Avtonomna vozila

Tekma, kdo bo prvi dosegel »petko«

Marjan Kodelja
3. 9. 2016, 22.00
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 10.00
Deli članek:

Voz bo postal »samovoz«, ko bo dosegel peto stopnico. Nekateri se trudijo povzpeti na četrto in morda še za kakšen centimeter višje, a doseči peto je težje in traja dlje kot vse druge prej.

Tesla
Najtežje bo doseči stopnjo 5, kajti – če je stopnja 4 vzpon na Triglav, je pet vzpon na Everest!

Pisali smo že o Fordovih optimističnih sanjah – do leta 2021 izdelati floto avtonomnih vozil, vendar bodo, če bodo, ta vozila dosegla šele stopnjo štiri na petmestni lestvici. To je oblikovalo ameriško združenje inženirjev avtomobilistične industrije (SAE) in je postala eno od meril za primerjanje »samovozov« med seboj.

Od stopnje 0 do 5 je zelo dolga pot

Stopnja 0

Ni veliko za razmišljati. Na tej stopnji so bili prvi avtomobili in veliko današnjih. Voznik je car in garač hkrati, saj je vse, kar se tiče vožnje, v njegovih »zanesljivih« rokah.

Stopnja 1

Letvico višje so avtomobili s sistemi za pomoč med vožnjo. A največkrat enim samim, in še to sila preprostim, kot je na primer običajni tempomat. Vse, kar zna, je peljati s stalno hitrostjo, neoziraje se na druga vozila.

Stopnja 2

Ko je »pomočnikov« več in so bolj dodelani, je vozilo prilezlo do druge letvice. Zna ohranjati želeno hitrost in varnostno razdaljo do vozila pred njim ter voziti po svojem voznem pasu. Voznik pa mora imeti med vožnjo roke na volanu, kajti ko pride do težave, jo mora takoj rešiti. Tako opevani »avtopilot« v teslah je na tej stopnji, pa čeprav bi vozniki radi verjeli, da je višje.

Stopnja 3

Na trgu še ni serijskega vozila, ki bi bilo na tej stopnji. So pa prototipi, audi A7 je eden izmed njih. Ta ne ostane na svojem voznem pasu in zmanjša hitrost, ko se upočasni vozilo pred njim, zna ga tudi prehiteti. Ako je to mogoče. Tozadevno zna omejeno razmišljati in nekatere odločitve lahko sprejme namesto voznika. Ta pa je še vedno nujen, da prevzame, ko vremenski vplivi zmedejo tipala ali pa označbe voznih pasov niso več dobro vidne.

Stopnja 4

To pa je že stopnja, ko človek v vozilu ni več potreben, razen v vlogi potnika. Vozilo obvlada vsako situacijo, a le če vozi po njemu znani in varni okolici. Šlo bo za dobro označena področja, kot so modernejša mestna središča ali večja spalna naselja z urejenimi in logičnimi potmi, hkrati pa bodo vozilu na voljo veliko bolj kakovostni zemljevidi teh.

Stopnja 5

Sveti gral ali končni cilj samovozov oziroma cilj, ki si ga je zastavil Google. Voz brez pedal in volana, ki bo lahko, po domače povedano, odpeljal kamorkoli in kadarkoli. Brez omejitev. Tudi na vrh Mangartskega prelaza, če se mu bo zahotelo. A vendarle je pot do takšnega vozila še dolga.

Estrada

Sophia Loren
Jubilej

Diva Sophia Loren slavi že 90 let: Iz revščine v Hollywood

Kesha
Nihče ne želi imeti opravka z njim

Pevka Kesha zaradi tega incidenta preoblikovala besedilo

lady gaga gucci-gucci
Soočila se je na drugačen način

Lady Gaga spregovorila o govoricah z začetka svoje kariere, da je moški

kraljica Margareta II
Na opazovanju

Nekdanja danska kraljica Margareta II. končala v bolnišnici

peter-kočjaž, maja-oderlap
Triletna plovba

Iskreno z Majo Oderlap: Peter in Natalija sta prodala vse in se odpravila okoli sveta

mariah-carey, pevka
Izguba sestre in mame

Mariah Carey v težkih trenutkih tolaži njen bivši mož

Zanimivosti

supet-luna, sankt-peterburg
Mini luna

Zemlja bo za kratek čas dobila še eno luno

HUAWEI Watch GT 5-6
Zanimivosti

Vau! Huawei predstavil nove naprave!

IMG_2113
Mednarodni festival

Speculum Artium 2024: Kjer se srečajo umetnost, znanost in virtualna resničnost

cryptocoin, kriptovaluta, mining, rudarjenje, kripto
Zanimivosti

Najboljši načrt za zaslužek s kriptovalutami: CrytocoinMiner vam omogoča zaslužek vsak dan

kovanec
Izjemno redka zbirka

Po stotih letih začeli s prodajo kovancev "kralja masla", za enega iztržili 1,2 milijona evrov

avto, henry ford
Model T

Avto je vse pregnal s ceste