Embalaža oz. plastika za enkratno uporabo že nekaj let buri duhove, zaradi česar tudi Evropska unija vse bolj krepi svoja prizadevanja za zmanjšanje njene uporabe. A kar še vedno prevečkrat ostane spregledano je to, da je embalaža v večini primerov tudi neustrezne velikosti. Pomislite, kdaj ste nazadnje nekaj naročili preko spleta. V kakšni embalaži je prispelo naročilo? Je bila škatla prevelika za izdelek? Je bilo v škatli tudi polnilo? Vse to predstavlja odvečno embalažo, ki na dolgi rok ogroža naš planet.
Precej zgovoren je podatek, da se zgolj zaradi prevelike embalaže, v Evropi letno prepelje preko 70 milijonov kubičnih metrov zraka, kar negativno vpliva na gospodarstvo in okolje. Zmanjševanje količine odpadne embalaže in prehod na bolj trajnostne prakse vključuje tudi spodbujanje krožnega gospodarstva, uporabo embalaže iz obnovljivih virov ter zmanjševanje količine zraka, ki se prepelje zaradi neustrezne embalaže. V podjetju DS Smith, ki je vodilno evropsko embalažno podjetje, s samostojnim podjetjem v Sloveniji, so v sodelovanju z mednarodno agencijo za tržne raziskave OnePoll in podjetjem za tržne raziskave Ipsos v 2022 izvedli raziskavo, s katero so ugotovili, da kar 92 odstotkov podjetij, ki se ukvarjajo z elektronskim poslovanjem (t.i. e-commerce), embalaže ne prilagodi na način, da bi se prilegala izdelku.
Še več, ugotovili so, da želi kar 85 odstotkov evropskih potrošnikov kupiti izdelke brez odvečnih materialov, 29 odstotkov pa je prenehalo kupovati določeno blagovno znamko, pri čemer so kot razlog navedli netrajnostno embalažo. Ko se soočijo s škatlo s preveč embalaže, 30 odstotkov potrošnikov pravi, da so zaradi tega razočarani nad maloprodajno blagovno znamko.
Odvečni material ni poceni
Odvečni materiali, kot je karton, trenutno evropska podjetja stanejo kar 47,8 milijona evrov na leto in povzročajo velike količine odvečnih embalažnih materialov - v Evropi je kar 148.757 ton odvečnega kartona, 437 milijonov kvadratnih metrov odvečnega lepilnega traku in 68 milijonov kubičnih metrov odvečnih polnil. V DS Smithu v Posavju pravijo, da se v podjetju ves čas trudijo delovati v dobro okolja, ob tem pa ugotavljajo, da so tudi potrošniki sami postali bolj dovzetni za trud podjetij pri skrbi za okolje. »Potrošniki želijo manj embalaže. Surovine so dražje kot kdaj koli prej in koristi za okolje so pomembne, zato je čas, da iz spletnega nakupovanja odstranimo zrak. Odpadni materiali niso naključje, odpadki nastanejo zaradi napačnih odločitev v fazi oblikovanja. Vloga oblikovanja pri varovanju našega planeta je neprecenljiva - moramo sprejeti pristop krožnega oblikovanja, oblikovati brez odpadkov in material čim dlje ohranjati v uporabi,« je ob tem povedal Stefano Rossi, generalni direktor podjetja DS Smith Packaging.
Ko govorimo o embalaži izdelkov, bi osredotočenje na zmanjšanje odpadkov in zmanjšanje ogljičnega odtisa, moral postati družbeni cilj, so prepričani v DS Smith Slovenija, kjer postrežejo z zanimivo raziskavo iz Češke: na Češkem je 21 % ljudi, ki so sodelovali v raziskavi, izjavilo, da doživljajo frustracijo, ko imajo opravka z odvečno, preveliko embalažo. Produkt potratnega upravljanja prostora pomeni skoraj 10.000 ton presežnega ogljikovega dioksida na leto samo na Češkem. »To je tudi za Slovenijo rdeč alarm,« so prepričani v podjetju, kjer močno investirajo v inovativne pristope za oblikovanje embalaže. Ena izmed njihovih ključnih strategij je na primer embalaža, ki zagotavlja optimalno zaščito izdelka ob čim manjši količini materiala. To dosežejo s prilagodljivimi rešitvami, ki se prilegajo različnim oblikam in velikostim izdelkov, kar zmanjšuje odpadni prostor in omogoča boljše izkoriščanje prostora pri prevozu. Za vsakega naročnika optimizirajo kartonsko embalažo v različnih oblikah in velikostih. Med inovativnimi embalažnimi rešitvami podjetja lahko izpostavimo posebno ovojnico za e-commerce, namenjeno pakiranju oblačil, ki ima pri izdelavi kar 77 % manjši ogljični odtis, za izdelavo se porabi kar 68 % manj materiala, postopek pakiranja oblačil pa je z prilagodljivo obliko do 52 % hitrejši.
Embalažna industrija torej nosi velik pomen in nenazadnje tudi odgovornost, da inovacije ne skrbijo le za optimalno prileganje pošiljkam, pač pa tudi za nadomeščanje plastike. Zaveze k zmanjšanju uporabe plastike, ogljičnega odtisa in iskanje trajnostnih alternativ za zmanjšanje negativnega vpliva plastike na okolje so nujne in nosijo tudi pomembno sporočilo za potrošnike in ostala podjetja v industriji. Naši viri niso neskončni in ljudje se moramo naučiti odgovorno in učinkovito upravljati z njimi. Nenazadnje nam pri vsem tem lahko pomaga bliskovit razvoj tehnologije, ki v embalažni industriji omogoča maksimalno izrabo recikliranih materialov za proizvodnjo embalaže.
Prihodnost je v popolnoma reciklirani papirni embalaži.
V DS Smithu, ki je prejemnik številnih priznanj za uspešno poslovanje, trajnostne prakse in kakovost, ves čas razvijajo različne vrste kartonske embalaže, ki nadomeščajo plastične komponente, kot so plastične nosilke za pijače, plastične zavitke, plastične pladnje in posode, v zadnjem času pa je zelo v porastu tudi zamenjava stiropornih insertov, ki varujejo izdelke v škatlah, s kartonskimi embalažnimi rešitvami. S projekti zamenjave odvečne in škodljive plastike prehajamo na bolj trajnostne embalažne materiale, ki imajo manjši vpliv na okolje, hkrati pa ohranjajo kakovost in funkcionalnost embalaže, kar pa je tako za podjetje, kot tudi kupca najpomembnejše. Prihodnost je torej reciklirano papirnata.