Že slabo leto je glavna cesta med Idrijo in Godovičem napol zaprta. Razlog: skalnata pobočja vozki soteski ob reki Idrijci, ki visijo nad cesto, predstavljajo grožnjo, saj z njih pada kamenje. Sanacija je nujna, saj skalnata brežina ogroža življenja. Prvotni načrt, da se dela tu začnejo konec tega meseca, so splavali po vodi. Direkcija Republike Slovenije za infrastrukturo je namreč nedavno sprejela odločitev, ki je večino presenetila – poletne zapore zaradi obnove ne bo. Na odseku državne ceste bosta izvedena dva dela sanacij, medtem ko bodo tretjega, najzahtevnejšega – miniranje, izvedli v nedoločeni prihodnosti.
Zakaj odlog
Osemstometrski nevarni odsek na Zali, kot jo imenujejo domačini, bodo izvedli v treh delih. Najbolj problematični bodo posegi med sanacijo v drugem delu, ki predstavlja miniranje previsne skale, tu se je vse tudi zapletlo. Dosedanja mnenja strokovnjakov so pokazala, da projektna dokumentacija potrebuje vnovičen in tehtnejši razmislek. Zaradi zahtevnosti terena gre namreč za najtežji primer, kar so jih doslej reševali v Sloveniji, oziroma najzahtevnejše miniranje v zgodovini Slovenije sploh.
Karmen Cian,inženirka gradbeništva, ki na direkciji za infrastrukturo vodi ta projekt, pojasnjuje, da je to edina razumna odločitev ta trenutek. Za poseg miniranja morajo nujno pridobiti čim več strokovnih mnenj, da bo ta del sanacije potekal kar najbolje.
Tridelni projekt
Sanacija odseka bo potekala v treh delih. Drugi (miniranje) je še v fazi dodelave, prvi in tretji, kot pove Cianova, pa se bosta začela takoj, ko bo po razpisu podpisana pogodba z izvajalcem del. Predvideva, da bo ta korak stekel do septembra in bi se takrat dela že lahko začela. »Posegi bodo trajali okrog pet mesecev in pol, vendar se ta čas lahko podaljša, če bo zima prinesla neugodne vremenske razmere,« obrazloži vodja projekta. Torej bi lahko pričakovali, da bo z začetkom prihodnje pomladi to le urejeno. V tem času bo ostala polovična zapora, po sanaciji pa se bo ta skrčila na 150 metrov, ki predstavljajo del za miniranje, kar bo pomembno vplivalo na pretočnost in čas potovanja.
Problematično miniranje
Prebivalci Idrije imajo glede tega mešane občutke
Zaradi varnosti jim ni bilo tako težko sprejeti zapore za tri tedne, kot je bilo predvideno prvotno. Nekoliko so bili razočarani ob spremembi, a se zavedajo občutljivosti postopka miniranja. To, da njihova cesta ne bo varna dlje časa, jih moti, a so osredotočeni na čas, ko bodo lahko vozili brez skrbi.
Obnove drugega dela, ki po projektni dokumentaciji predvideva miniranje previsne skale nad cesto, zaradi česar bi bila potrebna popolna zapora prometa, torej letos ne bo. Podatki so fascinantni; v apnenasti previs nad cestiščem bodo naredili okoli 53 vrtin, ki bodo dosegle dolžino tudi do 40 metrov. Razstrelili bodo okoli 10.000 kubičnih metrov skalovja. Največjo nevarnost pri tem predstavlja previs nad brežino, ki jo bodo minirali, saj lahko majhna napaka pomeni veliko katastrofo. Miniranje bo opravilo minersko podjetje Potočnik, ki ima s tem veliko izkušenj. Projekt je v recenziji, pridobivajo se strokovna mnenja, da bo ta, najzahtevnejši poseg potekal karseda gladko.
Možni so zapleti
Zanimiv komentar je za Primorske novice podal geolog dr. Mihael Ribičič, ki je prepričan, da bi ob porušenju površine 20 metrov visoke in osem metrov debele skale na cesto lahko odbilo več ton težke bloke. Ti bi se lako »razdrobili« tudi globoko v strugo potoka Zala, kar bi pomenilo daljši čas odstranjevanja gmot. Meni, da bi potem Idrija lahko ostala odrezana od sveta tudi več mesecev ali let. Sam predlaga, da se razmisli o izgradnji galerije ali morda o predoru.
Ob miniranju bo odsek popolnoma zaprt. Ne ve se, za koliko časa. Medtem bo ves promet potekal po nič kaj ugodnih, celo nevarnih lokalnih cestah, tovorni promet pa bo imel na voljo le 150-kilometrski obvoz čez Novo Gorico.