Kot pravijo, med razpisnimi pogoji ni bilo nič nenavadnega, hkrati pa se sprašujejo, ali Slovenija sploh želi uvesti elektronski cestninski sistem. Družba za avtoceste v RS (Dars) je razpis objavila februarja, a ga je Državna revizijska komisija ta teden razveljavila. Do izteka roka se je prijavila edino družba Kapsch TrafficCom, dva interesenta pa sta se še pred tem pritožila.
To je bil sicer že drugi razpis, na podlagi katerega naj bi izbrali ponudnika za projekt vzpostavitve in delovanja večsteznega elektronskega cestninskega sistema v prostem prometnem toku. Prvega je Dars objavil avgusta 2011, vendar ga je vlada po večkratnem podaljšanju marca lani ustavila.
Družba Kapsch TrafficCom se je prijavila tako na prvi kot drugi razpis, zdaj pa se njen direktor Jože Hebar sprašuje, kako je lahko Državna revizijska komisija razveljavila razpisno dokumentacijo, ki pomeni najmanjše možno tveganje za naročnika.
Dars je namreč v razpisnih pogojih zapisal, da mora izbrani ponudnik v celoti financirati postavitev sistema, poplačan pa bi bil od prejetih cestnin. A kot je Državna revizijska komisija zapisala v obrazložitvi svojega sklepa, naročnik "ne more bremeniti ponudnikov, ki si verjetno ne morejo privoščiti financiranja tako kompleksnega projekta in nato čakati na poplačilo deset let".
Poslovni direktor krovne družbe Kapsch TrafficCom z Dunaja Erwin Toplak je danes na novinarski konferenci v Ljubljani pojasnil, da taka zahteva ni nič nenavadnega. "Skoraj vsi večji tovrstni projekti se financirajo na tak način, je dejal.
Poleg tega naj bi bila zahtevana zavarovanja po oceni Državne revizijske komisije nesorazmerna glede na predmet javnega naročila, kar se Toplaku prav tako ne zdi nič nenavadnega. Zelo ustaljena praksa je, da se poskuša pri tovrstnih razpisih vse tveganje preložiti na ponudnika, je dejal.
Ob tem se zdi Toplaku zanimivo, da so tekmeci večji od njih, a se kljub temu pritožujejo zaradi zahteve po financiranju in zavarovanju projekta. "Če lahko mi kot manjše podjetje zmoremo zagotoviti financiranje in zavarovanje, bi moralo biti to zanje kot večja podjetja še toliko lažje," je dejal.
Državna revizijska komisija je razpis razveljavila na podlagi pritožb Telekoma Slovenije in skupine tujih družb Efkon, Strabag, SkyToll in Strabag Slovenija. "Pritožile so se družbe, ki jim je Dars v preteklosti neposredno oddajal razna naročila," je menila odvetnica Nina Zidar Klemenčič.
Razlogi za razveljavitev razpisa po njenih besedah ne vzdržijo resne pravne presoje, žal pa zoper odločitve Državne revizijske komisije ne obstajajo pravna sredstva. "Če je Državna revizijska komisija varuh zakonitosti sistema javnega naročanja in javnega interesa, potem to odločitev razumemo kot popolno nasprotje tega," je dejal Hebar, medtem ko je odvetnica dejala, da razmišljajo o vložitvi odškodninskih tožbah proti Državni revizijski komisiji ter prijavo na Evropsko komisijo, sestati bi se želeli tudi s finančnim ministrstvom.
Kapsch TrafficCom je za vzpostavitev elektronskega cestninskega sistema, ki ga mora Slovenija v skladu z evropsko direktivo uvesti do najpozneje do konca leta 2014, po Toplakovih besedah ponudil zelo razumno ceno, namreč 210 milijonov evrov. Sistem bi gradili let dni, prvo fakturo pa bi lahko izstavili šele leto dni po vzpostavitvi, je pojasnil Hebar.
Kot so v začetku tedna sporočili iz Darsa, bodo zdaj vlado zaprosili za spremembo njenega sklepa izpred leta dni, da bi lahko pripravili nov razpis in bi jim uspelo sistem vzpostaviti pravočasno. Ali se bodo ponovno prijavili, Toplak danes še ni znal povedati.
Ponudnik elektronskega cestninjenja razočaran
V družbi Kapsch TrafficCom, ki se je edina prijavila na razpis za vzpostavitev elektronskega cestninjenja za tovorna vozila, so presenečeni in razočarani nad razveljavitvijo postopka.