Če ima izdelek napako, ima potrošnik po zakonu pravico izbirati, ali zahteva vračilo kupnine, vračilo dela kupnine v sorazmerju z napako, zamenjavo izdelka za nov in brezhiben izdelek ali pa popravilo izdelka. Kot navajajo na Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS), so to vaše pravice, če uveljavljate stvarno napako. Stvarno napako lahko uveljavljate pri nakupu kateregakoli izdelka, če ne deluje, nima lastnosti, ki bi jih moral imeti, ali kako drugače ni skladen s pogodbo. Pri tako imenovanih tehničnih izdelkih pa lahko uveljavljate tudi pravice iz naslova garancije. Pravila o garanciji za brezhibno delovanje izdelka so posebnost našega zakona. Če se tehnični izdelek pokvari, torej lahko izbirate, ali želite uveljavljati stvarno napako ali garancijo. Katero pot boste izbrali, se morate odločiti, preden se odpravite do trgovine, v kateri ste kupili izdelek! Če boste izdelek oddali na servis v garancijsko popravilo, si ne boste mogli več premisliti in zahtevati pravic, ki bi vam pripadale, če bi se odločili uveljavljati stvarno napako.
Če je bil izdelek na popravilu že večkrat, seštejte vse dni, ko je bil na servisu, vključno s sobotami, nedeljami in prazniki. Le če seštevek presega 45 dni, lahko zahtevate, da vam izdelek zamenjajo z enakim, novim in brezhibnim.
Kaj je garancija
Garancija je obveznost, s katero se podjetje zaveže, da vam bo izdelek brezplačno popravilo, zamenjalo ali vrnilo kupnino, kadar izdelek ne deluje brezhibno ali nima lastnosti, navedenih v garancijskem listu ali oglaševalskem sporočilu. Garancijo lahko uveljavljate za tiste izdelke, za katere je garancija obvezna, ter za tiste, za katere je bila dana prostovoljna garancija. Obrnete se na garanta (proizvajalca, uvoznika ali prodajalca) oziroma na enega od pooblaščenih servisov, ki so navedeni na garancijskem listu.
Za katere izdelke se mora izdati garancija
Poseben pravilnik določa, da je garancija za obdobje najmanj enega leta po nakupu obvezna pri izdelkih za gospodinjsko uporabo (električne naprave, tehtnice), urah, glasbilih, kmetijskih strojih in napravah, izdelkih avtomobilske in podobne industrije (na primer kolesa, gume, akumulatorske baterije, tudi otroški vozički in avtosedeži), proizvodih s področja informacijske tehnologije in radiokomunikacije, avdio- in videotehniki (računalniki, televizorji, navigacijske naprave, radijski sprejemniki), športni opremi in rekvizitih (tistih, ki imajo lastnost mehanizma, tudi športno in lovsko orožje), elektromedicinskih pripomočkih, namenjenih osebni rabi, gasilnih aparatih in malih komunalnih čistilnih napravah.
Stvarno napako uveljavljate izključno pri prodajalcu, in sicer če izdelek nima lastnosti, ki so potrebne za normalno rabo, ali lastnosti, potrebnih za posebno rabo, za katero ga kupec kupuje, ki pa je bila prodajalcu znana oziroma bi mu morala biti znana.
Ob uveljavljanju garancije
Če ima kupljen izdelek napako in je v garanciji, lahko prvenstveno zahtevate odpravo napak (popravilo). Šele če napake niso odpravljene v skupnem roku 45 (delovnih) dni, mora proizvajalec izdelek zamenjati z enakim, novim in brezhibnim. Če tega ne stori, lahko pogodbo razdrete in zahtevate vrnitev kupnine ali pa znižanje kupnine, če se odločite, da boste izdelek kljub napakam obdržali.
Kdo plača stroške materiala, nadomestnih delov, prevoza
Stroške materiala, nadomestnih delov, prenosa in prevoza izdelkov, ki nastanejo pri odpravljanju okvar ali nadomestitvi blaga z novim, poravna proizvajalec. Potrošnik, ki je popravilo uveljavljal v trajanju garancijskega roka, s popravilom ne sme imeti nobenih stroškov. Podjetje bi mu moralo torej povrniti tudi stroške, ki jih je imel s prevozom. Če bi izdelek poslal po pošti, bi prav tako lahko zahteval povračilo za stroške pošiljanja.