Slovenija

Celo Mramor se boji, da bi se cena bencina zvišala

G.G./STA
9. 4. 2016, 08.14
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 09.59
Deli članek:

Danes je začela veljati nova uredba o oblikovanju cen naftnih derivatov, po kateri roko nad ceno drži država le še za 95-oktanski bencin in dizelsko gorivo, medtem ko bodo ceni 100-oktanskega bencina in kurilnega olja odslej določali trgovci. Čeprav sta ta dva energenta prepuščena trgu, pa naj do sprememb v ceni danes ne bi prišlo. Toda minister Mramor opozarja, da bi se lahko ob popolni liberalizaciji zaradi dviga cene marž dvignile cene goriv.

Arhiv
Ceni 95-oktanskega bencina in dizelskega goriva ostajata regulirani, uredba, ki določa ceno, pa bo veljala dva meseca, torej do 9. junija.

Vlada, ki se je za delno liberalizacijo trga naftnih derivatov odločila ta teden, trgovcem pri oblikovanju cen 98- in večoktanskega bencina ter kurilnega olja ni postavila omejitev. To pomeni, da trgovci lahko ceno spreminjajo tudi večkrat na dan.

Minister za gospodarski razvoj in tehnologijo Zdravko Počivalšek, ki je sicer vladi predlagal popolno sprostitev cen naftnih derivatov, ne pričakuje, da bosta ceni 100-oktanskega bencina ter kurilnega olja poskočili.

"Če bi prišlo do prevelikega povišanja cen naftnih derivatov, ki ne bi odražale cen naftnih derivatov na svetovnem trgu, se lahko kadarkoli v okviru zakona o kontroli cen sprejme novo uredbo, ki bo določala maksimalne marže naftnih trgovcev in s tem posredno tudi najvišje možne cene naftnih derivatov," so dodatno pojasnili na gospodarskem ministrstvu.

Bodo spreminjali cene?

Medtem ko so v OMV Slovenija pojasnili, da cen danes ne bodo spreminjali, v Petrolu ravnanja ne razkrivajo - navedli so le, da imajo izdelano metodologijo oblikovanja cen, ki je ob upoštevanju pravil varstva konkurence ne smejo razkrivati.

Kot so za STA še povedali v Petrolu, se cene po novem oblikujejo prosto glede na cene naftnih derivatov na svetovnih borzah in razmerju med dolarjem in evrom, upoštevaje vse davščine in takse - največji del cene določa država s trošarinami in obdavčitvami, ki predstavljajo do 70 odstotkov maloprodajne cene.

Tako v Petrolu kot OMV Slovenija sicer ne razkrivajo podrobnosti glede prostega oblikovanja cen 100-oktanskega bencina in kurilnega olja in tega, ali bodo cene na vseh bencinskih servisih enake, saj je to stvar poslovne politike podjetja.

Trenutno je treba za liter 95-oktanskega bencina odšteti 1,185 evra, za 100-oktanskega 1,230 evra, za dizelsko gorivo 1,050 evra, za kurilno olje pa 0,705 evra.

Ceni 95-oktanskega bencina in dizelskega goriva ostajata regulirani, uredba, ki določa ceno, pa bo veljala dva meseca, torej do 9. junija.

Ceni se bosta oblikovali enako kot doslej, po metodologiji, ki temelji na gibanju cen naftnih derivatov na svetovnem trgu in gibanju tečaja dolar-evro, modelski ceni pa se izračunavajo na podlagi 14-dnevnih povprečij. Do nove spremembe bo prišlo v torek.

Prvi korak k popolni liberalizaciji

Tokratna sprostitev nadzora cen 100-oktanskega bencina in kurilnega olja je po Počivalškovih pojasnilih prvi korak k popolni liberalizaciji. "Naredili smo prvi korak, verjamem, da bomo naredili tudi naslednjega," je dejal v četrtek na novinarski konferenci po seji vlade.

Najprej bodo sicer preučili možnost liberalizacije cen na avtocestnem križu oz. v obmejnem območju. "Sem optimist in verjamem, da bomo kmalu sledili z enim od ukrepov, ki sem jih omenil, ali na avtocestnem križu ali obmejnem območju," je povedal Počivalšek.

Problematična liberalizacija

Da iščejo variante v smeri liberalizacije mogoče na avtocestnem križu in nekaterih obmejnih območjih, je ob robu petkovega poslovnega zajtrka ameriške gospodarske zbornice AmCham v Ljubljani pojasnil tudi finančni minister Dušan Mramor in dodal: "Toda zaenkrat preračuni še niso narejeni, tako da težko rečem, ali bi bilo to sprejemljivo ali ne."

Za Mramorja bi bila popolna liberalizacija dizla in 95-oktanskega bencina lahko zelo problematična, ker bi se zaradi dviga marž dvignile cene goriv in hkrati zmanjšala količina prodaje, s tem pa tudi trošarine v proračunu. "Mi smo to izračunali in pride do relativno velikega izpada v proračunu zaradi povišanja marž. Končen rezultat višjih marž bi bile višje cene za uporabnike in manj denarja v proračunu," je dejal.