Slovenija

Grenek spomin na zaključek poletne sezone

mk
11. 9. 2015, 20.21
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 09.58
Deli članek:

Poletna sezona se približuje koncu, nekateri v tem času izkoristijo še zadnje tople dni in se od poletja poslovijo z zadnjim skokom v vodo. Lastniki čolnov pa si radi privoščijo še zadnjo vožnjo po morju, v kolikor ne sodijo med tiste, ki so bili žrtev nepridipravov in so primorani k uporabi vesel.

mk
Preventivni nasveti Policijske uprave Koper
Večina plovil je na prostem, zato njihovim lastnikom svetujemo, naj po turistični sezoni pospravijo izvenkrmne motorje, če plovil ne uporabljajo. Možnost je tudi namestitev zvočne alarmne naprave na ključavnicah, s katerimi so zaklenjeni, ter povečan fizični nadzor pristojnih služb in namestitev videonadzora.

Prejšnji teden so bili tatovi na pohodu v Seči pri Luciji. Čez noč so iz dveh čolnov, ki sta vezana v Jernejevem kanalu, ukradli izvenkrmna motorja. To jutro se je za Denisa Barhanja iz Parecaga začelo s slabo novico: »Ob 7.20 sem prejel klic znanca, ki me je obvestil, da mi je ponoči nekdo ukradel motor iz barke.«

Kraja s kopnega

Tatovi so na nočnem pohodu ukradli dva izvenkrmna motorja, Denisovega znamke Yamaha 60 in še enega znamke Suzuki 15. »Motor je težek približno 120 kilogramov, ni ga lahko dvigniti, vendar je bilo vse preštudirano, preobrnili so barko in ukradli motor s kopnega. Vrednost novega motorja je osem tisoč evrov,« nam zaupa. Drugi motor, suzuki 15, je lažji, zato so se ga tatovi lotili iz čolna. »Vse stvari, ki sem jih imel na barki, so razmetali po bregu, vodni board, smučke, rešilni jopič ... Poleg motorja so vzeli še dve ribiški palici,« se tistega jutra spominja Denis. Dva dni pozneje se je podobna kraja zgodila v Jadralnem klubu Piran, kjer sta čez noč izginila dva motorja. »Ali gre za isto skupino ljudi, ki organizirano kradejo motorje?« se sprašuje naš sogovornik.

Občina Piran na udaru

Največ tovrstnih kraj se dogaja prav v Občini Piran. Letos so na tem območju obravnavali že 14 tatvin izvenkrmnih motorjev, v Kopru eno tatvino, v Izoli pa letos še ni bilo takega primera. Splošen trend, predvsem na območju Policijske postaje Piran, kaže na povečanje tovrstnih kaznivih dejanj.

Storilci ostajajo neznani

»V zelo malo primerih nam uspe odkriti storilce teh kaznivih dejanj,« je za Svet24 povedala Anita Leskovec, predstavnica PU Koper za odnose z javnostmi, in dodala: »Po dosedanjih podatkih je bilo ugotovljeno, da so storilci kaznivih dejanj večkrat tujci, ki takoj po kaznivem dejanju zapustijo območje Slovenije, skupaj z ukradenimi predmeti.«

Običajno storilci ukradejo več izvenkrmnih motorjev na isti lokaciji, kar kaže na njihovo organiziranost in predvsem na cilj, da s prodajo teh motorjev pridobijo premoženjsko korist, in da ne kradejo zaradi lastne potrebe. Preventivni ukrepi se v teh primerih težko zagotavljajo, saj so plovila z izvenkrmnimi motorji na prostem in izpostavljena velikemu tveganju. Storilci imajo prost dostop do plovil tako z morja kot tudi s kopnega.

Tržna priložnost

mk

Nekatera podjetja so zaradi tovrstnih kraj našla tržno priložnost in začela razvijati produkte, ki bi lahko bili lastnikom plovil v pomoč pri soočanju s nepridipravi. V podjetju Boatguard, kjer razvijajo in tržijo sistem za nadzor in upravljanje jaht na daljavo Boatguard, so nam povedali: »Veliko ljudi, s katerimi delamo, nas je opozarjalo na razširjen in boleč problem kraje izvenkrmnih motorjev in zavedli smo se, da z našo tehnologijo lahko ponudimo lastnikom motornih čolnov učinkovito rešitev. Takšno, kot je ni ponudil še nihče.«

Novodobna rešitev

Gre za napravo, ki varuje motor pred tatovi in na lastno baterijo deluje vsaj osem let. Izdelek se namesti v motor in je s čolnom povezan prek skritega vodnika. Ko je motor odstranjen s plovila in se vodnik pretrga, naprava pošlje alarm na mobilni telefon in prikazuje lokacijo motorja. Tako lahko lastnik pravočasno reagira in pridobi svoje premoženje. Produkt je testno na trgu od sredine julija, zdaj sprejemajo naročila za serijo, ki je v izdelavi.

»Zanimanja za produkt je veliko tudi med Slovenci, čeprav za naše razmere ni zares poceni,« nam je zaupal Miha Krisch, ustanovitelj podjetja Boatgurad, in dodal: »Zanimajo se proizvajalci čolnov, lastniki motornih čolnov, distributerji in prodajalci motorjev ter motornih čolnov iz Italije, Finske, Anglije in Amerike.« V septembru bo produkt predstavljen na sejmih v Italiji in ZDA, takrat bo mogoče govoriti o konkretnih številkah za prihajajoče mesece.