Estrada

Obleka v službi ženske

Brigita Potočki
18. 2. 2020, 14.00
Deli članek:

Maja Ferme se je po premoru, ko se je posvetila družini in hčerki Paris Noa, vrnila v velikem slogu. Na modni reviji Poročnega sejma je predstavila kolekcijo, ki je v celoti sestavljena iz poročnih oblek. Kot pravi Maja, je to prva taka kolekcija po dvajsetih letih njenega ustvarjanja.

osebni arhiv
Oblikovanje in izdelava poročnih oblek je njena strast

Maja, ki je bila v Parizu izbrana za najboljšo oblikovalko visoke mode v Sloveniji, je edina naša oblikovalka, ki poročno obleko naredi v celoti od začetka do konca. Ker se zaveda, kako pomembno je, da se ženska v oblačilu počuti dobro, so njene obleke narejene iz najboljših materialov in vedno z mislijo, da mora biti obleka v službi ženske in ne obratno. 

osebni arhiv
Vsak detajl na njenih oblekah je zašit ročno

Otroštvo ste preživeli v Velenju, potem pa ste se preselili v Ljubljano. Kako je to okolje vplivalo na vašo ustvarjalnost in nasploh na vašo poslovno pot?

Vsako okolje vpliva nate. Ko sem prišla v Ljubljano, sem šla najprej na privatno šolo za risanje in slikanje in v tem času sem veliko zahajala v umetniške kroge, kar me je izoblikovalo in sem imela tudi precej samostojnih slikarskih razstav. Kot slikarka sem preučevala žensko telo, vendar me je enostavno začela ta slikarska ploskev omejevati. In tudi to, da so slike vedno razstavljene v muzejih, galerijah, kamor prihaja ozek krog ljudi, me je začelo zelo omejevati. Moda pa je bila najboljši odgovor na to, kako se približati raznoliki publiki. Ni me zanimala masovna moda, ampak haute couture, se pravi moda, ki išče inspiracijo v umetnosti. Moja prva kolekcija, ki sem jo predstavila, je bila vsa izdelana ročno in je iskala korenine v umetnosti. Še dandanes se vsaka moja kolekcija vsaj malo navdihuje v umetnosti. Na primer v zadnji poročni kolekciji, ki smo jo predstavili na Poročnem sejmu, je bila glavna inspiracija balet Labodje jezero. Se pravi, bodisi črpam iz arhitekture, slikarstva, kiparstva, opere, baleta, skratka iz vseh umetnosti.

Se pravi, da je moda za vas umetnost?

Moda je lahko umetnost, ni pa nujno. Sama se ji posvečam na isti način kot umetnosti. Ljubljana je v tem smislu zelo vplivala name, saj so se tu zbirali umetniki iz vse Evrope, veliko smo debatirali, filozofirali, izmenjevali izkušnje in potem šli vsak svojo pot naprej. Sama sem torej izbrala modo ravno zato, da se približam čim večji množici ljudi, ker modo imajo dejansko vsi radi in tudi vsi menijo, da se spoznajo nanjo. Skratka, vsem je načeloma všeč. Umetnost je pa že malo bolj ozko usmerjena. Na oblačila, ki jih izdelujem, gledam kot na del umetnosti. V resnici so moja oblačila in dodatki prisotni v vseh pomembnejših slovenskih muzejih, na primer v Etnografskem, Narodnem, Mestnem, Pokrajinskem muzeju v Mariboru in Kopru. Nekateri jih potem tudi odkupijo in shranijo v svojih depojih. Tako da, če bi nekoč blagovna znamka Maja Ferme prenehala obstajati - nikoli se ne ve - bodo moje obleke ostale v muzejih.  

osebni arhiv
Poročna obleka

Se spomnite prvega oblačila, ki ste ga naredili?

To je bila kar cela kolekcija, narejena za modno revijo na Velenjskem gradu, z naslovom Nazaj k naravi. In te obleke bi bile še dandanes popolnoma nosljive, saj so brezčasne! Pogosto se zgodi, da nekdo pristopi k meni in mi pove, da ima še vedno mojo obleko. Ravno pred časom je na poročnem sejmu k meni pristopila ženska, ki je na maturi nosila mojo obleko iz tiste kolekcije, ki je bila predstavljena v New Yorku, in mi povedala, da jo še vedno hrani. In to mi je vedno v veselje, vedeti, da so moje obleke še vedno nekje ohranjene in da so za spomin.  
  

Kaj je po vašem mnenju glavna funkcija oblačila?

Ker sem kot slikarka preučevala žensko telo, ga tudi zelo dobro razumem. In s tega vidika se mi zdi pomembno, da obleka vedno poudari tisto, kar je lepega na ženskem telesu, in prikrije tisto, kar si ženska želi prikriti, saj se tako bolje počuti in je bolj samozavestna. Zato vedno postavljam žensko na neki piedestal. Dejansko obleka mora služiti ženski. Tudi če je to večerna obleka, mora biti udobna. Če ni, potem nisem dosegla svojega namena. Menim, da je sodobni luksuz umetnost v sožitju z udobjem in z moralnimi načeli.   

osebni arhiv
Po rojstvu hčerke Paris Noa je bila družina na prvem mestu

Kdo so vaše stranke, s kakšnimi ženskami se srečujete?

Srečujem se z veliko uspešnimi ženskami, ki jim v našem salonu dejansko pomagamo z oblačili, da so še bolj samozavestne in na ta način lažje in hitreje dosežejo zastavljene cilje. To je namreč poanta obleke. Ne ponujam namreč samo poročnih oblek, ampak vsa oblačila za posebne priložnosti. K nam prihajajo top menedžerke, direktorice podjetij, skratka izredno uspešne ženske, ki potrebujejo tako svečane toalete kot koktajlske obleke in kostime za posebne priložnosti. In s pravim oblačilom jim pomagaš na njihovi poti, da so bolj samozavestne in s tem tudi uspešnejše.

osebni arhiv
Maja v lastni kreaciji

To velja tudi za poročne obleke?

Pri poročnih oblekah pa je druga zgodba. Vsaka poročna obleka so sanje. Ko narediš neko tako obleko, dejansko nekomu uresničiš te sanje. In to je zelo lepo delo. Ves čas si obkrožen z neko ljubeznijo. Poroka je tisti dan, ko si ženska dovoli sanjati. Tega ni ob nobeni drugi priložnosti, niti na maturantskem plesu, valeti, krstu, birmi … Povsod se nekomu prilagajaš. Tu pa si v ospredju ti in živiš svoje sanje. In te sanje jim poskušam uresničiti v mojem salonu. Ko pomeri obleko in če se zaljubi vanjo, je to to.

Tudi pri materialih ste zelo pozorni na kvaliteto?

Ko se delajo stvari po meri, na primer poslovni kostimi, koktajlske obleke, se izbirajo najboljši naravni materiali. Vsi kostimi, ki so narejeni pri nas, so tudi podloženi z naravnimi materiali, bodisi z viskozo ali svilo. Tako da se v naših oblačilih ženske tudi zelo udobno počutijo. Koža diha in v tem si dejansko lahko ves dan. Vedno stremim k temu, da oblačilo dela za tistega, ki ga nosi, ne obratno. Oblačilo ne sme biti breme, ne smeš ga čutiti na sebi. Mora biti podpora pri tistem, kar v njem počneš. Kakovost materialov, kroji, ki morajo biti res uliti po telesu, v njih zavzamemo sodobne smernice, gledamo na to, kakšna je postava in karakter osebe, in pa seveda udobje. To je naše vodilo. Takšen kostim ali obleka bo zdržala deset in več let. Pod pogojem, da je pravilno vzdrževana, seveda. Moje mnenje in tudi mnenje mnogih poslovnih žensk, ki pridejo k meni, je, da nismo tako bogati, da bi kupovali poceni. 

osebni arhiv
Njene obleke so na ogled tudi v muzejih

Poročnih oblek ne izposojate. Imate morda kakšen podatek, kaj se zgodi z vašimi oblekami, ko odslužijo svojemu namenu?

Za slovenski trg je značilno, da si 70 odstotkov nevest obleko izposodi. V sosednji Italiji, na primer, izposojevalnic sploh nimajo, ker je normalno, da si neveste obleko kupijo. Tudi mene so že prepričevali, da bi morda poročne obleke izposojala, vendar se nisem odločila za to, ker verjamem, da ima vsaka obleka svojo energijo. Če bi to delala samo za denar, bi se šla izposojevalnico, ker pa gledam na oblačila z druge perspektive … Še posebej poročne obleke, ki so moja strast in to zelo rada delam, zato si ne predstavljam, da bi jih izposojala. Verjamem tudi, da je vsaka oseba individuum in da ji pristoji točno tista obleka. Nikoli ne naredim popolnoma enake obleke, tudi če je na prvi pogled enaka, je v resnici vsaj malo drugačna. Vsaka moja obleka je unikat. Nekaterim to zelo veliko pomeni in tako obleko hranijo za spomin, drugi, ki nimajo te možnosti, pa jih oddajo ali prodajo naprej.  

Malo daljši premor ste si vzeli po rojstvu hčerke, zdaj pa ste spet v pogonu ...

Tako je, leto dni sem bila kar precej ‘na off’, ker sem to potrebovala. Želela sem si družine in sem ji želela v celoti nameniti svoj čas. V letu 2019 pa sem se odločila za en malo večji korak, in sicer sem po dvajsetih letih spet predstavila kolekcijo samo poročnih oblačil. To je bil en tak eksperiment, ki je predstavljal določen riziko, ampak je uspel. Stvari so se že začele odvijati, tako da imam za to leto že ponudbo za predstavitev v Italiji in Avstriji, vendar sem rekla, da gremo počasi, ker delati 24 ur na dan ni zdravo. Potrebna je uravnoteženost med osebnim življenjem in poslom, ker samo tako si lahko celovita oseba. Samo tako si lahko srečen. Seveda imam še cel kup vizij, ravno zdaj prenavljamo spletno stran, delamo spletno trgovino in se pripravljamo na predstavitve v tujini.

 Objavljeno v reviji Liza/Maja št. 3, 17.1.2020