Ena izmed ključnih novosti je uvedba Razširjenega programa (RaP), ki vključuje preoblikovanje podaljšanega bivanja, jutranjega varstva, dopolnilnega in dodatnega pouka ter neobveznih izbirnih predmetov v bolj strukturiran in celovit pristop. Kaj to pomeni za šole, učence in starše?
Med poletjem so pripravljali urnike
Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje ter Zavod RS za šolstvo sta že v marcu in aprilu organizirala srečanja za ravnatelje in pomočnike ravnateljev, kjer so obravnavali uvajanje RaP-a. Zavod RS za šolstvo je navodila za izvajanje RaP-a objavil maja, pravilnik o normativih pa je bil objavljen v uradnem listu 17. junija. Ravnatelji so torej tik pred zaključkom leta prejeli dokončne informacije, kar pomeni, da so morale šole med poletjem hitro pripraviti urnike in načrte za novo šolsko leto. »Šole imajo podatke o številu učencev, ki se bodo udeležili RaP-a. Glede same vsebine dejavnosti pa so šole avtonomne,« so pojasnili na Ministrstvu za vzgojo in izobraževanje. To pomeni, da so šole na podlagi števila učencev in znanj, ki jih imajo njihovi učitelji, lahko pripravile urnik in seznam dejavnosti, ki se bodo izvajale, učenci pa se v dejavnosti še niso vpisovali. Izbirali jih bodo šele v septembru, ko se bodo vrnili v šolske klopi. Šole bodo tako morale najti začasno rešitev za tiste dni, dokler učenci ne izberejo dejavnosti in se ne prerazporedijo po novem urniku.
Nekaterim šolam bo malo lažje, saj so bile že prej vključene v poskus, kjer so izvajanje RaP spremljali in pri njem svetovali strokovni delavci na Zavodu RS za šolstvo. Od 144 šol, ki so sodelovale v poskusu, jih je 46 izvajalo program v celoti, 98 pa samo na področju športa in gibanja. V šolskem letu 2024/2025 bodo vse te šole v celoti uvedle RaP, to pomeni, da bo 98 šol moralo najti hitro rešitev za prve dni.
Normativi določajo le ponudbo
RaP prinaša predvsem konceptualno in vsebinsko spremembo, pravijo na Ministrstvu za vzgojo in izobraževanje. Podaljšano bivanje, jutranje varstvo, dopolnilni in dodatni pouk, individualna in skupinska učna pomoč ter neobvezni izbirni predmeti, se zdaj preoblikujejo v RaP, kjer se bodo izvajale vsebin iz 3 področij: gibanje in zdravje za dobro telesno in duševno počutje; kulturna in državljanska vzgoja ter učenje učenja. Ker bo imelo vsako od področij svoj določen obseg, so s tem nagovorili tudi kritike šolskega sistema, ki pravijo, da otroci preveč sedijo in se premalo gibajo. Vendar – kljub temu, da morajo šole zagotoviti dejavnosti iz teh področij, je RaP za učence popolnoma prostovoljen, kar pomeni, da normativi določajo samo, kaj mora šola ponuditi, ne pa česa se morajo učenci udeležiti, pojasnjujejo na Ministrstvu.
Vsebine bodo izvajali večinoma samo učitelji
Še ena večja sprememba, ki jo vključuje uvedba RaP-a, je ta, da bodo vsebine lahko izvajale samostojno samo tiste osebe, ki imajo pogoje za opravljanje strokovnega dela na šolah, kar pomeni, da bodo RaP večinoma izvajali učitelji, ki so na šoli zaposleni, zunanjih izvajalcev ne bo več, ostali bodo le tisti, ki bodo dejavnosti izvajali prostovoljno ali bili subvencionirani iz nekega drugega naslova. Težava nastaja pri razlikah, ki se kažejo med posameznimi občinami in šolami. V Ljubljani na primer, mestna občina v veliki meri financira športne dejavnosti, kar pomeni, da imajo osnovne šole v Ljubljani možnost, da športne dejavnosti vodijo zunanji strokovni delavci z več izkušnjami, medtem ko v drugih občinah to subvencioniranje ne obstaja. Če to prevedemo v domač jezik: v Ljubljani bodo učenci lahko v okviru RaP izbrali športno dejavnost, ki jo bo vodil trener pri ljubljanskem športnem klubu, medtem ko bodo na šoli, ki ni v Ljubljani učenci izbirali med dejavnostmi, ki jih znajo izvajati njihovi učitelji. Vendar so na Ministrstvu prepričani, da imajo učitelji dovolj širok nabor znanj. »Učitelji in ostali strokovni delavci imajo zelo široko paleto znanj in veščin, s katerimi bodo lahko ponudili raznolike dejavnosti vsem učencem,« so pojasnili in dodali, da namen RaP ni reševanje razlik med šolami: »RaP ne bo rešil razlik, ki nastajajo zaradi geografske heterogenosti, omogočil bo le več avtonomije šolam, da se bodo lažje prilagajale potrebam in specifikam okolja, v katerem se nahajajo. Ključno je to, da bo z RaP-om omogočen širši nabor dejavnosti, ki so jih morali zdaj starši (v okviru dejavnosti različnih društev) tudi plačevati.«
Finančni vidik uvajanja RaP-a
Ker bodo večino dejavnosti izvajali učitelji, se pričakuje dvig stroškov za izvedbo RaP. Ure RaP-a bodo del delovne obveznosti učiteljev, kar pomeni, da se bodo proračunska sredstva prilagodila temu povečanju. »Dvig stroškov dela za izvedbo RaP je posledica tega, da bodo pouk tudi v tem delu izvajali učitelji, ki so edini usposobljeni za poučevanje. Torej smo z RaP-om sledili dvigu in zagotavljanju kakovosti pedagoškega dela, posledično povečanje proračunskih sredstev pa je bilo metodološko ustrezno načrtovano. Enotne višine urne postavke ne moremo določiti, saj bodo ure RaP-a del delovne obveznosti učiteljev, ki so uvrščeni v različne plačne razrede,« pojasnjujejo na Ministrstvu.
Kljub temu ostaja vprašanje, ali bodo vse šole lahko ponudile enako raznolike dejavnosti, kot so jih do sedaj omogočali zunanji izvajalci.
Nadzor nad izvajanjem RaP-a
Izvajanje RaP-a bo vsebinsko spremljal Zavod RS za šolstvo, sistemsko pa Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje. Šole bodo v aplikacijo vnašale sistemizirane dejavnosti, kar bo omogočalo pregled nad vsebino in obsegom dejavnosti.
Uvedba Razširjenega programa prinaša številne novosti in izzive za osnovne šole, učence in starše. Program obljublja bolj strukturiran pristop k izobraževanju, večjo avtonomijo šol pri prilagajanju potrebam učencev ter izboljšanje kakovosti pedagoškega dela. Kako pa se bo program izkazal v praksi, bomo videli septembra.