Samo za vzdrževanje cest, torej za to, da bi preprečili nadaljnje propadanje cest in da bi ohranjali obstoječe stanje, direkcija na letni ravni potrebuje 150 milijonov evrov. V letošnjem proračunu za investicije niso imeli zagotovljenih nobenih sredstev, razen za projekte, ki so v višini 85 odstotkov financirani z evropskimi sredstvi, za vse preostale aktivnosti pa so imeli na voljo približno 60 milijonov evrov.
Direkcija za ceste je zato že večkrat opozorila, da za zagotovitev najnujnejšega vzdrževanja cest v drugi polovici leta potrebuje manjkajočih 70,18 milijona evrov. Danes so v sporočilu za javnost znova poudarili, da je sredstva za izvajanje zakonsko določenih obveznosti, kar je tudi redno vzdrževanje in varstvo državnih cest, dolžno zagotoviti ministrstvo za infrastrukturo in prostor.
Direkcija je na podlagi zagotovil, da bo dobila sredstva za redno vzdrževanje, v zadnjih tednih zadržala izvajanje nekaterih opravil na področju rednega vzdrževanja in stroške njegovega izvajanja razporejala na način, da bi bilo možno za nekaj tednov, torej do pričakovanega prejema potrebnih sredstev, poravnati obveznosti plačila interventnih skupin za odpravo posledic prometnih nesreč, obveznosti plačila električne energije in podobno.
Direkcija za ceste upravlja s skoraj 6000 kilometri glavnih in regionalnih cest, zaradi nižanja proračunskih sredstev in posledično nezadostnih vlaganj v ceste pa je odstotek tistih, ki so v ustreznem stanju, iz leta v leto nižji. Posledično je v ustreznem stanju le še 27 odstotkov državnih cest, torej vsaka četrta.
To pomeni, da so določena opravila, kjer je to možno, časovno zamaknjena na poznejši čas. Nekatera opravila to namreč dopuščajo - krpanje, čiščenje jarkov in košnjo trave lahko npr. zamaknejo za nekaj tednov.
A direkcija ob tem opozarja, da bo odložena opravila vseeno treba opraviti pred začetkom izvajanja zimske službe. Če udarnih jam oz. dotrajanih vozišč ne bodo mogli sanirati do zime, bodo ta vozišča v času zimskih mesecev zaradi zmrzlinskih poškodb povsem propadla.
V teku je tudi nov razpis za izbiro izvajalcev gospodarske javne službe rednega vzdrževanja in varstva državnih cest, vendar sredstva za podpis pogodb z novimi koncesionarji niso zagotovljena. Direkciji za ceste je "v tej nemogoči situaciji" z začasnim zadržanjem izvajanja nekaterih opravil uspelo ustvariti podlago, da lahko z obstoječimi koncesionarji aneks za podaljšanje sklene še za nekaj tednov, so pojasnili.
"A takšna rešitev težav ne odpravlja," so opozorili in dodali, da sami nimajo nobenega vpliva na to, da bi bila sredstva zagotovljena. "V skladu s tem vso zakonsko odgovornost za posledice nosijo tisti, ki v šestih mesecih niso bili sposobni zagotoviti osnovnih podlag za izvajanje gospodarske javne službe rednega vzdrževanja in varstva državnih cest. Morebitne tožbene zahtevke bo treba nasloviti nanje, ki so osebno odgovorni za nastalo stanje," so zapisali.
Direkcija v tem času ne bo izklapljala semaforjev, saj gre za enega od tehničnih elementov za zagotavljanje ustrezne ravni varnosti in pretočnosti prometa. "Če bo do tega prišlo, je to zaradi prekinitve dobave električne energije zaradi neporavnanih obveznosti," so s primerom opozorili na resnost razmer.
Odhajajoči minister za infrastrukturo in prostor Samo Omerzel je pred kratkim predlagal, da bi v okviru sprememb zakona o Družbi za avtoceste v RS sredstva, ki so namenjena izključno za pripravo državnih prostorskih načrtov in nakup zemljišč, letos namenili za vzdrževanje državnih cest, a vlada predloga zakona, ki mu vodstvo Darsa močno nasprotuje, še ni potrdila.