Minister Zdravko Počivalšek je ob uvedbi turističnih vavčerjev pozval Slovence, naj »izkoristijo bone za dušo in za slovenski turizem«. Njegove besede so postale zlato in najbolj znani turistični kraji že mesec dni pokajo po šivih. Kot so pokazali podatki Finančne uprave republike Slovenije (Furs), smo do 15. julija največ bonov izkoristili na obali, v znanih gorenjskih turističnih krajih, v toplicah in ob Kolpi. A hkrati so statistični podatki pokazali tudi, da namestitvene zmogljivosti v mestih praktično samevajo. Izjema sta obmorska mestna občina Koper in Ptuj, ki se lahko za pritok vavčerskih turistov zahvali termam.
Mestne občine
Kaj pa Ljubljana, Maribor, Celje, Kranj, Novo mesto in ostale mestne občine? Leta 2019 je bila Ljubljana slovenska občina z največ zabeleženimi nočitvami (2,2 milijona). A od tega so jih kar 96 odstotkov opravili tujci. Ljubljana in ostale mestne občine imajo za turiste na voljo kar 40.000 ležišč. V Ljubljani po koronakrizi štirje hoteli še vedno ostajajo v celoti zaprti, iz zavoda za turizem so nam sporočili, da deluje 22 hotelov in dva hostla. Podatki Fursa kažejo, da je bilo do 15. julija v Ljubljani unovčenih vsega 1113 vavčerjev v vrednosti 126 tisoč evrov, kar je le kaplja v morje v primerjavi s podatki iz preteklih uspešnih let. K sreči so se vrnili tuji gosti, največ iz Nemčije, sledijo Avstrija, Italija in Hrvaška. Po poročanju informatorjev na TIC Ljubljana v zadnjih dneh beležijo tudi povečan obisk Francozov in Nizozemcev, hoteli pa poročajo o 35-odstotni zasedenosti.
Še slabše se godi Mariboru, kjer je bilo do 15. julija vsega 714 bonov v vrednosti manj kot 100.000 evrov. Kot nam je povedala Monika Jurišič Hlevnjak z mariborskega zavoda za turizem, pomemben delež nastanitev še vedno ni odprl vrat, tisti, ki so jih, poročajo o le 25-odstotni zasedenosti kapacitet. Malce boljša slika kot v mestu je v okolici Maribora na širši destinaciji 21 občin. Največ povpraševanja beležijo nastanitve, kot so turistične kmetije, apartmaji na podeželju, glampingi, kampingi in nastanitve na Pohorju. Maribor kot mestna destinacija pričakuje večji turistični obisk v jesenskem času, saj je mestni turizem v poletnih mesecih močno odvisen od tranzitnega turizma, ki ga je trenutno izjemno malo.
Celje
V Celju delujejo štirje od petih hotelov in so imeli v juliju približno 35-odstotno zasedenost. Domači gosti so v knežjem mestu unovčili vsega 149 bonov v znesku približno 16.000 evrov. V Celju nad turistično sezono ne negodujejo. »Zelo smo zadovoljni z obiskom atrakcij, kot je Stari grad Celje, pri čemer ocenjujemo, da veliko prispeva program Živa zgodovina, ki ga izvajamo vsak vikend, kot tudi promocija, ki jo konstantno izvajamo v okviru projekta Obišči Celje. Pridi špilat grofe,« so nam zapisali v elektronskem sporočilu. Razmeroma veliko število slovenskih gostov pa pripisujejo tudi bližnjim zdraviliščem. Tuji gosti, ki jih obiščejo, so večinoma iz Avstrije, Nemčije, Francije in Nizozemske.
Novo mesto
V Novem mestu, kjer so po koroni že odprli vrata vsi namestitveni objekti, je bil do 15. julija unovčen 301 bon v vrednosti 38.000 evrov. Kljub temu, da številka morda ni velika, pa glede na dostopne podatke beležijo dvig števila domačih gostov. Če jih je bilo lani le nekaj več kot 20 odstotkov, jih je letos ob sicer skromnem obisku več kot 50 odstotkov. A kot pravijo: »Naša ocena je, da bodo turistični boni malenkost ublažili slabo poslovanje turističnih ponudnikov, žal pa ti nikakor ne bodo rešili sezone.«
Nagovarjanje domačih gostov
Podatki kažejo, da v nobeni od preostalih mestnih občin ni bilo unovčenih več kot 500 vavčerjev. Minister za gospodarstvo Zdravko Počivalšek je sicer že na tiskovni konferenci ob predstavitvi enomesečnih rezultatov povedal, da pričakujejo, da se bodo slovenski gosti po koncu poletnih počitnic preusmerili tudi na druge destinacije. Ministrstvo za gospodarstvo smo vprašali, ali morda razmišljajo, da bi turističnim delavcem v mestnih občinah morda pomagali s kakšnim dodatnim ukrepom, a smo dobili negativen odgovor. Tako ne čudi, da so se zavodi za turizem po slovenskih mestih odločili zanesti na lastne aktivnosti. V mestni občini Ljubljana želijo tako privabiti slovenske goste s konceptom mestnega oddiha in pričakujejo, da se bo zanimanje domačih gostov povečalo jeseni. Za obiskovalce so pripravili paket doživetij, edinstvenih za Ljubljano, paketu pa pripadajo tudi popusti pri nočitvah v hotelih. Tudi v Mariboru stavijo na edinstvena doživetja, v teh dneh pa bodo zagnali promocijsko kampanjo na temo aktivnosti na prostem. V drugi polovici avgusta bo sledila promocijska kampanja na temo vrhunske gastronomske ponudbe. V Celju domače goste privabljajo z grofovsko ponudbo, kot je Grofovski piknik na Starem gradu, ponujajo brezplačna vodenja po mestu ter po Mestnem gozdu do drevesne hiše. V Novem mestu so usmerili promocijske aktivnosti na domači trg, stavijo pa predvsem na bližino Šmarjeških in Dolenjskih Toplic ter lepote reke Krke.