Že od izbruha energetske krize prebivalci Trbovelj za ogrevanje plačujejo precej več kot v večini drugih slovenskih mest. Februarja letos je povprečna maloprodajna cena megavatne ure toplote za gospodinjstva v tej zasavski občini znašala dobrih 186 evrov. To je 38 evrov več od državnega povprečja. Po podatkih agencije za energijo so višjo ceno za toploto med vsemi občinami z daljinskim ogrevanjem plačevali le še na Ravnah na Koroškem.
V začetku lanskega januarja so vrtoglavi zneski na položnice prebivalce Trbovelj že pognali na ulice. Nato so jih v javnem podjetju Komunala Trbovlje znižali, občina pa je odredila, da se tudi v letu 2024 ne smejo spreminjati. Toda v Komunali so očitno ocenili, da pred novo sezono ogrevanja potrebujejo zunanjo komunikacijsko pomoč. Našli so jo v Edvardu Kadiču, ki se v strankarskih medijih SDS redno pojavlja kot politični analitik in »strokovnjak za javno nastopanje«.
Kadičevo podjetje Agencija Rudolf je tako po javno dostopnih podatkih s Komunalo Trbovlje lani podpisalo pogodbo, ki mu bo v letu dni za delo na področju »stikov z javnostmi« prinesla 38.600 evrov javnega denarja, torej 3.200 evrov na mesec. Katere pogodbene obveznosti ima Kadič, smo včeraj neuspešno preverjali pri Komunali Trbovlje. Odgovore na več naših vprašanj še čakamo. V vsakem primeru pa je vrednost pogodbe, ki so jo podpisali s Kadićem, tik pod mejo 40 tisoč evrov. To pomeni, da Komunali ni bilo treba izpeljati javnega razpisa, ampak so Kadiču posel oddali kot evidenčno naročilo.
Na čelu Komunale je bivši Janšev šef SDH
Kot že omenjeno, za zdaj ni jasno, zakaj trboveljska komunala pri stikih z javnostmi potrebuje zunanjo pomoč. Prav tako ne, kako je med vsemi ponudniki na trgu našla prav Kadiča, ki s tem nima praktično nobenih izkušenj. Pogodbo s Kadičem je v imenu Komunale podpisal nekdanji direktor Igor Glušič, ki se je konec lanskega leta poslovil s tega položaja. Z letošnjim letom ga je nasledil Janez Žlak, dolgoletni član SDS iz Zasavja, ki je v času prejšnje vlade vodil Slovenski državni holding (SDH), krovnega upravljavca državnega premoženja. Žlak je še vedno tudi predsednik nadzornega sveta Petrola.
Lastnica Komunale je občina Trbovlje, ki jo vodi župan Zoran Poznič, nekdanji minister za kulturo iz vrst SD. Prvi račun je Komunala Kadiču plačala oktobra lani, od takrat pa je od tega javnega podjetja prejel že nekaj manj kot 20.000 evrov. Kaj je za to naredil, ni znano. Od septembra do danes so bile namreč na spletnih straneh Komunale Trbovlje objavljene zgolj krajše novice in obvestila.
Kadič je v javnosti znan kot goreč zagovornik SDS, ki rad drugim očita »prisesanost« na državni denar. V nevladnih organizacijah, priljubljeni tarči največje opozicijske stranke, Kadič recimo vidi »neko strukturo profesionalnih sesalcev državnega denarja«. Tik pred parlamentarnimi volitvami leta 2022 je Kadič zagnal svoj spletni medij, na katerem še vedno ni mogoče opaziti nobenih oglasov.
Za 43 tisoč evrov izobraževal poslance SDS
Toda zdaj je jasno, da Kadičevo delovanje financiramo tudi vsi davkoplačevalci. Poleg trboveljske Komunale ga namreč že dve leti plačuje državni zbor. Kadičev Zavod za napredne študije DELTA je tako že leta 2022 prejel 21.400 evrov za komunikacijsko izobraževanje 26 poslank in poslancev poslanske skupine SDS. Lani se je zgodba ponovila. Najprej so mu oddali 12.000 evrov vredno naročilo za 15 poslancev, nato pa še 9.600 evrov za preostalih 11 poslancev.
Skupaj je torej Kadič zgolj za izobraževanje poslancev SDS v dveh letih prejel 43.000 evrov. Kot je razvidno iz dokumentacije, je šlo za izobraževanje pri »javnem nastopanju, javni predstavitvi stališč in javni debati«.
Ali in kdaj je Kadič organiziral te izobraževalne delavnice, pri državnem zboru še preverjamo. Zelo podoben znesek, 40.000 evrov, so namreč v SDS porabili za izobraževanje ljubljanskih mestnih svetnikov. Zanj so najeli podjetje Geopolar, ki je v lasti njenega poslanca Zorana Mojškerca. Te izobraževalne delavnice je pod drobnogled vzela tudi parlamentarna komisija, ki preiskuje sume nedovoljenega financiranja političnih strank, in ugotovila, da se jih nihče ne spomni. Mojškerc je sicer denar, ki ga je za te delavnice prejel od Mestne občine Ljubljana, prenakazal na svoje osebne račune in dvignil v gotovini.
Denar za promocijo cepljenja dajal medijem SDS
Kadič je sicer v širši slovenski javnosti postal znan med epidemijo covid-19, ko ga je takratna vlada Janeza Janše najela za pomoč pri promociji cepljenja. Za to delo je prejel 11.500 evrov.
A izkazalo se je, da je bil ta posel dogovorjen vnaprej. Ostala ponudnika, ki ju je »premagal«, sta bila namreč tesno povezana s tedaj vladajočo SDS. To sta bila bivši novinar Nova24TV Luka Perš in Mihael Hočevar, nekdanji direktor Nova24TV in podjetja Nova obzorja, ki izdaja strankarski tednik Demokracija.
Pri svoji nalogi Kadič ni bil pretirano uspešen, saj je Slovenija na samem repu Evropske unije (EU) po deležu cepljenja proti covid-19. Zelo verjetno tudi zato, ker namen medijske kampanje ni bil doseči čim večjega števila ljudi, ampak preusmeriti denar v strankarske medije. Iz enega od poročil, ki jih je pripravil Kadič, je tako razvidno, da so v aprilu in maju 2021 za oglase na največji komercialni televiziji Pop TV plačali le 2.200 evrov, precej več, po 5.000 evrov, pa za oglase na Nova24TV in Planet TV. Med tistimi, ki so prejeli več denarja od Pop TV, je bila tudi televizija TV3, kjer Kadič po novem nastopa z lastno oddajo.