Predsednica Združenja ravnateljev in pomočnikov ravnateljev Mojca Mihelič je opozorila, da morajo šole s skoraj enakimi sredstvi kot pred leti izpolniti bolj zahtevne programe. Pri tem morajo zadostiti številnim zakonom, pravilnikom in notranjim aktom, ki področje šolstva določajo pretirano. "Oboje duši delo šol, oboje onemogoča razvoj, onemogoča to, da bi lahko bila šola ponovno tako kakovostna kot pred nekaj leti," je poudarila. "Kako naj učitelj svobodno išče znanje, če je s pravilniki nadziran stokrat," se je vprašala.
Učni načrti so prezahtevni so za določeno starost učencev
Predsednica Zveze aktivov svetov staršev Slovenije Lara Romih meni, da ima večina šol dobre učitelje in nekaj dobrih sistemov, denimo urejeno prehrano in jutranje varstvo. Opozorila pa je na mnoge pomanjkljivosti, med katerimi je izpostavila neurejenost učnih načrtov. "Prezahtevni so za določeno starost učencev," je dejala. Kot je poudarila, šolski sistem temelji na ocenah namesto znanju. "Samo če imaš pet, pa če imaš ne vem koliko tekmovanj za seboj, potem si nekaj vreden," je izpostavila. To pa vpliva tudi na duševne stiske otrok. "Staršev doma ni, vsak skrbi za svoje kredite in službe, tako je šola tudi vzgojna," je dejala.
Romih je še navedla, da bi morali vzpostaviti enoten sistem zagotavljanja kakovosti v osnovni šoli, prek katerega bi ovrednotili delo in odpravljali pomanjkljivosti. "Na vprašanju, ali je šolski sistem dober ali slab, stoji ali pa pade cela družba," je poudarila. Treba bi bilo zagotoviti stabilno in učinkovito učbeniško politiko, saj so učna gradiva preobsežna, prezahtevna in draga. Čeprav bi morala biti šola brezplačna, opaža, da postaja za starše vedno dražja.
Slovenija vstopa v eno najhujših kriz na področju šolstva
Zdaj je za rešitve zadnji trenutek, je opozoril glavni tajnik Sindikata vzgoje, izobraževanja, znanosti in kulture Slovenije Branimir Štrukelj. "Ne vidi se je iz letala, deluje potiho, orje globoko in ko jo javnost opazi, je že mnogo prepozno," je opozoril. Najbolj resen simptom, da je nekaj zelo narobe, je po njegovem mnenju pomanjkanje učiteljev, ki so starejši od evropskega povprečja. Če se šole kadrovsko ne bodo okrepile, bo kakovost javnega izobraževanja padla, je poudaril.
Meni, da Slovenija nima resnega koncepta prihodnosti razvoja vzgoje in izobraževanja. "Smo že v krizi in končali bomo tam čez deset let, kjer je danes zdravstvo," je opozoril. To morajo odločevalci preprečiti, saj je javno izobraževanje ključno za zmanjšanje razlik v družbi in kakovost življenja. "Slovenija nima ne naftnih polj ne zlatih rudnikov, ima pa lahko izjemno dobro, kakovostno izobraževanje," je ponazoril.
Predstavniki staršev, ravnateljev in učiteljev so predsednika vlade Roberta Goloba pozvali, naj se z njimi sestane. Odločevalce so opozorili, da bi morali enotno poiskati rešitve na področju šolstva. Te so kompleksne, so se strinjali, med ključnimi pa izpostavili, da je treba najti konsenz, koliko denarja nameniti šolstvu, predvsem za programe, nenazadnje pa tudi za plače učiteljev in drugega šolskega osebja.
Darjo Felda za spremembo zakona o osnovni šoli
Na ministrstvu za vzgojo in izobraževanje so v odzivu za STA poudarili, da se zavedajo dolgoletnih izzivov na področju javnega šolstva. "Vlada je ob prevzemu mandata prepoznala, da je področje vzgoje in izobraževanja v naši državi potrebno sprememb in dodatne podpore," je zapisal minister za vzgojo in izobraževanje Darjo Felda.
Meni, da so na področju šolstva naredili pomemben korak s spremembami zakona o osnovni šoli. Poleg tega posodabljajo različne druge akte, denimo zakon o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja ter zakon o maturi. S tem želijo oblikovati zakonske podlage za zahteve in značilnosti današnjega časa, predvsem za otroke, učence in dijake. Usklajujejo tudi končno verzijo nacionalnega programa vzgoje in izobraževanja do leta 2033.
Zapisal je, da ne zanikajo pomanjkanja učiteljev in da ves čas izvajajo ukrepe za okrepitev njihovih vrst. Pri vseh izboljšavah sodelujejo s strokovno javnostjo, sindikatom in zvezo staršev. "Verjamem, da bomo tvorno sodelovali še naprej," je zapisal minister. Vsi imajo namreč po njegovih navedbah pred sabo soustvarjanje in vzdrževanje kakovostnega šolskega sistema.