Jurij Reja se je rodil leta 1936 v Gonjačah v Goriških Brdih. S petjem se je ukvarjal že od otroških let. Po 2. svetovni vojni se je njegova družina preselila v Maribor in tam je leta 1953 prvič javno nastopil v Veliki kavarni. Pri komaj šestnajstih letih ga je tedanji direktor mariborske opere Ciril Cvetko povabil v operni zbor, z osemnajstimi leti pa je postal njegov redni član in že nastopal kot solist v manjših vlogah. Leta 1957 je prišel v Ljubljano, kjer je s prekinitvami študiral solopetje pri baritonistu Vekoslavu Janku in leta 1963 diplomiral na glasbenem oddelku ljubljanske Pedagoške fakultete. Hkrati je obiskoval še gozdarski oddelek Srednje tehnične šole v Ljubljani, ki jo je zaključil leta 1959. Med letoma 1964 in 1970 je bil član Komornega zbora RTV Slovenija. Leta 1971 je bil sprejet v zadnji letnik dunajske Visoke šole za glasbo in igralsko umetnost v razred tenorista Antona Dermote, ki je slišal za njegov izjemen talent. Diplomiral je po enem letu, v drugem letu pa je obiskoval mojstrski razred. Študij na Dunaju je zaključil leta 1973 in bil prejemnik nagrade avstrijskega ministrstva za znanost in kulturo.
Leta 1969 je uspešno opravil avdicijo v ljubljanski Operi pri tedanjem direktorju in dirigentu Demetriju Žebretu in leta 1970 z vlogo grofa Almavive debitiral v Rossinijevem Seviljskem brivcu. Vse do leta 1973, ko je se je zaposlil kot član solističnega opernega ansambla v ljubljanski Operi, je veliko nastopal, posebej priljubljen je bil kot interpret opernih arij, samospevov in italijanskih kancon. Jurij Reja je bil član našega ansambla do leta 1981, pozneje pa spet med leti 1983 in 1999, ko se je upokojil, z našo hišo pa je sodeloval še vrsto let pozneje.
V SNG Opera in balet Ljubljana so v spomin na njihovega izjemnega člana zapisali: »Na našem odru je poustvaril okoli 75 vlog in veljal za steber domačega stalnega ansambla. Bil je Alfred v Traviati, vojvoda v Rigolettu, Edgard v Luciji Lamermoorski, Faust, Werther, de Grieux v Massenetovi Manon, Janko v Prodani nevesti, Nemorino v Ljubezenskem napoju, Hoffmann v Hoffmannovih pripovedkah, Izmael v Nabuccu, Narabot v Straussovi Salomi, Lenski v Evgeniju Onjeginu, Princ v Rusalki, Rudolf v La bohème, Harlekin v Glumačih, v operi Boris Godunov je poustvaril celo vse tri tenorske vloge: Dimitrija, Šujskega in Norčka. Še iz časa študija pri Antonu Dermoti na Dunaju, kjer je študiral predvsem Mozartove opere, so te zasedale velik del njegovega repertoarja.
Bil je don Ottavio v Don Giovanniju, Belmonte v Begu iz Seraja, Ferrando v Così fan tutte in Tamino v Čarobni piščali. Reja je nastopal tudi v operetah, med drugim v Netopirju, Princu študentu, Lepi Galateji, Lepi Heleni, Melodijah srca in v Deželi smehljaja. Pevski kolegi in umetniški sodelavci smo ga poznali kot umetnika, odlikovanega z veliko življenjsko močjo, s prilagodljivostjo, ki ga je povzdignila nad vsako situacijo, s prezenco in z razumevanjem odra, pa tudi s šarmom, ki ga je izžareval in s katerim je okoli sebe širil skorajda magično energijo«.
Jurij Reja se je v zgodovino slovenske operne umetnosti zapisal tudi kot pevec v številnih operah slovenskih skladateljev, kritiki in poznavalci operne glasbe pa so mu pripisovali mehek, lepo obarvan izrazit glas lirskega tenorja z lepimi višinami in odlično pevsko tehniko. Natančno število njegovih nastopov je neznano, saj se je z veseljem odzval vsakemu vabilu in nastopal tudi kot interpret samospevov, arij, napolitanskih pesmi v slovenskem jeziku, nastopal je na koncertih resne glasbe s številnimi orkestri ter snemal za televizijo in plošče, so še njemu v spomin zapisali v SNG Opera in balet Ljubljana. Pri tem so dodali: »Gospod Jurij Reja, zahvaljujemo se vam za vaš izjemen doprinos k slovenski operni umetnosti. V čast nam je, da smo bili del zelo lepe zgodbe, ki bo v našem spominu zapisana z zlatimi črkami«.
Hana Souček Martinc/ Tatjana Ažman, SNG Opera in balet Ljubljana
Fotografije: Siniša Lopojda, arhiv SNG Opera in balet Ljubljana