni, da kadar cene rastejo, jih tako povprečje malce niža, in kadar padajo, jih malce viša. A kljub temu cene 95-oktanskega bencina dokaj tesno sledijo cenam nafte na svetovnih trgih. Zgodba pa je popolnoma drugačna pri dizlu, saj ta ohranja visoko ceno. Če pogledamo k našim sosedam, lahko vidimo, da je zmeda na trgu precejšnja. V Italiji je dizel še vedno cenejši od bencina, v Avstriji sta ceni bencina in dizla skoraj identični, na Hrvaškem je dizel sicer dražji, a le za štiri cente, na Madžarskem pa je razlika še večja kot pri nas in je dizel od bencina dražji za kar 14 centov na liter. Pri nas je razlika okoli sedem centov na liter goriva.
Zakaj dražji dizel?
Poznavalci pravijo, da je povpraševanje po dizlu pozimi zaradi ogrevanja večje. A cena naj bi ostala višja zaradi naključnih dogodkov. Bistveno naj bi pripomogla nesreča v eni izmed rafinerij v Kanadi, v kateri je bil močno poškodovan ravno del, kjer proizvajajo dizel. Po nesreči v Kanadi naj bi sledila tudi nesreča v največji bavarski rafineriji in nato še nesreča v manjši rafineriji v Bosanskem Brodu, zaradi česar naj bi ponudba dizla padla, cene pa se niso spustile tako kot cene bencina.
Kaj lahko pričakujemo?
Na ceno dizla bi seveda lahko prek trošarin vplivala država, a so dajatve za to gorivo že zdaj nižje, kljub temu, da je dizel za okolje bolj škodljiv kot bencin. Kdaj se bo po sanaciji rafinerij vzpostavila višja ponudba, je težko oceniti, večina strokovnjakov pa pričakuje srečanje Opec, na katerem se bodo glavne proizvajalke nafte odločale, ali bodo v naslednjem letu znižale proizvodjno in tako ceno spet pognale navzgor. Članice Opec se bodo srečale že v začetku decembra, na njihove odločitve pa bodo zagotovo vplivali tudi zaključki srečanja skupine držav G20, ki se začne v petek v Argentini in na katerem bosta sodelovala tudi prestolonaslednik Savdske Arabije, najpomembnejše članice Opeca, Mohamed bin Salman in ruski predsednik Vladimir Putin.