Z Nacionalnega inštituta za javno zdravje (NIJZ) so pretekli teden sporočili, da so 17. oktobra spremenili način dela, saj ne zmorejo več obravnavati vseh s potrjenim testom za covid-19 in hkrati obveščati ljudi, ki so bili v s temi osebami v tveganem stiku. Čeprav so v zadnjih mesecih zmogljivosti epidemiološke službe povečali in lahko ta čas obravnavajo okoli 350 primerov na dan, se je število oseb, ki so jih obravnavali z zamikom, vztrajno povečevalo. Šestnajstega oktobra zjutraj je bilo tako še dobrih 1300 oseb s potrjeno okužbo, ki jih epidemiološke službe še niso obravnavale. Posledično je prihajalo do zamud pri epidemiološkem poizvedovanju, zato so se odločili spremeniti protokol epidemiološkega spremljanja.
Nov sistem
Tako od sobote, 17. oktobra, epidemiološka služba NIJZ še vedno z vsako osebo s potrjeno okužbo vzpostavlja kontakt po telefonu, ji poda informacije o poteku izolacije in izda TAN-kodo oziroma kodo za aktivacijo v aplikaciji Ostani zdrav. Ne izdajajo karantenskih odločb, prisiljeni pa so bili tudi opustiti obveščanje tveganih stikov in to odgovornost prelagajo na tiste s pozitivnimi izvidi; močno svetujejo tudi uporabo aplikacije Ostani zdrav. Z NIJZ so nam sporočili, da pričakujejo, da daljših zaostankov v prihodnje ne bo.
Še vedno zamude
A kljub temu smo bili redakciji obveščeni o številnih primerih, ki so ljudje na TAN-kodo čakali po dva, tri ali celo štiri dni. Tako so ljudje, ki so bili v stiku z osebo, ki je bila pozitivna na testu, tudi če imajo nameščeno aplikacijo, o tveganem stiku obveščeni z velikim zamikom, zaradi česar je možnost širjenja okužbe znatno večja. NIJZ smo povprašali tudi, kdaj naj bi se čakalna vrsta skrajšala, a odgovora nismo prejeli. Medtem vlada in stroka pozivata k čim večji uporabi aplikacije in tudi k odgovornosti tistih, ki so na testih pozitivni, saj lahko prav sami, z obveščanjem vseh oseb, s katerimi so bili v tveganem stiku, naredijo največ.
Kako daleč seže aplikacija
Precej nenavadna je tudi izkušnja našega bralca, ki mu je aplikacija v soboto javila kar 13 novih tveganih stikov. Ker se razen redkih izjem praktično ni zadrževal zunaj doma, se mu je zdel podatek sila nenavaden. Obrnil se je na klicni center in družno so ugotovili, da je njegov telefon skozi steno zaznal telefon soseda, ki je tisti dan v sistem vnesel kodo, ki jo je dobil dva dni po pozitivnem testu. Aplikacija je zaznala stik vsak dan in ga označila kot nov stik, ne glede na to, da gre za isto osebo, in ne glede na to, da se soseda v zadnjih 14 dneh v živo nista srečala niti enkrat. Ob tem je seveda treba poudariti, da bi take »tvegane« stike, ki v resnici to niso, lažje prepoznavali, če aplikacija v svojem delovanju zaradi varstva osebnih podatkov ne bi bila tako omejena.
Dodatne težave
Na dodatno nedosednost je opozoril eden od uporabnikov družbenega omrežja Twitter. Kot je navedel, je bila na testu pozitivna njegova žena. »Pojavili so se mi simptomi okužbe, zato sem kontaktiral osebno zdravnico. Ker sem v visoko rizičnem kontaktu (partnerica je okužena), se šteje, da sem pozitiven tudi jaz, in mi ni odrejeno testiranje,« je zapisal. Na odgovorne je ob tem naslovil vprašanje, kje dobi kodo za aplikacijo Ostani zdrav. Izkazalo se je, da kodo dobijo le tisti, ki se testirajo. Torej šteje za obolelega s covidom, a kode ne dobi, kar pomeni, njegovi potencialno tvegani stiki ne morejo biti obveščeni prek aplikacije.