Diplomirana oblikovalka in arhitektka pravi, da si želi oblikovati za samozavestne ženske, ki se v svojih oblekah počutijo svobodne in privlačne.
Kot ena izmed prvih slovenskih oblikovalk ste zasnovali lastno blagovno znamko, pod katero ustvarjate. Kako se je razvijala skozi čas in kako se je čas spreminjal?
Pripadam generaciji, ki je študij končala v devetdesetih letih prejšnjega stoletja. To je bil tudi čas velikih političnih in ekonomskih sprememb, ki so se zgodile v Sloveniji, in z njimi posledično propad slovenske tekstilne industrije, odprtje mej, prihod novih tujih znamk na trg ... V modi pomeni ta čas začetek hitre mode, zaton krogotoka mode, kot smo ga poznali do tedaj, vse večji poudarek je na individualnem izrazu – začne se govoriti o stilu oblačenja. Kot mlada diplomirana oblikovalka in arhitektka sem si v tem času predvsem želela ustvarjalno delati in pridobivati izkušnje, toda slovenske tovarne so zapirale svoje razvojne oddelke, se preusmerjale v »lon« posle ali celo izginjale. Dela na trgu za modne oblikovalce skoraj ni bilo. Tako sem začela razmišljati o odprtju svojega studia in trgovine, kar sem uresničila leta 1997 v majhnem, najetem lokalu ob Gradaščici nasproti takrat popularnega Sax puba Sočasno je bil delovni prostor, trgovina in družabni prostor za srečevanje s prijateljicami, sodelavkami in prvimi strankami. Tu sem organizirala različne dogodke, projekte ... Krog odjemalk se je počasi širil in kmalu se je pokazala potreba po večjem prostoru z lokacijo v središču mesta in leta 2003 se je trgovina preselila v Tavčarjevo ulico. Lokal so oblikovali v biroju Sadarvuga arhitekti, s katerim smo želeli ustvariti inovativen galerijsko-trgovski lokal. Sledila so leta oblikovanja novih kolekcij, potem pa me je kriza pred nekaj leti spet pripeljala v manjši, manj potraten lokal v Beethovnovo ulico, kjer so kolekcije spet manjše, a prav zato bolj osebne.
Kaj zaznamuje vaše ustvarjanje, od kod prihaja vaš navdih?
Znamka postane prepoznavna z leti, ko si njene značilnosti sledijo iz sezono v sezono. Tudi moje kolekcije vedno pomenijo nadaljevanje prejšnjih, osnovne značilnosti pa so raziskovanje tekstilnih materialov, čiste linije, uporaba barv in vzorcev. Pri svojem delu skušam slediti čim več stvarem, povezanih z oblikovanjem in modo, podzavestno shranjujem podatke, ki jih opazim v okolici, na potovanjih in na podlagi vsakdanjega življenja nastajajo nove stvari.
Se še spomnite svoje prve kreacije?
V mladih letih me je zanimalo vse: rada sem brala, risala, igrala klavir in flavto, hodila na tekmovanja iz matematike … S sestro sva veliko tudi pletli in kvačkali, saj je bil to edini način, da si se oblekel malo drugače kot vsi drugi. Težko sem se odločila, kaj študirati, in če ne bi bila sprejeta na oblikovanju, bi šla študirat matematiko. Še vedno sem prepričana, da je vsak poklic lahko zelo kreativen.
Ne uresničujete se le z lastno kolekcijo, temveč ste tudi profesorica na Oddelku za oblikovanje tekstilij in oblačil na Naravoslovno- tehniški fakulteti Univerze v Ljubljani. Se pravi, da imate na slovensko modo vpogled tudi z drugega zornega kota.
Delo na fakulteti temelji na individualnem spremljanju dela študentov, z njimi se veliko pogovarjam, se skušam vživeti v njihova razmišljanja in dojemanja mode. Vsi pogovori so zame inspirativni, saj skozi njih spoznavam nekaj novega. Študente skušam usmerjati tako, da dopuščam njihovo individualnost in posebnosti, nisem pa prepričana, ali sem pri vseh enako uspešna. Med študenti je zelo veliko nadarjenih oblikovalcev, njihove kreativnosti in energije ne zmanjka, nekateri delajo zelo veliko, nekaterim so trenutno pomembnejše druge stvari v življenju ... Na fakulteti lahko začutiš, da obstaja veliko energije, želje, ljubezni do tega dela. Nekateri nadaljujejo študij in skušajo najti zaposlitev v tujini, saj pri nas ni prav veliko oblikovalskih studiev in tovarn, drugi se trudijo nadaljevati svojo pot doma.
Kako na splošno ocenjujete trenutno stanjev modni industriji?
Ne le moda, ves svet se spreminja zaradi novih, predvsem informacijskih tehnologij, ki vplivajo na globalizacijo in hitre družbene spremembe. Če gledamo dogajanje na področju svetovne modne industrije, lahko zadnjih nekaj let zaznamo velike spremembe v sami prodaji, hitri menjavi glavnih oblikovalcev, novih videzih blagovnih znamk …Čedalje večja je razlika med luksuzno modo, ki postaja še dražja in ima vedno nove odjemalce (Kitajska, Rusija, arabske države ...), na drugi strani množična in globalna hitra moda. Vse močneje se pojavlja tudi koncept trajnostne mode, ki poudarja lokalno pred globalnim, pravično trgovino, transparentno poslovanje, ohranjanje tradicionalnih znanj ... Tudi kupci v modnem svetu so čedalje bolj izobraženi, prav tako se zavedajo problemov v svetu in pomena trajnostne naravnanosti v skladu s svetovnimi smernicami.
Kako gledate na trenutne modne smernice in kakšno žensko vidite v svojih kreacijah?
Modo imam rada zaradi njenega bistva – nenehnega spreminjanja in iskanja novega. V trenutni modi so mi najbolj všeč njena individualnost, raznovrstnost, povezovanja z drugimi področji oblikovanja, čedalje večja ozaveščenost v ekologiji in etični modi. Zelo rada imam svoje delo: rada poučujem študente, preživljam čas v studiu, se pogovarjam s strankami v trgovini, sodelujem pri projektih s kolegi arhitekti in oblikovalci ... Moja želja je oblikovati oblačila za ženske, ki se v njih počutijo svobodne in privlačne. To so samozavestne ženske, ki med seboj neobremenjeno kombinirajo nove kose s starimi ter kose različnih blagovnih znamk in jih glede na lastno izbiro uporabljajo za različne priložnosti.
Na kaj stavite v prihajajoči pomladno-poletni sezoni?
Poletne kolekcije so vedno barvite, igrive in napolnjene z vzorci. Oblačila so mešanica med športnimi in elegantnimi. Letos poleti sem bila v New York, glavni razlog potovanja je bila razstava »Manus x Mashina – Fashion in an Age of Technology « v MET-u. Obsežna razstava z oblačili z vsega sveta je prikazovala prav to, o čemer zadnjih nekaj let tudi sama razmišljam, raziskujem skupaj s študenti in razvijam v svojem kreativnem delu: v kakšnem odnosu so v današnji modi najsodobnejše tehnologije in ročno delo. Tudi v letošnji poletni kolekciji bodo izpostavljeni kosi z unikatnim ročnim delom: vezenino, ročnim pletenjem in kvačkanjem. V kolekciji je veliko črt, poudarjena je njihova enakomernost, ki se v vzorcu »pokvari« z zavezovanjem ali obračanjem v drugo smer. Sestavljajo se različne čiste barvne ploskve, črtasti in enobarvni materiali.
Kateri svetovni modni oblikovalci vas navdihujejo?
Všeč so mi močne oblikovalske osebnosti, ki jih cenim zaradi njihovega odnosa do življenja in dela. Ena takšnih je bila Coco Chanel, ki je s svojimi oblačili revolucionarno vplivala na razvoj mode. Najbolj všeč mi je njena misel: »Moda ne pomeni le oblačil; moda je v zraku, na ulici, je povezana z idejami, načinom življenja in z vsem, kar se nam dogaja.«
Kako bi opredelili svoj modni slog?
V modi ne maram ekscentričnosti, pretiravanja, blišča in teatralnosti. Občudujem inovativnost, iskrivost, presenečenje, dobro zgodbo. Sama imam še posebej rada kose, ki so univerzalni in jih lahko uporabiš za zelo različne priložnosti. Recimo: obleka, ki jo čez dan nosiš s teniskami, zvečer pa si nadeneš visoke pete in je videti popolnoma glamurozna: multifunkcionalnost, ki je združena v enem oblačilu.
Lahko glede na svoje dolgoletne izkušnje našim bralkami razkrijete kakšen »modni recept«?
Bolj kot obleka sama je pomembno, kako jo ženska nosi.
Kakšna so vaša merila lepote? Soglašate s skrajnostmi, ki jih od žensk zahteva modna industrija?
V trgovini srečujem raznovrstne stranke, lepe pa so tiste, ki se predvsem tako počutijo. Lepota se jim odraža na obrazu, v njihovem gibanju, izražanju – gre za zadovoljne in pozitivne osebe, ki uživajo v svojem življenju.
Kaj ne sme manjkati v ženski garderobi?
Oblačila, v katerih se ženska dobro počuti.
Največja modna napaka?
V zgornjem primeru ni modnih napak.
Poleg tega da ste poslovna ženska, ste tudi mama in žena. Se vaš modni slog glede na vloge spreminja?
V vsakdanjem življenju ne ločujem vlog, funkcij, poklicev in posameznih ur dneva. Poskušam vse skupaj združevati, nadgrajevati, predvsem pa v tem uživati. Navdihi izhajajo iz vsakdanjega dela, doživljanja vsega, kar me obdaja, srečanja z različnimi ljudmi, obiska različnih dogodkov, potovanj, branja knjig, gledanja filmov, naključnih dražljajev, vzporednih projektov …
Katera pa je vaša najbolj prepoznavna kreacija?
Zagotovo lisičke – ovratniki, ki so nastali že pred leti kot nostalgična tema, povezana s statusnim nošenjem krzna v moji mladosti. Predstavljajo razmišljanje o uporabi krzna v modi, o lovu, gojenju živali in ekologiji v oblačenju. Nagovarjajo k drugačnemu nošenju oblačil, so humorne in ekološke. Zaradi popularnosti jih v različnih materialih ali tekstilnih tehnikah reinterpretiram v vsaki zimski kolekciji.
Pa vaš najljubši modni kos?
Leviske in allstarke, ker so z mano že iz gimnazijskih let.
Kaj da piko na i izpiljeni modni podobi?
Nasmeh.