Nadzor avtobusov

Številne nepravilnosti v potniškem prometu, šolski avtobusi veliko varnejši

Andraž Zupančič
11. 6. 2024, 18.55
Posodobljeno: 11. 6. 2024, 19.00
Deli članek:

Javni prevoz postaja vse pogostejša beseda v fazi zelenega prehoda. Vseeno se je izkazalo, da je beseda na papirju poceni, kaj se dejansko dogaja na cestah, pa nas lahko navdaja s skrbmi. Na srečo je vsaj pri prevozu otrok stanje veliko boljše.

MZI
Nadzor avtobusov je pokazal precej pomanjkljivosti.

Pred kratkim so inšpektorat za infrastrukturo, policija in Furs ob podpori evropskega organa dela ELA pod drobnogled vzeli avtobuse za mednarodni prevoz potnikov. Zajeli so 293 vozil, od tega je bilo pregledanih 97 avtobusov domačih prevoznikov, 143 avtobusov evropskih prevoznikov in 53 prevoznikov iz tretjih držav. »Nadzor so odgovorni opravljali dva dneva sočasno na vseh krakih avtocestnega omrežja, skupno je vsak dan sodelovalo približno 40 policistov, 15 inšpektorjev IRSI, 15 uslužbencev Fursa, dva inšpektorja IRSD, osem cestninskih nadzornikov Darsa, trije predstavniki ELA, predstavnik Evropske komisije ter 15 predstavnikov tujih nadzornih organov iz Nemčije, Avstrije in Hrvaške. Nadzor so izvajali tudi s pomočjo helikopterja Letalske policijske enote,« so zapisali odgovorni.  

MZI
Od preutrujenih voznikov do manipuliranja s tahografi ...

Številne nepravilnosti, dva izločili iz prometa

Ob tem so ugotovili številne nepravilnosti, zaradi napak so morali dva avtobusa celo takoj izločiti iz prometa, na splošno pa so zaznali številne napake na zavornem sistemu in krmilnem mehanizmu. A ne le pri tehniki, napake so zaznali tudi pri neizvajanju linij, socialni zakonodaji, času počitka, prevozniki prav tako manipulirajo s tahografi.

Linije, na katerih so vozili, so bile med drugim v nasprotju z izdanim dovoljenjem, voznim redom, niso imeli urejene vse dokumentacije, manjkali so tudi podatki za predhodnih 28 dni, ki jih mora voznik predložiti nadzornikom. Še več. Ujeli so voznike, ki so vozili s kartico druge osebe ali pa so celo bili brez nje. Posegali so tudi v tahografe, še najbolj pa skrbi dejstvo, da jih ni bilo malo, ki so za volan sedli utrujeni, saj si niso privoščili predpisanega tedenskega časa počitka. Kaj pa naredi utrujenost za volanom, vedno znova spoznavamo pri hudih nesrečah ravno avtobusov. Ugotovljene so bile tudi kršitve v zvezi z zaposlovanjem voznikov avtobusov na črno.

Profimedia
Za šolski prevoz je pri nas dobro poskrbljeno, otroci se vozijo v varnih avtobusih.

Slovenski otroci se vozijo v varnih avtobusih

Ob teh ne najbolj spodbudnih podatkih nas je zanimalo, kakšno je stanje pri avtobusnem prevozu otrok. Navsezadnje je ob koncu šolskega leta veliko izletov, otroci tudi sicer med letom v šolo in domov potujejo z avtobusi, v preteklosti pa so bili nekateri avtobusi, polni otrok, že vpleteni v takšne ali drugačne nesreče. Na policiji pojasnjujejo, da šolske avtobuse dnevno nadzorujejo v skladu z razpoložljivostjo policijskih enot, večkrat letno pa tudi ob naprej načrtovanih poostrenih nadzorih. »Največ nadzornih aktivnosti je skoncentriranih ob začetku in koncu šolskega leta, med letom pa v primerih ekskurzij, šol v naravi in v podobnih primerih. Pogosto se ravnatelji v takih primerih dogovorijo s policijsko postajo, da pred odhodom preveri prevozno sredstvo in voznika,« povedo na policiji. Ravno avtobuse, s katerim se otroci odpravljajo na šolske izlete, preverjajo naključno ali na podlagi obvestil vodstva šol, v nadzor pa vključijo preverjanje voznika, ali izpolnjuje pogoje za vožnjo, od listin do psihofizičnega stanja, lotijo pa se tudi vozila in njegovega tehničnega stanja, s poudarkom na stanju zavor, gum in krmilnega mehanizma.

»Najpogosteje ugotavljamo manjše pomanjkljivosti pri tehnični brezhibnosti vozil, času trajanja vožnje in obveznih počitkih voznikov ter delovnopravnih zadevah. V redkih primerih se ugotovi tudi kršitev s področja psihofizičnega stanja voznika, kot bi bila vožnja pod vplivom manjše koncentracije alkohola,« ugotavljajo na policij.

Težave so pri starejših avtobusih

Slovenski avtobusni vozni park, tako pravijo na policiji, je v večini urejen in sodoben. Težave nastopijo pri posameznih starejših avtobusih, pri katerih je pogosto dotrajana nosilna konstrukcija vozila, ponekod šepa tudi redno vzdrževanje. »A na splošno lahko ocenimo, da se slovenski otroci vozijo v varnih avtobusih,« menijo na policiji.

Podobno namreč govori statistika. Leta 2020 so na policiji registrirali 195 prometnih nesreč z avtobusom, od tega šest s hudo telesno poškodbo in 51 z lahko telesno poškodbo. Leto pozneje jih je bilo že 265, v njih sta dva potnika umrla, štirje so jo odnesli s hudo telesno poškodbo in 60 z lahko telesno poškodbo. Leta 2022 se je število nesreč, v katere je bil vpleten avtobus, še povečalo. V 317 prometnih nesrečah sta spet dva potnika umrla, 13 potnikov je bilo hudo telesno poškodovanih in 68 lahko. Lani je bilo število nesreč skoraj enako kot leto pred tem, 316, a so žal trije potniki umrli, sedem jih je bilo hudo poškodovanih in 72 lahko telesno poškodbo. Letos so do zdaj zabeležili 137 prometnih nesreč z avtobusom in tri hude telesne poškodbe ter 27 lahkih poškodb.

Profimedia
Ponekod, tako kot na primer na Malti, so na stare avtobuse, ki so ustrezno vzdrževani, zelo ponosni.

Starost je pomembna

V EU je bilo sicer registriranih 723.500 potniških avtobusov, če izvzamemo Turčijo s 695.000 in Združeno kraljestvo s 138.000 avtobusi, je na prvem mestu držav EU Italija s skupaj 100.000 avtobusi. Slovenija je z 2780 avtobusi logično povsem pri repu razpredelnice. A pozor, ne le število, tudi starost je pomembna. Najbolj kritični so seveda avtobusi med 10. in 20. letom starosti, teh imajo največ v že omenjenih dveh državah, Turčija z 280.000 in Združeno kraljestvo s 56.000 avtobusi. A je tudi tukaj Italija povsem pri vrhu z 41.000 avtobusi. Slovenija je leta 2022 imela, po podatkih Eurostata, 980 avtobusov v starosti med 10 in 20 let ali okoli 35 odstotkov.

Število avtobusnih potnikov se bo povečevalo

Glede na število prepeljanih potnikov statistika ni slaba, v povprečju na mesec pri nas avtobusi prevozijo več kot dva milijona potnikov v medkrajevnem linijskem prevozu in štiri milijone v mestnem javnem prevozu, pri tem pa so skupaj opravili skoraj 50 milijonov potniških kilometrov. Trend kaže, da bo tega prometa v prihodnje še več. Če pogledamo statistične podatke enega največjih meddržavnih podjetij za avtobusne prevoze Flix, ki povezuje 35 evropskih držav in 3000 destinacij, se po koroni povečuje število potnikov tako z avtobusi kot z vlaki. Samo v Evropi so leta 2022 prepeljali kar 38 milijonov potnikov.