Te dni je bilo zelo zanimivo biti opazovalec letal na letališčih Prestwick, Glasgow in Edinburg, tam so namreč pristajala zasebna letala svetovnih voditeljev – našteli so jih 182, okrog dvakrat več kot v tednu pred tem. Pa letov tovornih, lokalnih in komercialnih letal v to sploh niso všteli. V zadnjih štirih dneh oktobra je v Glasgow in okolico priletelo 76 zasebnih letal s tovorom pomembnih ljudi. In seveda so, potem ko so na letališču v Glasgowu odložila potnike, letala odletela še na 41 kilometrov oddaljeno letališče parkirat. Če povzamemo: veliko letenja je bilo. Veliko letal. Veliko izpustov.
Računamo za vas. Letenje povzroča toplogredne pline, predvsem ogljikov dioksid, ti pa prispevajo h globalnemu segrevanju. Letalski izpusti na kilometer poti so višji kot pri katerikoli drugi obliki prevoza, količina pa je seveda odvisna med drugim tudi od velikosti in zasedenosti letala. Zasebni reaktivci imajo praviloma višje izpuste kot potniška letala.
Za svoj izračun so pri BBC vzeli letalo Cessna Citation XLS, enega najbolj priljubljenih zasebnih reaktivcev – ta povprečno porabi 857 litrov goriva na uro. Tik prek okoljskim vrhom so se svetovni voditelji udeležili vrha G20 v Rimu, pot od Rima do Glasgowa z zasebnim letalom traja približno dve uri in 45 minut in zahteva 2356 litrov goriva. Podatki kažejo, da vsak pokurjeni liter goriva pusti za seboj 2,52 kg ogljikovega dioksida, prevažanje politika od italijanske do škotske prestolnice torej pomeni 5,9 tone CO2. Temu je treba dodati še neogljične izpuste, ki tudi vplivajo na globalno segrevanje, in je dobljeno številko torej treba pomnožiti še z 1,9, kar znese 11,3 tone. Pri letalu z devetimi sedeži – če so seveda vsi zasedeni – to pomeni, da ima vsak od potnikov na vesti 1,2 tone izpustov.
Če bi svetovni politiki namesto tega od Rima do Glasgowa potovali s komercialnim potniškim letalom, bi na enega padlo četrt tone izpustov. Ker je sicer res, da potniška letala porabijo več goriva, vendar pa z enim poletom prepeljejo tudi bistveno več potnikov, torej pride precej manj izpustov na potnika. In pri tem izračunu sploh ni upoštevano, da letalo porabi ogromno goriva med vzletanjem in pristajanjem – ne glede na to, koliko ljudi je na krovu, torej so zasebni leti še toliko potratnejši od komercialnih.
Več v reviji Zarja Jana št. 45, 9.11.2021