Projekt izgradnje drugega tira je v prvotni verziji predvideval zgolj enotirno progo s servisnimi cevmi ob najdaljših predorih. A danes je že jasno, da bo drugi tir dobil dodatnega. Že junija 2017 je vlada sprejela sklep, da se v prvi fazi zagotovijo potrebne podlage in projekti za povečanje profila servisnih cevi v najdaljših predorih. Razširitev servisnih cevi v treh najdaljših predorih 2TDK bi gradbeno pripravila kar 61 odstotkov vzporedne proge drugega tira. Te dni je Direktorat za prostor in graditev na ministrstvu za naravne vire in prostor objavil predlog spremembe državnega lokacijskega načrta za drugi tir železniške proge na odseku Divača–Koper, ki naj bi tudi dokončno omogočil gradnjo vzporednega, levega tira. Z dograditvijo dvotirnega tira bi lahko ukinili tudi zdajšnjo progo med Koprom in Prešnico, ki spada zaradi svojega naklona med zahtevne gorske železniške proge.
Dvotirnost bo zaledje varovala pred požari
»Dolga leta smo se borili za to, da se nevarna proga med Koprom in Prešnico opusti,« pravi predsednik KS Črni Kal Pavel Frank. Zaradi proge sta povečani požarna nevarnost in nevarnost onesnaženja, kakršno je bilo denimo izlitje kerozina v železniškem predoru Hrastovlje leta 2019. »Največje težave smo imeli s požari. Stanje se je sicer nekoliko izboljšalo, saj so nam pristojni očitno prisluhnili; zgradili so protipožarne zaščite, redno tudi čistijo podrastje ob progi,« pojasnjuje Frank.
Namesto železniške proge kolesarska pot
Potezo ministrstva pozdravlja tudi predsednik projektnega sveta za civilni nadzor nad projektom gradnje drugega tira Jadran Bajec, ki pa opozarja, da se obljube o dvotirnosti vlečejo predolgo. »Predlog je prišel prepozno, vse poteka bistveno prepočasi. Če bomo na ta način gradili drugi blok jedrske elektrarne Krško, ga ne bomo dokončali do leta 2060,« ne ovinkari Bajec in dodaja, da bi bila lahko uredba o dvojnem tiru sprejeta že pred dvema letoma. »Nobenih ovir nismo zaznali, ki bi to preprečile,« poudari Bajec.
Po prvih ocenah naj bi gradnja vzporednega tira stala 300 milijonov evrov, ob ukinitvi zdajšnje proge med Koprom in Prešnico pa bodo lokalne skupnosti lahko uredile kolesarsko pot po dolini Rižane. Kot so za Delo povedali na Direkciji RS za infrastrukturo, naj bi pripravljalna dela za gradnjo vzporednega tira začeli leta 2027, glavna pa leta 2028 in jih končali leta 2031.
Turki znova napovedali stavko
Medtem pa sindikat turških delavcev drugega tira, ki je sredi februarja – potem ko je dosegel dogovor z vodstvom glede zvišanja plač in drugih stavkovnih zahtev – odpovedal stavko, to zdaj spet napoveduje. »Petnajstega februarja smo preklicali odločitev o stavki v dobri veri. Menili smo, da je primerno, da se osredotočimo na izboljšave v skladu z doseženim dogovorom. Ta dobra volja je bila zlorabljena s strani glavnega izvajalca drugega tira,« so v izjavi za javnost zapisali sindikalni predstavniki. V sindikatu zahtevajo, da glavni izvajalec ali delodajalec 2TDK devetim delavcem nemudoma izplača domnevno opravljene, a nikjer zabeležene nadure za nazaj.