Novela v slovenski pravni red prenaša določila direktive EU o vzpostavitvi enotnega evropskega železniškega območja iz novembra 2012. Ta predstavlja praktično prenovo treh predhodnih direktiv na železniškem področju in njihovih sprememb z določenimi novostmi, ki se nanašajo na delovanje regulatornih, varnostnih in licenčnih organov na področju železniškega prometa ter na njihovo medsebojno sodelovanje, kakor tudi na sodelovanje z istimi organi drugih članic EU.
Ta pravila naj bi v mednarodnem tovornem in potniškem železniškem prometu spodbudila konkurenčnost ter pripomogla k boljši kakovosti železniških storitev.
Novela hkrati odpravlja pomanjkljivosti, ki jih je julija 2013 ugotovilo Sodišče EU. Slednje je takrat v primeru tožbe Evropske komisije proti Sloveniji zaradi kršenja evropske železniške zakonodaje delno pritrdilo Bruslju in presodilo, da država v več točkah ne spoštuje evropske zakonodaje na področju železniškega prevoza.
Z novelo je zdaj opredeljena neodvisnost upravljavca javne železniške infrastrukture, podjetja SŽ-Infrastruktura, opredeljena je neodvisnost prevoznikov in nalog, o katerih prevozniki odločajo samostojno, vsebinsko in postopkovno so opredeljene pogodbe za izvajanje javne gospodarske službe vzdrževanja javne železniške infrastrukture in vodenja prometa, ki se po novih določilih sklepa za obdobje petih let, ter bistvene funkcije upravljavca, ki morajo biti povsem ločene od prevoznika, to sta dodeljevanje vlakovnih poti ter določanje in pobiranje uporabnine.
Naloge, povezane z voznim redom ter dodeljevanjem vlakovnih poti in zaračunavanjem uporabnine, se z novelo prenašajo z Javne agencije za železniški promet RS na podjetje SŽ-Infrastruktura. Opredeljen je tudi elektronski postopek za dodeljevanje vlakovnih poti, namen uporabe uporabnine, spodbude in režima učinkovitosti, čezmejne sporazume, spremljanje razvoja trga železniških storitev in organov, ki ga izvajajo.