Kot kaže, bo naš nacionalni telefonski operater pristal v rokah nemškega telekomunikaciskega giganta Deutsche Telekom. Kaj si lahko obetamo od te privatizacije?
Slovenija se je privatizaciji ves čas izogibala v velikem loku. Politika je bila preveč ponosna in ljubosumna, da bi prodajala državno srebrnino. A prišla je kriza, prišli so pritiski s strani Evropske komisije in znašli smo se na točki, ko je 'nujnost' privatizacije postalo resničnost. Prvo podjetje, ki se ga nameravamo znebiti, je Telekom Slovenije. Kupili ga bodo Nemci, tako kot so pred dvanajstimi leti kupili Hrvatski telekom. Zakaj torej privatizirati?
Bo Telekom Slovenija končal kot Hrvatski telekom?
Neoliberalni ekonomisti, ki si prizadevajo za 'svobodno' ekonomsko okolje, pravijo, da bi imela odprodaja državnih podjetij zasebnim lastnikom pozitivne učinke. Zasebne lastnike bi usoda podjetja skrbela, to bi se odrazilo v rasti poslovanja podjetja in večjem zaposlovanju na dolgi rok. Na tak način bi tudi presekali prakso političnih kadrovanj v gospodarstvu. Poudarja se pozitiven učinek, ki naj bi ga imela privatizacija za nas, državljane in potrošnike. Ko se bodo podjetja znebila države kot lastnika, bodo lahko začela opravljati svojo dejavnost.
Pa poglejmo, kaj se zgodilo s Hrvatskim telekomom od privatizacije pa do danes. Hrvaška se je konec devetdesetih let prejšnjega stoletja, tako kot večina tranzicijskih držav Vzhodne Evrope, odločila za pospešeno privatizacijo. Večinski lastnik Hrvatskega telekoma je pred dvanajstimi leti postal Deutsche Telekom. Danes ima Hrvaška eno najpočasnjših internetnih povezav v Evropi, optike skoraj ne poznajo, podjetje pa posluje z več 100-milijonskimi dobički. Število zaposlenih se je zmajšalo za več kot polovico, z 12.500 na slabih 6000. Obsežna telekomunikacijska infrasktrura je deležna le najnujnejših popravil, dodatnih investicij ni. To to je ena plat privatizacije, ki pa ni tako idilična, kakor nam prikazuje teorija. Kar zanima tujega lastnika, je dobiček, ampak ta dobiček bi morala podjetja vlagati v nadaljnji razvoj, saj se le na tak način lahko podjetje obdrži na dolgi rok, v nasprotnem primeru pač propade. Država bi morala pri prodaji pridobiti zavezo, da bo kupec še naprej vlagal v razvoj podjetja in da ne prekomerno odpuščal, kot se je zgodilo s Hrvatskim telekomom.