Pri tem so se novinarji opirali na raziskavo ugledne ameriške univerze Stanford, točneje njenega »internetnega observatorija«. Raziskovalci so ugotovili, da omenjeno družbeno omrežje gosti številne ponudnike otroške pornografije. Instagramovi algoritmi pa so kupce za povrh aktivno usmerjali, kje lahko najdejo še več te svinjarije.
Z drugimi besedami: Instagram naj bi s svojim sistemom priporočil dejansko promoviral izkoriščanje otrok. Pedofile je med sabo učinkovito povezoval, potencialne kupce pa usmerjal k vedno novim spornim vsebinam.
Kako naj bi bilo to videti v praksi? Raziskovalci trdijo, da so lahko uporabniki omenjenega družbenega omrežja po mili volji iskali pedofilske vsebine. Če si vtipkal specifična gesla, si se priklikal do natanko tistega, kar si iskal. Gotovo ne boste zamerili, ker izrazov ne navajamo.
Stanfordsko poročilo trdi, da je Instagram trenutno najpomembnejša platforma za pedofilska omrežja. Večina teh nizkotnih računov pedofilske vsebine prodaja preko posebnih »menijev«. A se ne ustavi pri podobah spolnega izkoriščanja otrok. Pogosto so na voljo tudi podobe, kako otroci sami sebe fizično poškodujejo ali spolno občujejo z živalmi. Raziskovalci pravijo, da nekateri ponudniki »pobirajo« posebne želje, na podlagi katerih potem snemajo filmčke. Za pravo ceno pa naj bi bila ponekod na voljo tudi osebna srečanja z oglaševanimi otroci.
Najbolj srhljiva je najbrž navedba, da je Instagram vsem uporabnikom mirno dovoljeval dostop do vsebin, ki so jih njegovi lastni nadzorni sistemi prepoznali kot povezane z izkoriščanjem otrok.
Še enkrat, kako je bilo to videti v praksi? Ko je uporabnik po Instagramu iskal vsebine, je bil pred skokom na pedofilske vsebine opozorjen s posebnim okencem. V njem je bilo svarilo: »Ti rezultati lahko vsebujejo podobe spolne zlorabe otrok.« Potem pa je lahko uporabnik dejansko mirno kliknil na izbiro: »Vseeno izpiši rezultate iskanja.« In si privoščil natanko toliko pedofilije, kot mu je teknilo.
No, vsaj ta možnost (torej: »Ne ne, kar pokažite mi te pedofilske vsebine!«) danes ni več na voljo. In sicer zato, ker jo je Instagram odstranil skoraj takoj po tem, ko so ga začeli nadlegovati novinarji Wall Street Journala.
Instagram je v lasti megakorporacije Meta, ki je med drugim lastnica Facebooka. »Izkoriščanje otrok je grozljiv zločin,« se je glasila Metina uradna izjava ob šokantnem razkritju. »Zato ves čas iščemo načine, kako se mu aktivno zoperstaviti.« Podjetje je vmes ustanovilo posebno enoto za boj proti pedofiliji. V svojo obrambo je navedlo tudi, da naj bi z Instagrama v zadnjih dveh letih izvrglo kar sedemindvajset pedofilskih omrežij. In da je Meta samo letošnjega januarja odstranila 490.000 računov, ki so kršili smernice varnosti otrok.
Če je to res, je Meta dostavila najboljše možno pričevanje, kakšno leglo pedofilije so postala družbena omrežja.
Nadaljevanje prispevka si preberite v reviji Jana, št. 26, 27. junij, 2023.