Priljubljeno delo pa bo tokrat nekaj posebnega, saj bo izvedeno v koprodukciji Festivala Ljubljana, HNK Split, Slovenske filharmonije in SNG Maribor, priznanih solistov iz Verone. Režiser Dražen Siriščević bo njeno uprizoritev premišljeno vkomponiral na Kongresni trg, vanjo pa bo vključil tudi nastop plemenitih lipicancev iz Kobilarne Lipica.
V čem se vaša izvedba Aide razlikuje od drugih, zakaj bo predstava v Ljubljani tako drugačna in posebna?
Aida, s katero se začenja 67. Festival Ljubljana, se je prvič izvajala leta 2014 v Splitu v Peristilu. Ta predstava se v marsičem razlikuje od izvedbe, ki jo bo gledalo ljubljansko občinstvo. Seveda bo glasba enaka, vendar bo tokrat veliko več kostumov, ker bo precej večji ansambel, večja bo scenografija, ker gre za dvakrat večji oder, veliko je torej razlogov, da si jo še enkrat ogledajo tudi tisti, ki so jo v Splitu že videli. Ker je to zelo dolga opera, sem s svojimi televizijskimi in filmskimi izkušnjami želel – preden sem se lotil režije Aide, torej gledališke in operne režije, sem se veliko ukvarjal s televizijsko režijo – napraviti hitrejši potek prizorov brez prekinitev, tako da vsi prehajajo iz enega v drugega. Z izjemo enega večjega premora po triumfalni sceni se potem vsi prizori povežejo, že med aplavzom se oglasi zbor svečenikov … S tako povezanimi prizori dobimo velik dramski naboj v predstavi, ki jo je sicer že Verdi vrhunsko dramaturško ustvaril.
Režirali ste že TV-oddaje in gledališke igre, kar zadeva opero, pa je Aida vaša prva. Koliko vam pomeni ta režija?
Pristopil sem z velikim strahom, moram priznati. Če bi mi kdo v gledališču, ne na televiziji, v gledališču, ponudil režijo opere pred dvajsetimi, tridesetimi leti, bi takoj sprejel in se lotil precej laže kot zdaj. Z leti, ko ima človek več znanja in izkušenj, se bolj zaveda velike odgovornosti do gledalcev in do sebe. Dvignejo se merila. Iskreno moram priznati, da sem se veselil vabila, a se hkrati prestrašil in dolgo razmišljal, ali naj sprejmem ali ne. A ker imam mnogo izkušenj in, kar je najpomembneje, ljubim opero, mislim, da človek preprosto ne more zgrešiti, če nekaj dela z ljubeznijo. Pomembno mi je bilo postaviti odnose med liki, kako prepričati pevce in celotno zasedbo, da skupaj dihajo in dajo vse od sebe. Da to ni samo petje.
Vstopnice ljubljanafestival.si, Križanke in Petrol. Glavni sponzor festivala in otvoritve Zavarovalnica SAVA, glavni medijski sponzor Delo.
Ogromno ljudi je vključenih v ta projekt. Kako vse to usklajujete?
Značilnost Aide je, da je že ansambel resnično velik, velik je zbor, solistov je veliko, glavnih vlog je tukaj pet, ogromen je 'zborovski aparat', za izvedbo na Kongresnem trgu pa smo povabili še statiste in tako naprej, tako da imamo obilo dela z organizacijo, motivacijo vseh, torej zbora, statistov, solistov … Od ansambla pričakujem, da bo začutil isto kot jaz, torej takšno strast, toliko ljubezni in volje, kot ju imam jaz. To strast je treba samo še prenesti na vse druge. Doslej mi je uspevalo in ni razloga, da ne bi bilo tako tudi v Ljubljani.
In kako gredo skupaj opera in konji?
V Kobilarni Lipica trenirajo lipicance v klasični dresuri, ki jo predstavljajo tudi v rednih predstavah. Koreografija v Aidi je v veliki meri mimohod, ki predstavlja triumfalni sprevod ob vrnitvi vojskovodje Radamesa iz vojne. Zato je veliko vaj posvečenih temu, da lipicanci ostanejo mirni kljub glasnosti velikega orkestra in lučem, prav tako pa je posebnost te predstave ta, da bodo konji hodili v neposredni bližini gledalcev. Priprave so potekale postopoma, predvsem z navajanjem konjev na nove zvoke in kostume. Najintenzivnejše priprave potekajo pred premiero, ko imajo na sporedu generalke s polno zasedbo orkestra, končno postavitvijo prizorišča in lučmi. Sicer pa bodo v Aidi nastopili najboljši žrebci, ki so velikih nastopov vajeni, saj so se predstavili že na gostovanjih po različnih delih Evrope, nazadnje maja v španski Cordobi.