Majhnost je prednost in slabost

Otroci kombiniranih oddelkov v šolah so za marsikaj prikrajšani

Estera Korošec
20. 10. 2022, 19.23
Posodobljeno: 5. 1. 2023, 11.12
Deli članek:

V osnovnih šolah je marsikaj odvisno od števila oddelkov, tudi število ur za interesne dejavnosti, pa dodatni in dopolnilni pouk. Posledično so na šolah, kjer morajo zaradi manjšega števila otrok razrede združevati, prikrajšani za nekatere vsebine. Gre za tako imenovane kombinirane oddelke, ki pa imajo tako prednosti kot slabosti.

Dreamstime
Včasih je majhnost lahko tudi prednost, še posebej v medsebojnih odnosih, poudarjajo nekateri profesorji.

V Osnovni šoli Žetale so v letošnjem šolskem letu od sedmih oddelkov kar štirje kombinirani – tretji in četrti ter osmi in deveti razred. Kot je pojasnila ravnateljica Silvestra Klemenčič, ob izdatni pomoči občine lahko ločeno izvajajo vse temeljne predmete, kot so matematika, slovenščina in tuji jezik, preostale vzgojne predmete pa v kombinaciji. Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport pokrije izvajanje predmetov tretjega in devetega razreda, zato je razlika v doplačilu velika. V lanskem letu je strošek Občine Žetale za plačilo ločenega poučevanja znašal okoli 3500 evrov na mesec, kar je 42 tisoč evrov na leto. Učenci, ki obiskujejo kombinirane oddelke, so po mnenju Klemenčičeve prikrajšani za razširjeni program (manj ur dopolnilnega in dodatnega pouka, interesnih dejavnosti ter individualne in skupinske pomoči). »Mi smo financirani samo za sedem oddelkov, in ne devet, kar pomeni, da prejmemo znatno manj sredstev. Po drugi strani moramo tako učencem kot zaposlenim nuditi enake pogoje kot velike šole in lastne pisalne mize. Zadeve rešujemo s prošnjami za donacije, sodelujemo v različnih projektih, učitelji izvajajo določene dejavnosti brezplačno.«

Včasih je lahko majhnost tudi prednost. »Pri nas se to kaže v medsebojnih odnosih, kjer ne zaznavamo večjih težav, predvsem pa se lahko že desetletje pohvalimo z uspehi učencev na nacionalnih preverjanjih znanj, saj so rezultati vsa leta visoko nad povprečjem. Zadnja leta smo uspešni tudi v tretjem razredu,« je dejala Klemenčičeva.

Na podružnicah manjši nabor interesnih dejavnosti

Tudi na Osnovni šoli Majšperk se že vrsto let srečujejo z izzivi kombiniranih oddelkov – v POŠ Stoperce so v letošnjem šolskem letu združili tretje- in četrtošolce v en razred, v POŠ Ptujska Gora pa drugo-, tretje- in četrtošolce. Nekaj predmetov izvajajo ločeno – dve uri slovenščine in družbe na Ptujski Gori, v Stopercah pa po dve uri slovenščine in družbe, spoznavanje okolja ter naravoslovje in tehnike. Šolsko ministrstvo prispeva sredstva za ločeno izvajanje predmetov v skladu z zakonodajo, v Stopercah pa še dodatni dve uri kot specifiko. Po besedah ravnatelja Rajka Jurgeca je na obeh podružnicah nekoliko manjši nabor interesnih dejavnosti in neobveznih izbirnih predmetov. »Slabosti kombiniranih oddelkov so premajhno število učencev za skupinski pouk in zagotavljanje tišine oziroma pozornosti. Učenci drugega razreda so denimo zelo težko tiho, ko učitelj razlaga snov njihovim leto dni starejšim sošolcem. Je pa seveda tudi nekaj prednosti: več možnosti za individualizacijo, navajenost na strpnost, samostojno delo, medvrstniška pomoč, ponavljanje snovi preteklega leta, 'prisila' k branju in razumevanju besedila,« je dejal majšperški ravnatelj.

Občina Zavrč za ločeno poučevanje 30 tisoč evrov na leto

V završki osnovni šoli se letos srečujejo s tremi kombinacijami oddelkov: prvi in drugi razred, tretji in četrti ter peti in šesti razred. Ob finančni pomoči občine, okoli 30 tisoč evrov na leto, lahko nekatere predmete poučujejo ločeno, predvsem matematiko, slovenščino in spoznavanje okolja. Suzana Petek, ravnateljica OŠ Cirkulane - Zavrč, meni, da je pri določenih predmetih smiselno tudi združeno poučevanje. Tako kot ostala dva sogovornika je izpostavila, da so zaradi manjšega števila oddelkov prikrajšani za število ur interesnih dejavnosti, prav tako za ure dodatnega in dopolnilnega pouka, ki bi njihovim učencem prišle še kako prav. Opozorila je še, da so manjši tudi deleži zaposlenih, tako pedagoškega kadra kot tudi tehničnega osebja (kuharji, čistilci, hišniki, svetovalni delavec, računovodja, tajnik …). »Težavo vidim tudi v izmeničnem/sočasnem delu v istem prostoru, saj je zaradi tega občasno motena koncentracija dela, včasih pa je manj priložnosti za dodatno razlago in individualne usmeritve. Načrtovanje dela je gotovo zahtevnejše, prav tako sama realizacija. Večja je tudi potreba po didaktični opremi in učnih pripomočkih; normativi glede števila otrok v kombinaciji so previsoki, tudi zaradi pogostih težav otrok, ki imajo motnje koncentracije in pozornosti.«