Začetek božične nakupovalne mrzlice in sezone zimskih popustov bo nastopil 25. novembra, na spletišču Varni na internetu, ki deluje v okviru Nacionalnega odzivnega centra za kibernetsko varnost SI-CERT, pa so se odločili, da preventivno opozorijo na številne prevare in goljufe, ki prežijo na kupca. Kot so pojasnili, bodo v naslednjih dneh opozarjali na goljufije pri spletnem nakupovanju, že danes pa so zbrali nekaj novih trikov in pristopov, ki se jih poslužujejo lopovi.
SI-CERT je v dobrem mesecu dni obravnaval že trinajst lažnih spletnih trgovin s čevlji in športno obutvijo, pri čemer so šli goljufi »še korak dlje in lažnim trgovinam dodali 'lokalno noto,' tako v naslovu spletne strani poleg blagovne znamke vidimo tudi 'slovenija,' 'slovenia' oziroma 'ljubljana'.« Po njihovih navedbah spletni goljufi pozorno spremljajo vse modne trende in sledijo povpraševanju, temu pa prilagajajo svoje lažne spletne trgovine. Z lokalnimi označbami predvsem ustvarjajo vtis, »da gre za slovenskega distributerja za znano znamko in zato zaupanja vrednega trgovca,« a seveda v resnici ne gre za slovenska podjetja. Prevarani potrošniki, ki jih je zavedla »izjemno nizka cena« znanih blagovnih znamk ter ki so na teh straneh obutev naročili in tudi plačali, so se obrisali pod nosom. Te bodisi niso prejeli bodisi so prejeli ceneni ponaredek. Goljufi potrošnike snubijo tudi z brezplačno dostavo po celem svetu in zagotovilom, da so vsi artikli na zalogi, »ni pa nobenih podatkov o samem podjetju, ki stoji za trgovino. Tudi vizualno so si te lažne trgovine precej podobne, prav tako so, z izjemo imena trgovine, praktično prekopirani njihovi opisi in vsa ostala vsebina na strani.«
Ne nasedajte oglasom
Naj vas ne zavedejo niti oglasi, ki so jih v tem obdobju polna družabna omrežja, saj se oglaševanje izplača tudi goljufom. »Če se nek izdelek oglašuje, potem gre za preverjenega, zanesljivega trgovca, kar pa ne drži. Spletni goljufi pogosto zakupijo oglase, da pripeljejo obiskovalce do svojih lažnih trgovin, saj je nekaj sto evrov vložka zelo malo v primerjavi z visokimi zneski, ki zaslužijo pri tovrstnih prevarah,« so pojasnili.
Pri Varni na internetu ob tem opozarjajo še, da so še vedno aktualne tako imenovane phishing prevare, kraje kreditnih kartic, ki jih izvajajo z zlorabo podobe in imena dostavnih služb, kot so Pošta Slovenije, DHL in DPD. Strmo porast tovrstni prevar beležijo že od marca 2020. »Goljufi pošiljajo elektronska sporočila, da nas čaka paket, plačati moramo le še stroške dostave ali posodobiti določene podatke. Vendar povezava (celo QR koda, kot v spodnjem primeru) pelje na lažno spletno stran, kjer naj bi vpisali kreditno kartico. Posledično lahko goljuf pridobljene podatke zlorabi in kreditno kartico uporabi za nakupe na drugih spletnih mestih ter povzroči precejšnjo finančno škodo,« so zapisali.
Konkretna navodila, kako se pred prevarami zaščititi, so na voljo v spodnjem videu programa Varni na internetu.