Strategija na tirih

Odnos do železnice je bil dolgo mačehovski, zdaj poskušajo v korak s časom, a le delno uspešno

Andraž Zupančič
9. 6. 2023, 06.13
Deli članek:

Železnica kot prevozno sredstvo je korenito sooblikovala tudi današnjo Evropo, na slovenska tla pa je prišla sredi 19. stoletja. A ponekod vse kaže, da od takrat žal ni korenito napredovala kot na primer železniška infrastruktura v nekaterih drugih državah. Danes ima pri nas številne pomanjkljivosti, ki potnike odvračajo od širše uporabe. Kar je dejansko velika škoda.

Profimedia
Železnica bi lahko bila rešitev za množično mobilnost, a to zahteva še veliko izboljšav.

Vsega skupaj naj bi pri nas imeli skoraj 1300 kilometrov prog, od česar jih je dve tretjini enotirnih, velika večina pa je seveda namenjena tako tovornemu kot potniškemu prometu. Imamo tudi več kot 3500 mostov, 94 predorov in 129 železniških postaj. Po podatkih Slovenskih železnic so v preteklem letu po železni cesti prepeljali za štiri odstotke več tovora in 26 odstotkov več potnikov kot leto prej. S približno 525 vlaki ob delavnikih na leto prepeljejo približno 15 milijonov potnikov, poslovanje pa so končali s 615 milijonov evrov prihodkov ali 20 odstotkov več kot leta 2021.

Očitno na železnici hude krize ni, še več, zaradi omejitev v ladijskem prometu je vse več tovornega prevoza, na drugi strani pa bi si želeli še več potniškega. Za to pa je treba investirati v infrastrukturo, v zadnjih desetletjih smo tu zaspali na številnih področjih.

Preveč je ozkih grl

»Investicije v železniško infrastrukturo so v zadnjih letih namenjene predvsem odpravljanju ozkih grl in izboljšanju kapacitet trenutnega in pričakovanega obsega prometa tovornih vlakov. Trenutno smo v prvem investicijskem ciklu, torej govorimo predvsem o nadgradnjah obstoječih glavnih prog,« so povedali na Slovenskih železnicah.

Strateški načrt obsega vlaganje v vozni park, nove lokomotive in vagone, širitev na tuje trge (v Avstrijo, Italijo, Hrvaško, Madžarsko in Srbijo) ter od 250 do 300 milijonov evrov naložb v nova vozna sredstva.

V zadnjih letih so se tako nadgradile proge med Pragerskim in Hodošem, odseki proge med Pragerskim in Zidanim Mostom, Kranjem in Jesenicami, Grosupljim in Kočevjem. Letos se vlaganja v javno železniško infrastrukturo nadaljujejo s projekti nadgradnje železniške proge Maribor–Šentilj, nadgradnjo vozlišča Pragersko, nadgradnjo železniške proge Ljubljana–Divača ter nadgradnjami železniških postaj Domžale, Šentjur in Zagorje.

STA
Slaba infrastruktura lahko pripelje tudi do iztirjenja, poleg tega pa ne privlači novih potnikov.

V pripravi drugi investicijski cikel

V okviru drugega investicijskega cikla pa pride na vrsto nadgradnja obstoječih prog za krajše potovalne čase potniških vlakov, za zagotovitev pogostejšega prometa v območju primestnega prometa ter gradnjo novih prog. Pogostejši vozni red vlakov bo mogoč, ko bo zgrajeno dvotirno omrežje v primestnem prometu.

A kdaj bi lahko vlak vseeno postal konkurenčen cestnemu prometu? Na direkciji za infrastrukturo pravijo, da šele, ko bodo vlaki hitrejši in bodo v prometnih konicah vozili na 15 minut. K temu pa sodijo tudi ureditve postaj in postajališč kot »multimodalnih« točk za povezave različnih vrst prometa.

Ob težavah pri gradnji proge med Kranjem in Ljubljano na direkciji še poudarjajo, da so občine že po predpisih s področja urejanja prostora vedno vključene v postopke. »A sodelovanja nikoli dovolj, zato na direkciji z občinami sodelujemo tudi zunaj predpisanih okvirjev in jih vključujemo v oblikovanje rešitev,« so dopisali.

V prihodnosti prostor le za enega operaterja

Po napovedih Slovenskih železnic bo v Sloveniji čez deset le eno podjetje obvladovalo celotno področje javne mobilnosti. »Prostora je le za eno podjetje, ki bo ponudilo največ različnih storitev tako železniškega kot avtobusnega prevoza, upravljalo postaje in postajališča, ponujalo različne storitve na teh postajah, od izposoje električnih koles in e-skirojev do avtomobilov. To bodo lahko Slovenske železnice, lahko pa tudi kdo drug,« pravijo na SŽ. Zanimanja je že zdaj veliko. Avstrijci ali pa Nemci s svojimi železnicami, ki imajo zelo razvito področje mobilnosti, imajo v svoji lasti tudi avtobusno divizijo. »Slovenske železnice so operater za potniški promet le do leta 2031, potem pa bo javni razpis in na njem bo imel prednost za koncesijo tisti, ki bo imel na razpolago najširši nabor raznolikih storitev,« še pravijo na SŽ.

Zato poudarjajo, da že danes vlagajo v to, da bodo ostali hrbtenica javnega potniškega prometa z različnimi storitvami. »Menimo, da je bolje, da je to v naših rokah, torej da nismo odvisni od drugih dejavnikov v mobilnostni verigi,« so prepričani.

Estrada

SanjskaPoroka-clanek-svet
Last minute Sanjska poroka

Glasovanje: Kdo si zasluži 'Last minute Sanjsko poroko'?

Moamer Kasumović
Šok v BiH

Znani bosanski igralec Moamer Kasumović obsojen zaradi spolnega napada na mladoletnika

tisti dnevi v mesecu
Podkast

Video: Tisti dnevi v mesecu v drugi sezoni še bolj pikantni in žgečkljivi

Blaž Švab, Jasna Kuljaj, Z Jasno in glasno
Z Jasno in glasno

Kaj si Blaž Švab misli o velikem hitu poletja, pesmi Brajde

Sophia Loren
Jubilej

Diva Sophia Loren slavi že 90 let: Iz revščine v Hollywood

Kesha
Nihče ne želi imeti opravka z njim

Pevka Kesha zaradi tega incidenta preoblikovala besedilo

Zanimivosti

supet-luna, sankt-peterburg
Mini luna

Zemlja bo za kratek čas dobila še eno luno

HUAWEI Watch GT 5-6
Zanimivosti

Vau! Huawei predstavil nove naprave!

IMG_2113
Mednarodni festival

Speculum Artium 2024: Kjer se srečajo umetnost, znanost in virtualna resničnost

cryptocoin, kriptovaluta, mining, rudarjenje, kripto
Zanimivosti

Najboljši načrt za zaslužek s kriptovalutami: CrytocoinMiner vam omogoča zaslužek vsak dan

kovanec
Izjemno redka zbirka

Po stotih letih začeli s prodajo kovancev "kralja masla", za enega iztržili 1,2 milijona evrov

avto, henry ford
Model T

Avto je vse pregnal s ceste