Črna kronika

»Stati na domačem odru in pred domačo publiko je zame velik izziv«

Teja Pelko
2. 8. 2020, 15.51
Posodobljeno: 2. 8. 2020, 15.55
Deli članek:

Mezzosopranistka Monika Bohinec velja za eno naših najuspešnejših opernih pevk. Od sezone 2011/2012 je članica ansambla Dunajske državne opere, v svoji karieri pa je nastopila v številnih eminentnih hišah – med drugim je z vlogo Brangäne v Wagnerjevi operi Tristan in Izolda angažirana v newyorški Metropolitanski operi, s katero je gostovala tudi v Avstraliji. Nas je s svojim glasom nazadnje počastila 1. julija letos, ko je ob odprtju 68. Ljubljana festivala na Kongresnem trgu s Sabino Cvilak, Egilsom Silinsom in Rodrigom Porrasom Garulom pela Odo radosti. Takrat je nastal tudi ta pogovor.

osebni arhiv
Monika je že med študijem na salzburškem Mozarteumu in na Univerzi za glasbo in uprizarjajočo umetnost na Dunaju v SNG Opera in balet Ljubljana leta 2006 prvič nastopila kot Clarissa (Prokofjev: Zaljubljen v tri pomaranče), kasneje pa je v njem gostovala tudi kot Končakovna (Borodin: Princ Igor), Suzuki (Puccini: Madama Butterfly), Ježibaba (Dvořak: Rusalka) in Carmen (Bizet: Carmen).

Kako ste doživljali ta koncert? Je bil za vas nekaj posebnega – ker se je le zgodil na tako velikem prizorišču, na domačih tleh, na tako eminentnem festivalu ter v tem, z novim koronavirusom zaznamovanem času?

Iskrene čestitke organizatorjem za močno voljo in pogum, da so se v teh negotovih časih epidemije lotili tako velikega projekta. Otvoritev ljubljanskega festivala ima veliko simbolno vrednost tako za izvajalce kot za publiko, kajti vsi smo bili v teh časih prikrajšani za tovrstne koncerte. Skoraj vse do zadnjega sem bila prepričana, da bo zaradi koronavirusa koncert lahko celo odpadel. Zato sem se toliko bolj razveselila, ko so mi javili, da bo. Zame osebno je bilo sodelovanje res nekaj posebnega predvsem zato, ker sem prvič sodelovala na poletnem ljubljanskem festivalu. Stati na domačem odru in pred domačo publiko je zame velik izziv. Ne smem mimo dejstva, da sem prvič po marcu muzicirala z orkestrom v družbi enkratnih slovenskih glasbenikov in gostov. Vesela sem, da sem lahko bila del simbolike, kot je dvesto petdeset let od rojstva skladatelja Beethovna, ki ga slavimo po vsej Evropi, in del njegove devete simfonije, velike mojstrovine, ki nas združuje v upanju na boljšo prihodnost. Predvsem pa tudi priložnost in možnost, da smo se na svojevrsten način poklonili žrtvam covida-19. Velika zahvala festivalu za priložnost in ves trud, da so omogočili letošnjo spektakularno otvoritev.

Do koncerta bi sicer moralo priti dan kasneje, a so ga prestavili zaradi ugodnejšega vremena. Ali prestavitve terminov v smislu priprav na sam nastop kaj vplivajo na vas? 

Glede prestavitve smo bili opozorjeni, da so zaradi vremena možne tudi kakšne spremembe, tako da kaj takega ne pomeni kakšnega problema.

Koliko pa vam je težko, kadar morate na začetek petja toliko časa čakati na odru, kot ste morali v konkretnem primeru? Pri operah ste namreč na odru (v večini primerov) »le« takrat, kadar pojete ... S čim se »kratkočasite« v podobnih primerih: gledate okoli, spremljate reakcije ljudi ali se koncentrirate na začetek nastopa? 

Prisluhnila sem izvajalcem, orkestru Slovenske filharmonije, na odru. Moje misli in pozornost ob takšni glasbi in izvedbi enostavno ne morejo uiti kam drugam.

So tudi vas napadli komarji?

Imam že precej izkušenj z nastopi na prostem, tako da sem se temu primerno oborožila in zaščitila s sprejem. Komarji pa so si morali večerjo poiskati nekje drugje.

Je bil to vaš prvi postkoronski nastop?

V bistvu ne. V drugi polovici junija smo z ansamblom Dunajske državne opere, tokrat ob klavirski spremljavi, izvedli kar nekaj koncertov v veliki dvorani opere. Na žalost je v publiki smelo sedeti le sto ljudi. V operi pa so se potrudili za prenos koncertov direktno preko streama.

Kateri nastopi vas (še) čakajo čez poletje?

Sezona v operi je končana, prav tako so mi žal odpadla vsa gostovanja in nova produkcija opere Ples v maskah v Dunajski državni operi, kjer bi morala peti vlogo Ulrice. Odpadlo mi je tudi gostovanje v Münchnu z vlogo Amneris (v operi Aida), vloga Ortrud v Wagnerjevem Lohengrinu, Verdijev gala koncert z opernimi zvezdami v Nemčiji itd., tako da do konca avgusta sedaj na žalost nimam obveznosti. Bova pa zato lahko s partnerjem poletje preživljala z domačimi na Jesenicah. Dneve si bova popestrila z izleti v okoliške hribe, mogoče bova odšla malo na morje … spontano in predvsem odvisno od trenutnih razmer. Drugače pa nameravam nekaj časa posvetiti predvsem študiju novih opernih vlog za naslednjo sezono, da se mi ne bi potem vse naenkrat nakopičilo. V mesecu avgustu namreč načrtujemo na Dunaju pričeti vaje za predstave v septembru. Vse je sicer nekako v oblakih in odvisno od poteka koronske pandemije in ni še povsem jasno, ali bomo operno hišo v septembru lahko odprli ali ne ter pod kakšnimi pogoji bodo potekale predstave in koncerti.

Mediaspeed
V Dunajski državni operi, katere članica je, je nastopila v glavnih vlogah: Eboli (Verdi: Don Carlos), Mrs. Quickly (Verdi: Falstaff), Fenena (Verdi: Nabucco) in Sara di Nottingham (Donizetti: Roberto Devereux). Na premieri Dvořakove Rusalke je pela vlogo kneginje, jeseni leta 2018 pa je kot Cassandre nastopila v premierni izvedbi Berliozove opere Les Troyens.

Kje ste preživeli prvi val pandemije in kaj ste počeli v času samoizolacije? 

Na Dunaju smo ravno pripravljali Wagnerjev ciklus, ko so nam javili, da vse predstave od 16. marca naprej odpadejo in da naj ostanemo doma. Glede na situacijo v Italiji smo kar slutili, da bo do tega prej ali slej prišlo. S partnerjem sva prve tedne preživela skupaj na Dunaju in se lotila temeljitega čiščenja stanovanja (verjetno smo v tem času kar vsi čistili in pospravljali). Potem pa sem preživela nekaj tednov doma pri starših, kjer smo se tudi lotili nekaj popravljalnih projektov na vrtu in okoli hiše. V mesecu juniju sem se vrnila na Dunaj, ker smo imeli že študijske vaje v operi in smo pripravili nekaj koncertov.

Sklepam, da stres, ki je zagotovo prišel ob vseh odpovedih in negotovosti zaradi pandemije, vpliva tudi na glas ... 

Glede na to, da imam med sezono vedno ogromno dela, stresa, gostovanj, koncertov in da se na splošno kar preveč ženem, kakšen teden pavze za glas dobro dene. Toliko mesecev pa je že malo preveč in nas glasbenike in umetnike zelo skrbi, kako se bo vse to odvijalo v prihodnosti.

Se bojite vnovičnega omejevanja javnega življenja? 

Upam, da ne pride do tega. Ne upam si niti pomisliti na to.

Pa same okužbe z novim koronavirusom

Mislim, da se tega bojimo vsi. Če pa že pride do tega, si ne bi želela okužiti drugih.

Je pri vas pevcih in orkestrskih glasbenikih ter dirigentih čutiti kakšno nelagodje, ker le prihajate iz različnih krajev? Se kaj drugače pozdravljate, družite, kot ste se prej?

Vse je zelo drugače. Držimo distanco, si ne podajamo rok, razkužujemo roke ... vse, kar pač sodi zraven.

Morate ali pa se kaj govori o tem, da boste morali pred kakim angažmajem predložiti negativen test?

Da. Na Dunaju bomo v avgustu testirani vsi solisti, zbor, orkester in ostalo osebje opere. Testiranja se bodo večkrat ponavljala.

V Ljubljani sta s Sabino Cvilak po nastopu od organizatorja prejeli šopek rož, moška pevca pa steklenico vina. Bi zamenjali ali imate raje rože? 

Jaz bi ostala kar pri rožah, jih imam zelo rada.

Kaj pa je bilo najbolj nenavadno darilo, ki ste ga kadarkoli dobili od organizatorjev ali oboževalcev?

Najbolj nenavadno darilo je bil gotovo moj portret, ki sem ga prejela po koncertu od mlade in zelo talentirane deklice iz Nemčije, ki ga je sama narisala. Res lepo presenečenje.

S čim se vas sicer še da zelo razveseliti?

Na splošno niti nimam velikih želja in pričakovanj. Nepopisno pa me razveselijo Slovenci, prijatelji, znanci in tudi neznanci, ki pripotujejo tako daleč, da si ogledajo predstave, v katerih nastopam, in me pričakajo na službenem vhodu dunajske opere ali katere druge operne hiše.

Mediaspeed
Njen glas se je razlegal že po uglednih koncertnih dvoranah, kot so: Philharmonie am Gasteig v Münchnu, berlinska filharmonija, Concertgebouw Amsterdam, Salle Pleyel v Parizu, Carnegie Hall v New Yorku in filharmonija v Sankt Peterburgu. Med drugim je moč Bohinčevo slišati tudi na celotnem posnetku Wagnerjevega cikla Nibelunški prstan, ki ga je izvedel maestro Christian Thielemann iz Dunajske državne opere, in na posnetku založbe Deutsche Grammophon v operi Iolanta skladatelja Čajkovskega, ob Anni Netrebko. Salzburški festival pa je izdal DVD-posnetek Wagnerjeve opere Mojstri pevci nürnberški in Winterjeve opere Labirint, v katerih nastopa tudi Monika.