Nekoč so se lahko dopustniki in popotniki pri načrtovanju oddiha zanašali le na ustne informacije in priporočila tistih, ki so določene kraje že obiskali. Potem so prišli vodniki v knjižni obliki, ki so v veliki meri olajšali potovanja ter vplivali na potovalne trende in priljubljenost posameznih krajev. V računalniški dobi pa so vlogo knjig prevzeli elektronski mediji, čeprav tudi tiskani vodniki še niso rekli zadnje besede …
Danes tako o krajih, ki bi jih želeli obiskati, ni težko najti številnih informacij. Najdemo lahko podatke o varnosti v regiji, opise največjih znamenitosti, kje najti najbolj privlačne restavracije in trgovine, najboljše hotele ter nasvete, kdaj in kako potovati. Preko spletnih in mobilnih aplikacij pa je mogoče opraviti tudi večino rezervacij oziroma plačil.
Preberite tudi: Igra, ki je obnorela svet. Kliknite TUKAJ!
Verodostojni podatki
Zelo dobrodošla so tudi mnenja drugih turistov, saj na podlagi le-teh lažje načrtujemo in sprejemamo odločitve. Eden izmed najbolj priljubljenih in uporabnih spletnih turističnih portalov je TripAdvisor (tripadvisor.com). Spletni portal deluje od leta 2000, na njem pa posamezniki ocenjujejo koriščenje različnih turističnih storitev po vsem svetu. V preteklosti so se večkrat pojavljali dvomi in pritožbe na domnevno zavajajoče ocene, saj je ocenjevanje anonimno, upravljavci spletnega portala pa ne zahtevajo identifikacije. Ocene pa v povprečju, ob zelo velikem številu obiskovalcev, gotovo kažejo realno podobo. Nekaj izrazito negativnih ocen namreč še ne daje verodostojne podobe, saj vsak gost storitev dojema in ocenjuje drugače. Na spletnem portalu pa imajo tudi izdelan sistem, ki naj bi potrošnike zaščitil pred lažnimi ocenami. S tem preprečujejo lastnikom restavracij ali hotelov, da bi si sami pisali odlične ocene ali pa skušali očrniti svoje konkurente. Tako včasih tudi kakšen verodostojen komentar ni objavljen ali pa je naknadno izbrisan, če se pojavi sum o njegovi avtentičnosti. Uporaba portala je brezplačna. Ocenjevalci za svoje delo niso nagrajeni, a so nekateri kljub temu zelo prizadevni.
»Vedno pišem ocene – tako slabe kot dobre,« pravi znanec, ki veliko potuje, »a ne zato, ker bi se želel pritoževati nad slabimi uslugami. Moje ocene naj bi bile v pomoč predvsem lastnikom hotelov in restavracij pri izboljšanju ponudbe!«
Milijoni obiskovalcev
Na spletnem portalu je ocenjenih več milijonov prenočitvenih zmogljivosti in restavracij ter različnih turističnih atrakcij, mesečno pa ima okoli 400 milijonov obiskovalcev. Portal je vsekakor dobrodošel tako za turiste, ki iščejo koristne informacije med načrtovanjem potovanja, kot za ponudnike, ki na ta način dobijo povratne informacije o svojih uslugah. Ocene je treba jemati z določeno mero rezerve, a v večini primerov dajejo realno sliko. Določeni ocenjevalci so prispevali že več kot tisoč ocen, med njimi tudi Slovenci. Žal statističnih podatkov, ki bi govorili o strukturi ocenjevalcev, nikakor ni mogoče dobiti, saj so upravniki portala precej neodzivni.
TripAdvisor ob koncu leta objavi sezname najbolje ocenjenih hotelov, restavracij, turističnih zanimivosti, destinacij in letalskih družb v različnih kategorijah. Čeprav je Slovenija dobro zastopana na tem spletnem portalu, se slovenski ponudniki žal ne uvrščajo na sezname.
Podobnih spletnih portalov, ki omogočajo ocenjevanje posameznih destinacij in storitev, žal ni prav veliko. Eden uporabnejših je še Foursquare (https://foursquare.com/). Foursquare je predvsem odličen mestni vodnik. Z njegovo pomočjo se ni težko odločiti, kaj si je vredno ogledati, kje se razvajati s hrano, kateri bari nudijo lokalne pijače, kje so najbolje založene trgovine, kateri so najprivlačnejši hoteli v različnih kategorijah … K odločitvi pripomore več kot 75 milijonov ocen turistov z vseh koncev sveta. Iskati je mogoče po imenih krajev, hotelov, restavracij … pa tudi na osnovi priljubljenosti in cen. V veliko pomoč so tudi zemljevidi mest z označenimi lokacijami posameznih atrakcij.