Ko so ga v Veliki Britaniji poslali na trg, je bilo treba pred blagajnami čakati v dolgih vrstah. V Aldiju so morali prodajo omejiti na en kos na osebo. Otroci, ki ga niso uspeli dobiti, so ga po zasoljenih cenah kupovali od sošolcev. Šole v Angliji, ZDA in Avstraliji ga prepovedujejo, saj otroci špricajo pouk, da lahko ponosno postopajo naokoli s stekleničko v rokah. Ena izmed spletnih trgovin je omejeno izdajo pijače prodajala za tisoč funtov. Nekdo jih je kupil dvanajst. Govorimo o tudi v Sloveniji razvpitem izdelku Prime. Takšno norijo lahko sprožijo dobro premišljene marketinške poteze, če jih vleče mega priljubljen vplivnež.
Prime je obnorel tudi slovenske otroke in najstnike in prenekateri starš je šel na vrat na nos v trgovino, kjer ga je moč dobiti, in zanj tudi pošteno segel v žep. Ob tem pa je ta presladka pijača vse prej kot zdrava, za otroke celo nevarna, vsebuje kar 200 mg kofeina – toliko kot sedem steklenic kokakole. V Kanadi je zato prepovedana, saj pijače tam po zakonu ne smejo vsebovati več kot 180 mg tega poživila. Pod drobnogledom Inšpektorata za varno hrano je tudi v Sloveniji, ker ni bila opremljena s predpisanimi deklaracijami, na NIJZ pa preučujejo, ali bi veljalo prepovedati njeno prodajo otrokom pod določeno starostjo. Pri vsem skupaj pa ne gre samo za to, kako škodljiv je za zdravje. Gre tudi za to, kako preračunano in agresivno vplivneži tržijo izdelke otrokom. Prime je tako noro uspešen zato, ker sta ga poslala na trg dva izjemno popularna boksarja in vplivneža – Logan Paul in Olajide »KSI« Olatunji –, ki imata na Instagramu, Youtubu in Tiktoku na desetine milijonov sledilcev. Svoj vpliv sta dobro unovčila in prime je že v enem letu postal resna konkurenca največjim proizvajalcem pijač na trgu, njima pa se v žepe stekajo milijoni. Ko vplivneži namerno ustvarjajo t. i. hype, norijo, h kateri so otroci že tako ali tako nagnjeni in je ne morejo racionalno obvladati, izkoriščajo otroško naivnost, navdušenje in globoko potrebo po biti sprejet in biti »kul«. Za oglaševanje otrokom sicer veljajo še posebej stroga pravila, ki pa v primeru družabnih medijev in marketinga vplivnežev delujejo še manj kot sicer.
Otroci zaupajo vplivnežem. Oglaševanje preko vplivnežev je izjemno učinkovito, zato se oglaševalci zanj odločajo vse pogosteje. Ljudje, tudi otroci, namreč dobro prepoznamo reklamo na televiziji, radiu, v časopisu ali na spletni pasici. Precej težje pa razberemo, da gre za oglaševalsko sporočilo, kadar nam o nekem izdelku ali storitvi navdušeno govori človek na Youtubeu ali Tiktoku ali če o njem objavi lepo fotografijo na Instagramu. Otroci še posebej slepo verjamejo svojim idolom in jim želijo biti podobni. V oblačenju, slogu ličenja in pričeske, v stvareh, ki jih počnejo, glede najnovejše tehnične igračke ali najljubše pijače. Posebej priljubljeno je oglaševanje v obliki »nepristranskega« preizkusa izdelka in takšno, ki je umeščeno v vsebine, ki jih sicer objavlja vplivnež. Če lepotica v torbico spakira nepogrešljivo bleščilo za ustnice, preden pomaha sledilcem, in se odpravi po nakupih, dekleta ne bodo pomislila, da je to plačan oglas, saj je vplivnica bleščilo le na kratko omenila, medtem ko je razlagala o najnovejših trendih. A vseeno bodo želela imeti prav to. Če nekdo pije neko pijačo med odmorom pri boksanju, mu o njej ni treba govoriti, pa je to vseeno reklama. Za nekatere so objave vplivnežev tudi pomemben vir informacij. Oglaševalci imajo najraje prav to, da vplivneži njihov izdelek prodajajo v svojem slogu, ga umestijo v svoje vsebine in s tem zabrišejo jasno mejo oglaševanja. Ljudje pač bolj verjamemo izkušnji nekoga, ki mu zaupamo in ga občudujemo, kot reklami. Otroci so pri tem še posebej nekritični in ne razmišljajo, da 90 odstotkov vplivnežev počne, kar počne, zato ker imajo od tega finančne koristi. Kako zelo se vplivniški marketing splača, govorijo že vsote, ki jih za objave in omembe dobijo najbolj priljubljeni. Nogometaš Cristiano Ronaldo dobi za eno objavo na Instagramu nekaj več kot dva milijona tristo tisoč dolarjev. Mlajša sestra iz klana Kardashian Kylie Jenner zasluži z objavo nekaj manj kot dva milijona dolarjev, razvpita Kim Kardashian pa dober milijon in pol. Take vrtoglave vsote so sicer redkost, a mnogi vplivneži z objavami zelo zelo dobro živijo. V mali Sloveniji je to sicer praktično nedosegljivo, lahko pa plačano oglaševanje še vedno znatno oplemeniti račun vidnejšega vplivneža. Cena objave je sicer odvisna od števila sledilcev, gibala pa naj bi se od 30 pa vse do 500 evrov in več za objavo na Instagramu, medtem ko so videoobjave občutno dražje.
Kje so meje?
Nadaljevanje prispevka si lahko preberete v reviji Jana, št. 44, 30. oktober, 2023.