Ženske vodijo drugače kot moški. »Svoje sodelavce v večji meri vodijo tako, da ti razvijajo svoje potenciale, predvsem pa vodijo z zgledom in bolj skrbijo tudi za lasten razvoj,« pravi Zvezdana Lubej, ustanoviteljica Kadrovske asistence in direktorica Profiles International Slovenia.
DOMAČE OCENE
Raziskava, v kateri je 1392 ocenjevalcev ocenjevalo 137 slovenskih menedžerjev, je potrdila, da imajo ženske že po naravi boljše komunikacijske sposobnosti in so bolj usmerjene v ljudi. Posledično poskrbijo, da sodelavci delovne naloge zaznajo kot izziv in priložnost. Usmerjene so v vseživljenjsko učenje in k temu spodbujajo tudi sodelavce ter jim zagotavljajo priložnosti za učenje in razvoj. Z oceno 4,25 ali več je bilo na tem področju ocenjenih kar 36,4 odstotka žensk na vodstvenih položajih in le 12,8 odstotka moških. Povedano drugače: ženske na vodstvenih položajih so bolj karizmatične. Na zavzetost na delovnem mestu pa najbolj vpliva prav karizma.
ČLOVEŠKI IN NAČELNI
Vodstvena karizma ni mistična lastnost privilegiranih. Karizmatično vodenje temelji na ključnih vedenjskih vzorcih, s katerimi lahko vodja sproži zaznavo karizme pri drugih. »V raziskavi smo ocenjevali 70 vedenj ljudi na vodstvenih položajih, med njimi 56 takih, ki imajo velik vpliv na karizmo, izmed njih pa smo izbrali 10 vedenj z izjemno visoko korelacijo,« pojasni Lubejeva. Raziskava je razkrila, katera so tista vedenja, ki odlikujejo odlične vodje. Zanje je značilen entuziazem do delovnih nalog, s katerim ustvarjajo pozitivno in ustvarjalno vzdušje. Zavedajo se svoje mentorske vloge, zato si vzamejo čas za svoje sodelavce, jim prisluhnejo in spodbujajo h kreativnemu razmišljanju. Poskrbijo za dober pretok informacij, s svojimi sodelavci pa komunicirajo na preprost in odkrit način tudi o občutljivih temah. So človeški in načelni, ali kot še pravi Lubejeva: »Pravočasno se soočajo s problemi, k reševanju pristopajo predano in odločno, predvsem pa ustvarjajo možnosti za dodatna usposabljanja, osebni in profesionalni razvoj.«
VSI IMAMO MOŽNOSTI
V podjetjih, ki sistematično merijo kakovost odnosa med podjetjem in zaposlenimi (raziskava Zlata nit, ki v Sloveniji poteka od leta 2007), je kar 12 odstotkov karizmatičnih vodij, medtem ko jih je v drugih podjetjih le 8 odstotkov. »Največje prednosti karizmatičnih vodij so v ustvarjalnem razmišljanju, izjemni fleksibilnosti v nepredvidljivih situacijah in močni usmerjenosti v vseživljenjsko učenje,« za konec pravi Lubejeva in doda: »To so torej vedenja, ki vplivajo na karizmo, in potemtakem lahko postane karizmatičen prav vsak.«