Šolski sistem

Radikalne zahteve staršev so posledica resnih težav šolstva

M.V.
30. 1. 2019, 19.30
Deli članek:

Minister za izobraževanje, znanost in šport Jernej Pikalo je naznanil, da bodo v dveh do treh tednih na ministrstvu napovedali večje spremembe šolskega sistema.

STA
Vsi deležniki se strinjajo, da šolski sistem potrebuje spremembe, saj so predvsem učenci, pa tudi učitelji, preobremenjeni.

Na spletni strani ministrstva za izobraževanje, znanost in šport so objavili nekatere izzive in ukrepe ministrstva, med drugim se ukvarjajo z vprašanjem prenove gimnazijskega programa. »V 14 dneh do treh tednih lahko pričakujete neko večjo napoved, kar se tiče sprememb v našem šolskem sistemu,« je napovedal minister Jernej Pikalo. Reforma šolskega sistema bi po javni razpravi morda zaživela že prihodnje leto. Na spletni strani ministrstva so danes sicer objavili, da so od septembra na ministrstvu identificirali več kot 30 izzivov in si v povezavi z njimi zadali več kot 70 različnih nalog. Med drugim pripravljajo predlog sprememb zakona o vrtcih, s katerimi bi vsem fizičnim in pravnim osebam prepovedali izvajanje varstva otrok in predšolske vzgoje brez vpisa v razvid izvajalcev.

STA
Starše skrbi tudi fizični napor, s katerim se učenci srečujejo vsak dan.

Vsi se zavedajo nakopičenih težav

Na ministrstvu priznavajo, da se je na področju osnovnih šol zadnja leta nakopičilo precej težav, na katere opozarjajo ravnatelji, učitelji, starši in tudi otroci. Ministrstvo tudi »čaka zahtevna in obsežna razprava o tem, ali so učni načrti prezahtevni, ali ne bi veljalo morda spremeniti način ocenjevanja predmetov, kot so šport, glasbena umetnost, likovna umetnost, tehnika in tehnologija, ali so potrebne spremembe pri nacionalnih preizkusih znanja«. Eden izmed izzivov na področju osnovnih šol bo razprava o tem, ali je obstoječa učbeniška politika premalo domišljena in ali so šolske torbe pretežke, so zapisali na svoji spletni strani. Vse to pa bodo upoštevali pri pripravi novega strateškega dokumenta na področju vzgoje in izobraževanja, prenovi učbeniškega sistema in sistema na področju nadarjenih in državljanske vzgoje ter pri načrtovani celoviti prenovi digitalizacije v šolah.

Bobo
PIKALO

Ločnica med poklicno in splošno maturo 

Na ministrstvu se ukvarjajo tudi z vprašanjem prenove gimnazijskega programa ter splošne in poklicne mature, predvsem zaradi opozoril, da se zmanjšuje število splošnih maturantov in narašča število poklicnih maturantov ter da bi morala biti ločnica med vrednotenjem obeh matur z vidika nadaljnjega izobraževanja bolj jasno začrtana. Med drugim pripravljajo nov akcijski načrt za strategijo internacionalizacije visokega šolstva in predlog zakona o visokem šolstvu. Predlog zakona o raziskovalni in razvojni dejavnosti pa je po trditvah ministrstva »tik pred začetkom medresorskega usklajevanja«. Zapisi o izzivih in ukrepih ministrstva sicer prihajajo v času, ko je v javnost prišla peticija staršev, v kateri med drugim predlagajo ukinitev ocenjevanja z ocenami ter ukinitev mature in njeno nadomestitev s sprejemnimi izpiti. Pikalo je povedal, da podpira kakršnokoli debato, ki se ukvarja s šolstvom.

Društvo svet staršev
Peticija za spremembo šolskega sistema je v enem dnevu pridobila več kot deset tisoč podpisov.

Močan odmev peticije

Društvo Svet staršev (DSS) pa je z objavo Peticije za spremembo šolskega sistema odprlo širšo razpravo o šolskem sistemu pri nas. V enem dnevu jo je namreč podpisalo več kot deset tisoč ljudi. Peticija obsega 14 točk in med drugim zahteva zmanjšanje obsega snovi in domačih nalog, nadomestitev številčnega ocenjevanja z opisnim, več gibanja in športa, ukinitev mature v obstoječi obliki, kot edinega kriterija, zmanjšanje števila otrok v razredih ali povečanje števila pomočnikov v razredu in preoblikovanje prvega razreda, redna izobraževanja učiteljev, spodbujanje iskanja vrednotenja in povezovanja informacij ter ničelno toleranco do psihičnega in fizičnega nasilja.

Društvo: »Prihaja do kratkih stikov«

Predsednica društva Nataša Šram je izrazila zadovoljstvo zaradi odzivnosti ministra Pikala. V DSS upajo, da bodo na ministrstvu držali obljubo in vse deležnike, tudi otroke, vprašali po mnenju. Društvo sicer zanima, kakšen mehanizem bodo na ministrstvu uporabili, saj opažajo pomanjkljivosti v komunikaciji, zaradi česar prihaja do »kratkih stikov«. Kot so razkrili, jih je minister že povabil na sestanek in se ga bodo udeležili. »Za upoštevanje točk peticije so pomembni dialog, strokovno mnenje in znanstvene raziskave,« nam je povedala Šramova in dodala, da zadnja dognanja znanosti na učnem področju v ospredje postavljajo učenje v gibanju in igro kot »najučinkovitejši metodi učenja otrok in mladostnikov«. Kot je dejala predsednica društva, sami opravljajo ljudsko komunikacijo, šolstvo pa prepuščajo stroki, »vendar s transparentnim mnenjem in dogovorjenimi pravili«. V DSS še poudarjajo, da trenutno obstajajo uveljavljena pravila, ki pa so brez moralnega značaja.

Pedagogi: »Nekatere želje staršev so utopične«

Za mnenje smo vprašali tudi pedagoške strokovnjake. Predsednica Učiteljskega združenja Slovenije Metka Zorec je povedala, da se zavedajo nujnosti sprememb v šolskem prostoru ter da se že leta trudijo za vnos premišljenih sprememb. V združenju so sicer zaskrbljeni zaradi razvrednotenja položaja in veljave učitelja v družbi. »Že nekaj let se sistematično niža ugled učitelja, saj se skoraj vsak laik čuti kompetentnega za vrednotenje učiteljskega poklica in o njem sodi v javnosti. To dokazuje tudi zadnji odziv medijev in MIZŠ na peticijo Društva Svet staršev,« opozarjajo v združenju, kjer sicer pravijo, da dejstvo, da so starši sprožili peticijo, kaže na slabe razmere v šolstvu. Ob tem verjamejo, da bo peticijo podpisalo ogromno ljudi, saj »besedilo na prvi pogled deluje izjemno všečno«. Kot pravijo, se profesorji strinjajo z marsikaterim pomislekom staršev, na katere je Učiteljsko združenje Slovenije v preteklosti že javno opozarjalo, a se sprašujejo, kako bodo starši strokovno utemeljili na primer ukinitev mature ter iz katerih sredstev bodo pridobili denar za opremo učilnic, kot jih predlaga peticija, »če na nekaterih slovenskih šolah učitelji z deskami zabijajo razpoke med okenskimi okvirji«. Po njihovem mnenju so nekatere želje v peticiji utopija. »V učiteljskem združenju podpiramo spremembe šolskega sistema, vendar peticijo smatramo kot ad hoc kopiranje finskega sistema šolanja oziroma kot premalo strokovno utemeljeno revolucijo na področju šolstva,« so še poudarili v združenju.