Nizozemski varnostni odbor (OVV) je končno poročilo preiskave predstavil v letalski bazi Gilze-Rijen na jugu Nizozemske. Še pred javno objavo so z ugotovitvami v Haagu seznanili svojce žrtev.
Poročilo, objavljeno 15 mesecev po tragičnem dogodku, se je sicer osredotočilo na štiri vprašanja: vzrok strmoglavljenja, letenje nad konfliktnim območjem, zakaj so morali svojci nizozemskih žrtev čakati od dve do štiri ure, da so dobili potrditev nizozemskih oblasti, da so bili njihovi bližnji na letalu, in do kolikšne mere so se potniki na letalu zavedali strmoglavljenja.
Kot je dejal vodja OVV Tjibbe Joustra, je bojna glava rakete eksplodirala izven letala in pri tem zadela levo stran pilotske kabine, zaradi česar se je del letala odlomil. "Bojna glava ustreza raketi, ki je nameščena v raketni sistem zemlja-zrak Buk," je dodal. Dokazi kažejo na bojno glavo tipa 9N314M, ki jo je mogoče namestiti na raketo tipa 9M38M1, natančneje navaja poročilo.
Čeprav je Joustra vztrajal, da preiskovalci niso ugotovili točnega mesta, od koder je bila raketa izstreljena, je bilo iz zemljevidov, predstavljenih novinarjem jasno razvidno območje blizu Donecka, ki je v rokah separatistov.
Po besedah vodje preiskovalcev je na dan strmoglavljenja, 17. julija 2014, nad vzhodno Ukrajino letelo skupno 160 letal. Ukrajinske oblasti bi morale v skladu z ugotovitvami preiskovalcev nad območjem, na katerem so potekali hudi boji med ukrajinsko vojsko in proruskimi separatisti, zapreti zračni prostor.
Preiskovalci sicer niso ugotavljali krivca za strmoglavljenje boeinga družbe Malaysia Airlines, za katero Kijev krivi upornike, Moskva pa Ukrajino.
Ukrajinski premier Arsenij Jacenjuk je za sestrelitev okrivil pripadnike ruske obveščevalne službe, češ da uporniki ne bi znali uporabljati raketnega sistema Buk. Prav ta naj bi bil glede na preiskavo sestrelil letalo. Ponovil je tudi prepričanje Kijeva, da je bila operacija izvedena z območja pod nadzorom proruskih separatistov.
Odgovornost za sestrelitev je sicer predmet ločene kazenske preiskave, ki prav tako pod vodstvom Nizozemcev, njene ugotovitve pa naj bi bile objavljene šele čez več mesecev.
Pod vodstvom Nizozemske že poteka tudi kazenska preiskava dogodka, v kateri sodelujejo še Ukrajina, Avstralija, Malezija in Belgija. Ukrajinski predsednik Petro Porošenko je v pogovoru z nizozemskim premierjem Markom Ruttejem danes izrazil upanje, da bo ta prinesla rezultate, ki bodo v prihodnjih mesecih omogočili pregon odgovornih na mednarodnem sodišču.
Rutte se je na novinarski konferenci medtem zavzel za to, da vse države, vključno z Rusijo, pripomorejo k iskanju odgovornih za sestrelitev letala. "Naša prednostna naloga sedaj je, da najdemo storilce in jih preganjamo," je dejal. Ruske oblasti je pozval, naj poročilo spoštujejo in polno sodelujejo v preiskavi.
Malezijski minister za promet Liow Tiong Lai pa je v odzivu na poročilo napovedal, da bo Malezija v preiskavi še naprej ostala usmerjena k enemu cilju, in sicer odločni akciji, ki bo pripeljala do pregona kriminalcev. Da se bo malezijska vlada še naprej zavzemala za pravičnost, dokler ne bodo odgovorni plačali za svoje zločine, je napovedal tudi malezijski premier Najib Razak.
V strmoglavljenju letala, ki je bilo na poti iz Amsterdama v Kuala Lumpur, je umrlo vseh 298 ljudi na krovu, med katerimi je bila večina Nizozemcev. Svojcem žrtev so preiskovalci pojasnili, da so potniki skoraj nemudoma izgubili zavest. Le malo verjetno naj bi bilo, da se je kdorkoli zavedal, kaj se dogaja.
Svojo preiskavo incidenta je sicer opravilo tudi rusko orožarsko podjetje Almaz Antej, ki med drugim proizvaja raketne sisteme Buk. Podjetje je ugotovilo, da je bilo malezijsko letalo sestreljeno z območja, ki je bilo pod nadzorom ukrajinske vojske.
Ruski orožarski koncern je izsledke svoje preiskave predstavil na isti dan kot nizozemski preiskovalci. Ugotovitve obeh skupin preiskovalcev so si nasprotujoče. "Če je bil boeing sestreljen z raketnim sistemom Buk, ga je iz kraja Zaroščensko zadela raketa tipa 9M38," je dejal prvi mož podjetja Jan Novikov.
Zaroščensko naj bi bilo v času tragedije pod nadzorom vladnih sil. Da letalo ni bilo sestreljeno z območja pod nadzorom proruskih separatistov, po navedbah podjetja potrjuje tudi ugotovitev, da je bil boeing zadet v levo stran. Poleg tega je Novikov zatrdil, da tipa rakete 9M38, ki je del raketnega sistema Buk, ruska vojska nima več.
Raketni sistem Buk so v sovjetski vojski začeli uporabljati leta 1979. Več njegovih različic je v nekdanjih sovjetskih republikah še vedno v uporabi. Upravljanje sistema velja za težavno.
Različica sistema Buk M1, ki naj bi bila glede na nekatere navedbe vpletena v sestrelitev malezijskega letala nad vzhodno Ukrajino, lahko uniči tarče na višini do 22 kilometrov. Izstreljene rakete eksplodirajo več metrov stran od tarče. Verjetnost, da raketa oz. njeni delci zadenejo letalo, je 96-odstotna.