Vožnja vozila je zelo zapletena in zahtevna stvar, če nič drugega, je občutek hitrosti človeku še vedno zelo tuj, kajti v osnovi naša vrsta nikoli ni bila narejena za hitrosti, s kakršnimi se srečujemo vsakodnevno. Zato je vsako pomanjkanje pozornosti ali motnja lahko usodna, še najbolj v trenutkih, ko se na cesti okoli nas dogaja še veliko drugih stvari. Človek namreč v povprečju zazna od sedem do deset stvari, možgani vsako sekundo prejmejo deset posnetkov dogajanja med vožnjo, torej 600 na minuto. Če se pogovarjamo po telefonu, možgani teh posnetkov ne dobijo, se pravi, da lahko voznik nekaj spregleda, pogosto žal kakšnega otroka ali motorista.
Uporaba telefona za volanom ali po novem tudi med hojo, vožnjo kolesa ali električnega skiroja je velik varnostni problem. Do konca letošnjega septembra je policija ugotovila 18.478 kršitev, v celem letu 2022 pa 25.670, leto pred tem za skoraj četrtino več (23 %) oziroma kar 33.297. »Trend upada je mogoče pripisati poostreni zakonodaji, nadzoru in ozaveščanju. Med kršitelji tudi letos izstopa starostna skupina od 35 do 44 let, ki s 30 odstotki predstavlja skoraj tretjino kršiteljev, sledi skupina od 25 do 34 let s 23 odstotki,« pravijo na AVP.
Glede na vrsto udeleženca je že vrsto let največ kršiteljev med vozniki osebnih vozil, letos jih je bilo nekaj manj kot 12 tisoč oziroma skoraj dve tretjini vseh, voznikov tovornih vozil je bila dobra četrtina, sledijo kolesarji, med njimi je bilo letos več kot 500 kršiteljev, med vozniki e-skirojev pa je bilo 24 kršiteljev.
Vožnja na slepo
A zakaj, ob vseh opozorilih, še vedno vidimo v prometu take prekrške, zelo se je razpaslo tudi branje pošte ali drugih sporočil pri čakanju na zeleno luč pred semaforji, posledično pa prepozno speljevanje in še dodatno povečevanje že tako pregostega prometa. Tudi uporaba telefona pred semaforjem je »uporaba med vožnjo« in zato kazniva.
»Skupni imenovalec vseh teh prekrškov je digitalna zasvojenost. Tveganje za nastanek prometne nesreče se ob uporabi mobilnega telefona med vožnjo po različnih mednarodnih raziskavah poveča od štirikrat do celo 23-krat. Če nismo pozorni le pet sekund pri hitrosti 60 kilometrov na uro, v tem času prevozimo razdaljo več kot 83 metrov. Še večje tveganje pa je na avtocestah, kjer pri hitrosti 130 km/h v petih sekundah prevozimo več kot 180 metrov. Gre za podobno tveganje, kot da bi takšno razdaljo prevozil z zaprtimi očmi,« pravi Nina Kumerdej iz AVP.
Med uporabo mobilnega telefona je uporabnikova pozornost zmanjšana pri vidnem, telesnem in miselnem upravljanju, pozornost pa mu lahko odvrača tudi vrsta drugih opravil, ki jih je v avtomobilu vse več. Upravljanje z radiem, multimedijo in navigacijskim sistemom ali pa le prehranjevanje, ličenje, kajenje, iskanje stvari v avtomobilu. »S telefonom v rokah in slušalkami v ušesih vse bolj ogrožajo lastno varnost in varnost drugih tudi pešci. Pravočasnost reakcij pešcev je lahko ob uporabi mobilnih telefonov in pregledovanju družbenih omrežij zmanjšana tudi do 60 odstotkov,« pojasni Nina Kumerdej.
Kam spadamo Slovenci
Po raziskavi v 22 državah, podatke so zbrali v AVP, je v Sloveniji v povprečju v zadnjih 30 dneh bralo SMS-sporočila, pregledovalo družbena omrežja, novice, spletne strani, medtem ko so vozili, kar 27 odstotkov vprašanih, Evropa pa ima povprečje 25 odstotkov. Prostoročno telefonijo je uporabljalo 63 odstotkov Slovencev, a le polovica vprašanih za evropsko povprečje. Med vožnjo je brez prostoročne povezave govorilo 31 odstotkov Slovencev in 25 odstotkov Evropejcev. Slovenci pa za evropskim povprečjem zelo zaostajamo tudi v mišljenju, da to ni sprejemljivo, čeprav se zavedamo pasti in tveganj.
Kazni niso majhne
Predpisana kazen za uporabo telefona med vožnjo je 250 evrov in tri kazenske točke. Za udeležence v prometu, ki ne potrebujejo vozniškega dovoljenja (kolesa, e-skiroji in ostala lahka motorna vozila), pa kazen za uporabo telefona, slušalk in drugih naprav med vožnjo znaša 120 evrov.
Italija ima še ostrejše kazni, za uporabo mobilnega telefona med vožnjo je ob prvi kršitvi od 422 do 1697 evrov ter od 15 dni do dveh mesecev prepovedi vožnje in osem kazenskih točk. Ob vsaki ponovni kršitvi postaja še precej dražje, če se to zgodi vozniku v manj kot dveh letih, pa je globa od 644 do 2588 evrov, odvzem vozniškega dovoljenja od enega do treh mesecev in 10 kazenskih točk.
V Avstriji so letos podvojili kazni za ta prekršek s 50 na 100 evrov, na Hrvaškem je kazen 130 evrov, Madžarska pa ima sorazmerno nizke kazni, od 35 do 70 evrov. Med državami z najnižjimi globami so sicer še Latvija (25–100 evrov), Bolgarija (25 evrov), Slovaška (50 evrov) in Češka (50–90 evrov).